Jag har väldigt dålig koll på hur olika trä tål att stå ute. Jag skulle vilja bygga ett enkelt och rustikt bord till altanen. Går det utan att använda tryckat virke? På något sätt verkar ju drivved inte ruttna, hur kommer det sig?
Jag vill undvika att behandla bordet regelbundet utan bara låta det åldras med värdighet.
 
Tryckt virke är oftast halvbra bitar dränkta med medel för att minska påväxt etc. Jag vill inte äta på sådana ytor.
Alternativ till tryckt är kärnfuru, alltså kärndelar från tall. Det är nog bland det bästa som finns i vårt klimat. Ek, teak är bra men dyrt.
Tips, gjut bordsskivan av betong och gör underrede av furu. Slå in plasttassar under benen och du har ett underrede som kommer hålla väldigt länge. Olja någon gång vartannat år och det håller en livstid.
När jag gör utebänkar etc så ser jag till att ha alla träbitar i någon vinkel mot vågrätt så att vatten inte blir stående. Svårt med bordsytor...en lösning som förlänger trä på bordsyta är att ha kärnsidan uppåt, om det kupar sig så kupar det "uppåt".
Lycka till!
 
Jag har två stora svarta matbord i stenkomposit med betongben dom har stått ute oskyddade i 2 år och dom är som nya, bara tvätta av på våren
 
Drivved ligger ju först helt blött, sedan torkar det i vinden. Det är alltså inte utsatt för fukt, sjön är ju mycket blötare än fukt. Trä som ruttnar är ju tex sådant som står på en gräsmatta, eller fasbrädor som går för långt ner mot rabatten.

Vi gjorde ny bordskiva till ett utebord vars brädor tagit slut av rester av trallbrädor, tryckade. Har sedan inte gjort något alls åt dem mer än att ställa bordet lite skyddat på vintern, annars står det ute i regn och rusk. Vackert silvergrått nu efter 10 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.