Vi har ett gäng innerdörrar som verkar skeva.
När man stänger dörren så tar den emot upptill på karmen (inte överkarmstycket) innan den tar i nertill. Vi har åtta dörrar och EN av dem är perfekt, de andra viker av 5-13mm.
Alla karmarna är i lod och dörrarna linjerar med karmsidan med gångjärnen.

Dörrarna har suttit på plats i tre-fyra år och jag pratade med dem jag köpt dörrarna av och de hade aldrig hört ngt liknande.

På bilderna kanske det framgår tydligare hur jag menar.
Finns det ngt bättre sätt att få dörren att linjera med karmen än att luta karmarna?
DSC_0002.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0003.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0006.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har de alltid varit så eller är det något som hänt nu?
 
Jag är faktiskt osäker, men tror att det har kommit med tiden.
 
Jag misstänker isåfall att det är träkärna i ramen på dörren och att fuktkvoten i den inte var optimal när dörren tillverkades. När den nu med tiden acklimatiserats i ditt boende vrider den sig något och gör dörren skev. Tror inte det finns mycket att göra för att få dörren rak igen. Kanske skevheten kan minskas något genom att sätta dörren i spänn med en distans upptill på dörren, stäng den och låt stå några dar. Du kan ju prova på en dörr och se om det blir bättre innan du gör lika på de andra.
 
Kanske dum kommentar, men har du kontrollerat att gångjärnen sitter som de skall? Vi hade ett par dörrar som var sådär och då satt inte gånggärnet fast ordentligt. På den ena satt det löst i karmen och på den andra så var det delarna i gånggärnet som inte satt ihop ordentligt.
/Tobias
 
Ja dörrarna är kanske inte riktigt intryckta i gångjärnen.
 
Självklart säger säljaren att det aldrig varit problem med dörrarna. Något annat vore tjänstefel ;)
Att det är dörren som är skev borde enkelt kunna konstateras med ett snöre och en vikt. Jag skulle anta att det är nya dörrar som gäller. Våra furufönsterdörrar sväller/krymper någon mm med årstiderna men slår sig inte.
 
Köpte likadana dörrar på bauhaus, fick lämna tillbaka 3 av 7 dörrar.
Precis lika skeva som dina.
 
A
9 gånger av 10 är karmen felmonterad. man måste medla på båda sidor och detta gör man mot dörrbladet. Det går inte att förlita sig på ens ett långpass. Det kan naturligtvis vara dörrbladen som slagit sig, men jag skulle nästan med 100% säkerhet kunna säga att de inte var helt perfekt monterade från början. Den lilla skevhet som nu uppstått kanske var droppen som fick bägaren att rinna över.

Haka loss dörrarna och lägg dem på ett plant underlag så ser du direkt om de är skeva.

/Arne
 
Jag justerade karmen på handtagssidan så att den livade mot dörrbladet, Nu sitter karmen ca 0,5cm innanför väggen längst ner och ca 1,5cm utanför väggen upptill.
 
A
Har du alltså fått ordning på dörrarna nu?
Om du gör samma sak på gångjärnssidan, fast motsatt, blir "felet" hälften så stort. Inga garantier att väggen är rak.
 
Arnebygg skrev:
Haka loss dörrarna och lägg dem på ett plant underlag så ser du direkt om de är skeva.

/Arne
Billiga dörrar har ju en förmåga att bli tillfälligt plana om de inte redan är plana innan med den metoden så gör man så här är det en stor felkälla i metoden som sådan
 
Arnebygg: Det funkar som det är nu. Väggen är både rak och i lod.
 
duell skrev:
Jag justerade karmen på handtagssidan så att den livade mot dörrbladet, Nu sitter karmen ca 0,5cm innanför väggen längst ner och ca 1,5cm utanför väggen upptill.
Vet inte om jag missförstår, men att karmen sticker ut 1,5 cm utanför väggen låter ju inte helt optimalt. Gamla spegeldörrar går att räta upp genom att såga spår och sätta i kilar på den konkava sidan, men eftersom det här verkar handla om nya dörrar skulle jag tveklöst reklamera dem.
 
Arnebygg skrev:
9 gånger av 10 är karmen felmonterad. man måste medla på båda sidor och detta gör man mot dörrbladet. Det går inte att förlita sig på ens ett långpass.[/QUOTE

Kan du utveckla det? "Medla", hur då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.