Håller på att byta fönster, dörrar och fasad.

Monterat in 4 st 11x13 fönster och ska nu byta ut altandörren.

Upptäckte att min laser fått fnatt (ja, jag vet, det är jag som klantat till det) så mina fönster sitter nu på 2170 mm istället för 2100.

Någon som har en smart ide för att lösa detta. Inte sugen på att sänka fönstren då smygar och foder är klart.
 
Har du redan köpt altandörr? Om inte kanske det går att måttbeställa så glaslinje och höjd stämmer med fönstren.

Om du redan har dörr så ställ den på två 45x70 som du ställer på högkant? Blir tyvärr en rejäl tröskel men jag ser tyvärr ingen annan lösning.
 
Japp. Dörren är köpt vill helst inte ha så hög tröskel men får ju bli så om ingen anban har en bra ide
 
Sätt en fin hylla på insidan med ett bakstycke som ligger horisontellt med fönsterfodren, på utsidan kan det bli okej om man snidar till ett högre övre foder med snickarglädje, eller en liten "kepsskärm" som bryter av mot fönsterfodren...
 
Pagno skrev:
Sätt en fin hylla på insidan med ett bakstycke som ligger horisontellt med fönsterfodren, på utsidan kan det bli okej om man snidar till ett högre övre foder med snickarglädje, eller en liten "kepsskärm" som bryter av mot fönsterfodren...
Fattar inte riktigt hur du menar med hyllan. Lust att utveckla?
 
Hur nära varann sitter dörr och fönster?
En bild kanske?
 
När du satt in dörrkarmen sätts foder på båda sidor om karm, sedan kan man ta en 4" planhyvlad och skruva fast en 4" planhyvlad från "baksidan" i centrum. som ett liggande stort T, fäll in små konsoller från undersidan eller sätt en trevlig text om du gör en hylla som ett upp och nervänt stort L på brädan. Alternativt är att sätta en snickeriplyfa hela vägen mellan tak och överkant på fodret. Schabloner med trevliga texter kan göra underverk vid "småmissar"
Nu vet inte jag vilka mått du tänkt dig till foder men det är bara att anpassa det övre med +70mm
 
Har du kunnande att göra dörren lite högre så är det ett alternativ, är karmen i standardstorlek (ej färdigkapad) så är det inte så svårt om altandörren är i trä att bygga en 70mm isolerad distans som skruvas fast underifrån, förutsatt att karmen inte är kapad.
 
Enk Projektet skrev:
Hur nära varann sitter dörr och fönster?
En bild kanske?
Lyckas inte ladda upp en bild men det är bara en 45 mm regel mellan.
 
Pagno skrev:
När du satt in dörrkarmen sätts foder på båda sidor om karm, sedan kan man ta en 4" planhyvlad och skruva fast en 4" planhyvlad från "baksidan" i centrum. som ett liggande stort T, fäll in små konsoller från undersidan eller sätt en trevlig text om du gör en hylla som ett upp och nervänt stort L på brädan. Alternativt är att sätta en snickeriplyfa hela vägen mellan tak och överkant på fodret. Schabloner med trevliga texter kan göra underverk vid "småmissar"
Nu vet inte jag vilka mått du tänkt dig till foder men det är bara att anpassa det övre med +70mm
Aha, du menar så. Tror inte det blir bra. Iaf inte hemma hos oss.

Får nog bli en rejäl tröskel. Hitta på en mindre pinsam anledning än mätfel får man göra. :)
 
Pagno skrev:
Har du kunnande att göra dörren lite högre så är det ett alternativ, är karmen i standardstorlek (ej färdigkapad) så är det inte så svårt om altandörren är i trä att bygga en 70mm isolerad distans som skruvas fast underifrån, förutsatt att karmen inte är kapad.
Förlänga dörren är inget alternativ. Varken tid eller lust att experimentera så mycket finns.
 
Höj inte dörren så du får en hög tröskel, du kommer bli vansinnig på det. Det snyggaste du kan göra enligt mig är att försöka göra överstycket högre genom att spika/skruva dit något. På så sätt blir smygar och foder på samma höjd som dom övriga.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Matti_75 skrev:
Höj inte dörren så du får en hög tröskel, du kommer bli vansinnig på det. Det snyggaste du kan göra enligt mig är att försöka göra överstycket högre genom att spika/skruva dit något. På så sätt blir smygar och foder på samma höjd som dom övriga.
Tänkte precis på det.
Ska in med ett nytt golv också som bygger ca 16 mm.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Kan du inte höra ett snyggt trappsteg i ek till dörren? Kanske med rundade hörnor och en profilfräst kant. Lägger man lite arbete på det kan det tom se ut som om det var tänkt så från början.
När jag byter ut dörrar på balkonger så brukar jag beställa lägre dörrar pga att jag vill ha en kant på utsidan för att få en ordentlig kant att göra en ordentlig plåt så att inte snö ligger o trycker in mellan dörrblad o tröskel. Då brukar jag få göra en hög tröskel men ett trappsteg hade nog varit snyggare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.