Hejsan alla!

Sambon och jag har tagit ett litet uppehåll i vår renovering nu för att återhämta oss, men nu när hösten har slagit till så har även vi påbörjat renoveringen inomhus.

Har länge suttit och klurat ut smartaste sättet med kabeldragningen från servern. Men vill höra mig för med er andra hur ni löst det med alla kablar osv.

Där servern kommer stå så är det tänkt att alla kablar ska gå in i väggen, och det är ungefär 10 kablar som ska ut därifrån och sen in i hårda VP-rör i väggen.

Så min fråga nu, hur har ni löst det med kabeldragning till andra rum snyggast? Har ni bilder så underlättar det enormt mycket. :)
 
Jag har min multimediacentral i en klädkammare i hallen och det jag gjorde var att taket sänktes i hallen och sen drog jag rör till alla rum och sen kabelkanaler i taket och ned i ett hörn till dosa. är snyggare att fräsa in det (betongvägg) men eftersom alla rum var tapetserade så kändes det lite väl
 
  • Gilla
Lantbrukarparet
  • Laddar…
Problemet är bara hur jag ska lösa kabeldragningen från klädkammaren där allt kommer huseras.
Inte direkt snyggt med en 10 dubbeluttag på väggen nedanför väggskåpet. :p
 
Jag kör med trådlöst till mobilerna och sen till datorerna har jag köpt Devolos prylar till att köra på elnätet, funkar jättebra.
 
Sätt dit en patchpanel i klädkammaren med lämpligt antal portar samt en switch.
 
Chaly
Jag snickrade ihop ett litet skåp med inbyggd patchpanel och vägguttag där router, fiberomvandlare och lite annat får plats. Skåpet satte jag under elcentralen i tvättstugan. Drog nätverkskablarna via krypgrunden. Servern står i garaget då jag passade på att dra dit 2 st kablar också. Invändigt i garaget går kablarna i hagers kabelkanaler i plast. Kan ordna någon bild om det är av intresse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.