Hej ni insatta,

Jag har kommit lite på kant med kommunens handläggare i bygglovsfrågor.
Enligt detaljplanen skall huvudbyggnad placeras 4m från tomtgräns och komplementbyggnad 1,5m. Vid tidigare telefonsamtal sas det att garage räknas som komplement om man inte kan gå direkt mellan garage och huvudbyggnad. Nu när bygglovet är inskickat hävdar de tvärt emot tidigare att det räknas som huvudbyggnad och skall placeras 4m från tomtgräns.

Vad göra?
Har de rätt att göra så eller vad gäller?
 
Hej!

Det lät konstigt!

Huvudbyggnad är ju själva bostadsbyggnaden och komplementbyggnaden är ju t.ex. garaget!

"För en- och tvåbostadshus och till dem hörande fristående uthus, garage och andra
mindre byggnader (komplementbyggnader)......" /PBL


Du kan ladda upp ritningarna här så kan jag ögna igenom de och se om jag ser nåt konstigt!

Du kan ju hälsa din bygglovshandläggare att han kan plugga in PBL, PBF etc! :)

EDIT : Om garage och huvudbyggnad är ihopbyggt räknas det som BOA och in kompl byggnad!
 
  • Gilla
ASolros
  • Laddar…
Hej,

Jo, de är ihopbyggda, men som svaret jag fick tidigare var "att så länge man inte kan gå mellan garage och bostad utan att gå ut" skulle det inte räknas som huvudbyggnad. Så jag fick kanske fel uppgifter första gången då?
 
Perlit skrev:
Hej,

Jo, de är ihopbyggda, men som svaret jag fick tidigare var "att så länge man inte kan gå mellan garage och bostad utan att gå ut" skulle det inte räknas som huvudbyggnad. Så jag fick kanske fel uppgifter första gången då?
Om de är ihopbyggda då räknar man med det i bo arean, då måste det placeras 4 meter från tomtgränsen, så din handläggare har haft helt rätt i såna fall!

"Vid tidigare telefonsamtal sas det att garage räknas som komplement om man inte kan gå direkt mellan garage och huvudbyggnad. Nu när bygglovet är inskickat hävdar de tvärt emot tidigare att det räknas som huvudbyggnad och skall placeras 4m från tomtgräns."

Av det där förstod jag det som att man INTE kan gå emellan huvudbyggnad och garage eftersom han hadde sagt det, så du har ju inte följt det handläggaren har sagt? Eller?

Smått förvirrad nu, men summan av kardemumman är:

Sitter de ihop = 4m ifrån tomtgräns
Sitter de inte ihop ska huvudbyggnaden vara 4m ifrån och garaget 1m ifrån!

Lycka till!

MVH! d^_^b
 
Hej igen
Jo, det är så att garage och hus sitter ihop men man kan inte gå direkt innefrån huset ut i garaget. Man måste gå ut under bar himmel. Jag har alltså följt rådet.

Mvh
 
Hemmakatten
Byggingenjören skrev:
Om garage och huvudbyggnad är ihopbyggt räknas det som BOA och in kompl byggnad!
Om garage och huvudbyggnad är ihopbyggt räknas det som BYA, dvs. Byggnadsarea och inget annat.

(BOA, Boarea är den yta som räknas som bostadsutrymme innanför ytterväggarna)
 
Hemmakatten
Tyvärr, Perlit, måste det ha blivit ett missförstånd mellan dig o kommunen. Men kanske du kan förhandla dig till någon slags kompromiss? Typ 2-3 meter från tomgränsen istället för 4m. Regeln om 4 meter är bl.a. till för att bostadshusen skall byggas tillräckligt långt från varandra i händelse av brand. Om garaget sitter ihop med bostadshuset så fattar bostadshusdelen lättare eld än om det står fristående. Möjligtvis kan du erbjuda dig att bygga den sida av garaget som står mot granntomten med högre brandklass, det kan kanske hjälpa till att få igenom placeringen.
 
Lånar denna gamla tråd. Vi har precis samma problem.
Vi ska bygga ett hus och ett ihopbyggt dubbelgarage som binds ihop av en två meter bred passage. Om allt räknas som huvudbyggnad får det inte plats på tomten eftersom garaget hamnar ca 2 meter från grannens tomt.
1. Gör det någon skillnad att det är två separata huskroppar som sammanbinds av en passage? De delar exempelvis inte sidoväggar.
2. Skulle det kunna accepteras om vi bygger med en högre brandklass?
3. Skulle det kunna accepteras om grannen inte bygger nåt inom 6 meter från vår tomtgräns och han godkänner våra planer? Då blir det 8 m mellan hus i alla fall.
 
Avståndet ser ut att ändras och bli allt bredare mellan olika byggnader.Uppmärksamma att avståndet på senare års
byggen behöver vara 4,5 meter, så att ingen blir vilseledd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.