hsd
roland53 skrev:
Så bör det vara i den bästa av världar, men varför just hänga ut hantverkare.
Känns ju inte som banker, fondbolag, försäkringsbolag telefonbolag etc. etc berättar om alla kostnader. Inte ens om man ställer frågan :mad:
Det är nog så, att den som inte är påläst eller insatt blir blåst (mer eller mindre) :mad:
Så det är tillåtet att blåsa kunden bara för att andra blåser kunderna :mad:
 
Mikael_L
roland53 skrev:
Så bör det vara i den bästa av världar, men varför just hänga ut hantverkare.
Känns ju inte som banker, fondbolag, försäkringsbolag telefonbolag etc. etc berättar om alla kostnader. Inte ens om man ställer frågan :mad:
Det är nog så, att den som inte är påläst eller insatt blir blåst (mer eller mindre) :mad:
Mnnn, jag har kanske inte koll på alla fyra exemplen. Men i vilket fall tycker jag både telefonbolag och försäkringsbolag åtminstone är väldigt tydliga med sina kostnader.
Jag har inte i någon av dessa två branscher någonsin blivit överraskad av någon kostnad.


Banker och fondbolag har jag inte så stor koll på.
Banker har jag förvisso heller aldrig blivit pålagd någon för mig innan okänd kostnad, men jag har å andra sidan aldrig nyttjat speciellt stor del av deras tjänsteutbud så jag vill inte bara utifrån min egen begränsade erfarenhet riktigt fria dom på den punkten.
Och fondbolag har jag aldrig haft att göra med, så där kan jag naturligtvis inte ha någon åsikt.
 
hsd skrev:
Så det är tillåtet att blåsa kunden bara för att andra blåser kunderna :mad:
Det handlar väl snarast om att förvissa sig om och förstå motpartens villkor för att utföra en viss tjänst.

Det är väl motpartens skyldighet att informera sig om vad du som kund vill ha utfört och hur, och motsvarande som kund är det väl det din skyldighet att förvissa dig om motpartens villkor för att utföra det du önskar.
Om inte sker så är det bäddat för konflikter. :|
 
Får väl dra upp ett av mina tidigare tips....

När du upphandlar hantverkstjänster så ställ tre frågor: (ang. kostnaden)
Vad kostar hantisen i timmen?
vad kostar materialet?
tillkommer det några kostnader?
 
  • Gilla
Hummingbird och 1 till
  • Laddar…
roland53 skrev:
Så bör det vara i den bästa av världar, men varför just hänga ut hantverkare.
För att tråden handlar om hantverkare? Och att många hantverkare inte verkar förstå varför hantverkare har dåligt rykte...
 
Mikael_L
pappskallen skrev:
Får väl dra upp ett av mina tidigare tips....

När du upphandlar hantverkstjänster så ställ tre frågor: (ang. kostnaden)
Vad kostar hantisen i timmen?
vad kostar materialet?
tillkommer det några kostnader?
+ spela in svaren i hemlighet .... ;)


Men det är rätt tråkigt att det har gått dithän, att ett samarbete med en hantverkare inte kan ske med muntlig överenskommelse och lite löst sagda uppgifter. Utan ska man var någorlunda säker på ett gott arbete och en schysst debitering måste man avtala skriftligt om allt möjligt.
Det har blivit fan så krångligt.
 
Jag tror att många upplever en stor osäkerhet när det gäller anlitandet av hantverkare för att det finns så många sätt som man kan trilla dit och känna sig lurad i efterhand. Personligen tror jag att firmor som på sina hemsidor eller i kontakt med kund redovisar sin prismodell helt öppet med timpriser, påslag och eventuella tillkommande kostnader kommer att vinna på det. Lyckas man som hantverkare få en kund att känna sig blåst när fakturan kommer så kommer man få en missnöjd kund eller ett dåligt rykte oavsett om arbetet är bra utfört eller om det i slutänden kanske till och med var billigare än konkurrenterna.
 
Redigerat:
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
ErrkaPetti skrev:
Det finns en stor skillnad här, då din lön kommer från skattepengar till 100%...
Om du nu vill ha min lön som rörmokare (runt 34-35') så välkommen i morgon och gör mitt jobb...
Att som många glida runt på ett jobb i både uppvärmda och luftkonditionerade lokaler och ha ett jobb utan krav på sig (typ lärare) är ju betydligt lättare än att som många i min bransch verkligen får känna på både kyla värme fukt buller i massor samt trånga utrymmen eller skyhögt över golv i diverse liftar eller vingliga ställningar...
Som sagt, alla ni som tycker det är såååå underbart att vara typ rörmokare; välkomna att byta jobb!



Tyvärr blir nog kön in i branschen ganska kort iallafall... Att dessutom vara lärare i Sverige borde lönerna sänkas om man ser till alla elevers resultat...
Är det här på riktigt? Jag arbetar som lärare sedan 25 år. Jag har en månadsinkomst på 30000 kr. Jag har en oerhört bullrig arbetsmiljö. Jag har inte så många tunga lyft och inte så stora temperaturproblem i min arbetssituation så är det absolut. Men är det ett så stort problem för rörmokare/elektriker i dagens läge?
Det ser ju väl ut just nu som att det är ett betydligt större antal som vill bli rörmokare /elektriker än de som vill bli lärare och glida runt i luftkonditionerade lokaler(väldigt vanligt i kommunala grundskolor!).
I mitt hus har utförts ett antal elektriska installationer de senaste åren. Eftersom mina elektriker inte varit sugna på att fräsa spår i mina lättbetongväggar och sätta slang har mellanstadieläraren fått göra det själv och sedan har de kommit hit och kopplat ihop det hela i dosor / central. Helt ok för mig, jag har sparat mycket kulor på det... MEN vänd på denna lösning. Hur många av elektrikerna har kunnat gjort delar av mitt jobb? Hur många skulle vara intresserade?
På min arbetsplats finns lärare i början av sin karriär. De tjänar, efter 4,5 år på högskola, ca 22000 kr/månad. Dessutom dras 3% av detta i amortering av studielån.Kvar ca 21000 kr/mån före skatt. Min spaning är nog att lärarna(de som glider runt utan krav) tar slut långt före rörmokarna och elektrikerna. Nä du ErrkaPetti det är dags att sadla om.
Ta dig an en lämplig högstadieklass i nån fräsch förort i ngn av våra storstäder och glid runt i luftkonditionerade lokaler för 21000/ mån så tar vi ett snack här igen om ett år, / LOB
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 11 till
  • Laddar…
Väl talat lob!
 
Akahigi
Jag kan tycka att en lön på 26000kr för en hantverkare inte är en dålig lön. Det är väl ingen som säger att man som hantverkare ska tjäna minst medianlönen, det verkar ju befängt.

Alla kan inte tjäna massa pengar och köra ny Mercedes, det funkar inte så. Varken hantverkare eller lärare för den delen heller. Det här med att ha en oklar prismodell till kunden som gör att det tillkommer kostnader är bara ett sätt att lura sig själv i längden.

När det sedan gäller hela högskoledelen av debatten så är det ju så att alla jobb kräver kompetens, och lärande i arbete, m.m. Men det är en mer begränsad grupp som verkligen klarar en högskoleutbildning (de utbildningar där det finns reella krav på akademisk prestation) än de som inte gör det. Sedan har vi en massa utbildningsplatser i Sverige med högst oklara krav och behov, men det är en annan sak.

Men man kan inte ha samma löner för de som ligger en dryg miljon back efter högskolestudier i missad inkomst, plus studieskulder, som för de som jobbar som hantverkare. Annars vet jag inte hur ni tänker.

Om en rörmokare ska kunna ligga på 35000kr i månaden så blir det ganska dyr timkostnad på det till konsument. Om det nu är marknadsmässigt så får det väl vara så. Men 26000kr är ingen dålig lön det heller. Låg själv under 26 de fyra första åren efter 5 års universitetsstudier.

Vi får nog komma överens om att vi, så länge vi ska ha 32% i arbetsgivaravgifter, kan se en lön över 20000kr som en ok ingångsersättning för många jobb, med tanke på vad den lönen kostar att betala ut.
 
Undrar hur mycket Zlatan har i studieskulder?
 
Mikael_L
blackadder skrev:
Undrar hur mycket Zlatan har i studieskulder?
Det har lika lite med denna diskussion att göra som vad Ingvar Kamprad eller den Rumänska tiggaren Petrina tjänar varje år.

Håll dig någorlunda till ämnet (i tråden som redan spårat ur, delvis p.ga.a mig. :surprised:).
 
Är ämnet någon diskussion överhuvudtaget då? Jag har inte läst något inlägg där ovan nämnda beteende försvaras.
 
possum77 skrev:
Var hittar du de siffrorna? Sveriges medianinkomst sett över riket ligger på strax över 20.000:- Tycker man att 26.000 är en dålig lön för ett yrke som inte kräver någon utbildning så bör man nog kliva ur sin bubbla.

[länk]
Intressant fakta...
Jag var på ett seminarium om löner i fjol, och där talades det om medianinkomster.
Problemet mellan siffran 20000:- i månaden och den siffra som det talades om på seminariet (29000:) är vilka som skall räknas in när det gäller beräkningar på medianinkomst?
Enligt din länk så kommer ju alla medborgare med i statistiken; arbetslösa, långtidssjukskrivna, fångar samt ALLA som inte jobbar heltid (tyvärr där finns massor av kvinnor som gärna vill ha heltid)...
Den uträkningen blir naturligtvis 20000 i mån...
Men, jag tror att siffran 29000:- kommer från en annan medianuträkning på samtliga medborgare som har ett jobb och som framförallt jobbar heltid...

Hur som, din kommentar (Possum77) säger ju också en del av vad Sveriges medborgare tycker om vissa hantverkare...
INGEN har 26000:- som har noll utbildning...

Själv har jag ju betydligt mer i lön, men, jag har ju trots allt 34 år i yrket med massor av olika certifikat (kylbehörighet, heta arbeten, medicingas, provtryckning, svetsning, säkert vatten, B-elektricitet, lödprov för silver mm.mm...
ALLA skall inte ha samma betalt för samma tjänst - kompetens och prestation måste alltid tas med i beräkningen.

Ber om ursäkt om jag retat upp lärare på denna sida, många lärare gör ju ett fantastiskt jobb...
Tyvärr finns det ju även en del som inte gör sitt jobb, därav många skolelevers dåliga resultat...

Att skattefinansierad verksamhet har sämre betalt än den privata sektorn är ju ganska självklart.
I dom privata företagen kan ju ägaren och arbetstagarna genom gemensamma ansträngningar öka intäkterna i bolaget. Inom t.ex. skolan är ju inte detta möjligt utan att först höja kommunalskatten... Ett problem med andra ord...

Ett annat klargörande här; jag jobbar i Stockholm med omnejd och här är ju lönerna markant högre än i landsorten bland elektriker och rörmokare...
 
Redigerat:
ErrkaPetti skrev:
Ber om ursäkt om jag retat upp lärare på denna sida, många lärare ju ett fantastiskt jobb...
Tyvärr finns det ju även en del som inte gör sitt jobb, därav många skolelevers dåliga resultat...
Att skolans resultat är dåligt beror inte på att lärarna är dåliga, det beror på att de har mer att göra än de hinner med.

En lärare kan inte på eget bevåg sparka ut elever för att man inte hinner med dem, men som hantverkare kan du säga nej till jobb som du anser att du inte hinner med.

En lärare får inte mer betalt för att det är många besvärliga elever i klassen, som hantverkare kan du justera priset beroende på hur svårt jobbet är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.