"Att jag skulle vara skyldig till något brott när någon olovligen använder min uppkoppling är för mig obegripligt. Om jag glömmer en hammare i trädgården som någon snor och sedan slår ihjäl folk med - är jag då en mördare?"

Nej, du är ingen mördare och inte hellret offret som mördades. Men du har ett ansvar: Det kan finnas lekande barn som går in på tomten och slår sig med den eller drunkar i din pool för den är inte avgränsad. Jag giller inte heller dessa regler. Man kan ibland tycka MIN TOMT , jag kan ha hammare var jag vlll, jag kan bränna sprit och skjuta skarpt med vapen upp i luften. Men allting handlar om risker att drabba andra och därför måste man anpassa sig efter dessa.

Samma sak gäller datorer, man kan inte låta vem som helst nyttja din lina och avsäga sig ansvar tycker jag.

Du har trots allt aktivt slagit på datorn, special konfiguerat din utrustning att automatiskt tillåta främmande datorer med access mot internet.
 
Tillbaka till grundfrågan - hur lång räckvidd?

Har min basstation (DI614+) på övervåningen i trähuset, sitter på våningen under och får nästan full signalstyrka. Räknar med ca 50 m radie runt huset i räckvidd. Stenväggar i gamla lägenheten var mycket värre än ett träbjälklag.....

En i bekantskapskretsen har riktantenn på sin skorsten mot sin brors skorsten 300 m bort. Där finns också en riktantenn som mottagare. Funkar perfekt!

På med all säkerhet och skaffa 11g standarden så kommer du bli nöjd. Priserna är ju mkt låga och sladdar är fula.....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.