Köpte parhus (brf) för en månad sedan och har upptäckt en del fel som jag undrar om vi själva ska stå för eller om det kan vara säljarens ansvar att åtgärda? Kostar ju en slant att ha fackmän som springer här och felsöker....

1) Toalett står och rinner konstant
2) Nibe värmepump står och brummar och flackar i trycket mellan 2-3 bar.
3) Hälften av all belysning (Spottar) fungerar inte.
4) Strömbrytare inte inkopplade till något lamputtag.
5) Lamputtag fungerar ej.
6) Golvvärme fungerar inte i vissa rum. Några rum har skala 1-10 men värmer lite ljummet på 3-5 bara.
7) Alla låscylindrar är väldigt tröga, nästan oanvändbara.

Vad säger ni?
 
Det där är nog din uppgift att fixa. En del är nog småfel skulle jag tro.
 
Ja det är det nog. Ska byta någon termostat till golvvärmen och se om det bli bättre. I värsta fall är det ju brott på kabeln någonstans under golvet.
 
Köpte du osett?
 
Vanlig visning av mäklare i 5 min innan hon sprang till nästa visning + dagen efter på nästa visning i 10 min. Man hinner ju inte direkt sätta på 6 zoner med golvvärme och känna efter på en visning. Toaletten märkte vi inget av på visningen heller och all belysning förväntar man sig ju ska fungera när man flyttar in. Hade tyvärr inte med extra lampor att koppla in och testa alla uttag på visningen heller.
 
peternicklas
Besiktning?
Jag hade ju förväntat mig att el och värme fungerar om jag skulle flytta in.
 
Anticimex besiktningar har jag hört om men vad kostar en el/värme besiktning? Vem utför sådana? Huset (parhus) är 120 kvm ca i två plan.
 
peternicklas skrev:
Besiktning?
Jag hade ju förväntat mig att el och värme fungerar om jag skulle flytta in.
Förväntat? Det är nåt man knappast ska göra när man köper hus. Kontrollera allt är det som gäller.
 
  • Gilla
Globetrot och 2 till
  • Laddar…
Brf? Vad säger stadgarna.
Är ej synlig el och uppvärmning ditt bekymmer över huvud taget?
 
peternicklas
Stefan N skrev:
Förväntat? Det är nåt man knappast ska göra när man köper hus. Kontrollera allt är det som gäller.
Varför tror du jag skrev besiktning? Klart att man måste kolla själv eller besiktiga. Efter kollen/besiktning så förväntar jag mig att el och värme fungerar. Det ska den förra ägaren ordna. Nu är det försent.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Den som ger sin in i Stockholmsleken får leken tåla...

Skämt å sido, din chans till en mer riktig undersökning av det objekt du köper är att försöka att få till en klausul i avtalet efter att du vunnit budgivningen. Annars har man inte mycket att vinna...
 
Finns säkert flera olika besiktningar men den här för 7000 hade ju inte hjälpt....

Kom ihåg att besiktningsmannen vanligtvis bara gör en okulär överlåtelsebesiktning. Med andra ord är det en hel del som*inte ingår, nämligen inspektion av:

•elinstallationer
•värmeanläggningen
•vatten*
•sanitet
•maskinell utrustning
•ventilation
•rökgångar och eldstäder
 
Lite beroende på vad det står i stadgarna men vanligtvis faller fel 2 och 6 inom Brf s ansvar.
 
Efter vunnen budgivning, vid kontraktsskrivningen, så ska man som köpare se till att en klausul angående ordentlig besiktning skrivs in, det ska vara skälig tid fram till besiktningen och betänketid efter.

Alla punkter du räknar upp förutom 2 & 6 åtgärdar du för under 10000kr. Allt du räknar upp är bagateller jämfört med skadedjur/mögel/svampangrepp på virket i huset, läckande tak.

När vi köpte huset så skrev vi in att vi ville besikta huset ordentligt. Jag och svärfar gick med besiktningsmannen runt, vi pratade om alla punkter som vi hittade. Några saker diskuterade vi med säljaren och fick priset justerat.
 
O
Väldigt förenklat, men de saker som är i huset är ditt eget ansvar. När det gäller 2 & 6 så kan man fundera lite mer...
Men troligtvis så är värmepumpens ens eget ansvar. Detta måste man kolla upp med styrelsen. golvvärmen, beror på om det är föreningen som har lagt eller om det är tidigare ägare.

Tröga låscylindrar, du anar inte vad lite låsspray kan göra susen!

Så min spontana tanke är att allt faller under undersökningsplikten. Punkt 2 & 6 beror på det jag skrev tidigare....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.