Hej alla...

Bor i en 11/2 plans villa från -82, har nu fått problem med fukt då det är flytande golv på platta. Kommer ut besiktningsman imorgon men det är ju inget som kommer gå på försäkringen då det är ju en riskkonstruktion. Så funderar nu på ventilerade nivell golv.

Är det någon som har erfarenhet av det och vet vad det koster ungefär per kvadratmeter att få det installerat och klart??
 
Jag betalade 120' efter ROT för ca. 85 kvm med certifierad firma och "certifikat".
 
Okej var detta nyligen????
 
  • Gilla
Pettet
  • Laddar…
Undrar också om det var inklusive allt både rivning och installation av ventilation under golvet?? Kom ytskick till eller är det inräknat??
Mvh
 
  • Gilla
SF84
  • Laddar…
Jag fick ett typpris på 1600/kvm före ROT för installation av nivellgolv för någon dag sedan. Golvmaterialet ligger på 350 kr/moms per kvm. Själva fläkten ligger på ungefär 5000.
 
Har nu haft besiktningsman här och kan har sågat upp golvet i en garderob, mycket av lukten verkar komma från gammal plastmattor, men tyvärr så upptäcktes också en ingjuten tryckt regel som går mitt i huset som hade för hög fukt och inte luktar alls gott. Innerväggssyllarna är bytta och ser bra ut, ytterväggssyllarna är tryckta men verkar inte lukta speciellt mycket, mättes upp till 15-17%.

Han rekommenderade att riva upp och bila bort den ingjutna regeln och efter det lägga ett nytt flytande golv men med fuktskydd under cellplasten då detta saknas.

Han tyckte ventilerade golv var helt onödigt och bara användes när man hade uppreglat golv med ingjutna reglar.

Har han rätt?? Det blir ju betydligt billigare att lägga nytt flytande golv än att installera ventilerat golv.
 
  • Gilla
OneOne
  • Laddar…
Det finns två typer av ventilerade golv, sk "Nivell" där det är reglar som står på plastben mot betong plattan. Dessa används där betongplattan är ojämn ofta pga att det varit ingjutna golvreglar. Förutom Nivell finns bla Granab och Giha som leverantörer.

Den andra typen är sk "platongolv" där en plastmatta med knoppar läggs på betongplattan. För denna krävs att golvet är helt jämnt dvs så jämnt att man kan lägga ett flytande golv direkt på betongen. Andra leverantörer än isola/platon är Nivell eller Jape.

Om man kan använder man självklart platontypen då denna blir billigare och bygger väldigt lite på höjden.

Du skriver att du har flytande golv vilket borde betyda att du har en jämn betongplatta och alltså främst borde titta på andra lösningar än Nivellgolv.

Minimum skulle jag lägga på knoppmatta (byggmax har en som är mycket billigare än orginalet) och sätta med ventilerade lister. Det kostar inte många kronor och tänker man efter lite man man nog förbereda så att det går att ventilera mekaniskt utan att man måste riva upp allt om den dåliga lukten är kvar.

82 är lite mittemellan år, är det isolerat alls under plattan?
 
  • Gilla
FamiljensDrömhus
  • Laddar…
Jag vet faktiskt inte om det är isolerat under plattan men tror inte det, är ju riktigt irriterande att dom har gjutit ner en regel mitt i huset också, utan den hade problemen inte uppstått.

Jag undrar också om badrum och tvättstuga, dom är gjutna hela vägen upp tror jag, måste jag riva dessa och bila bort så plattan kommer i nivå där också???
 
Det är samma bekymmer som jag hade... Jag hade också en ingjuten regel och tvättstuga samt badrum som är högre än originalgolvet.
Jag hade en väldigt ojämn och lutande platta så för mig fanns inget allternativ annat än Nivell.
Tvättstugan har jag tagit bort gamla plastmattan och lagt klinker som "andas" genom fogarna och släpper ut fukt som kommer underifrån, badrummet är så liten yta så där får fukten helt enkelt vandra under tätskiktet till antingen tvättstugan eller ut under Nivellgolvet som då blåser ut den.

Det man får ha i beaktande om man inte lägger en ventilerad lösning (med fläkt alltså) är att du alltid kommer att ha en förhöjd fukthalt under plasten, antingen Platon eller annan plastmatta och sen har du organiskt material ovanpå det. Om denna fukt kan "läcka" genom någonstans så kan du få nya mögelproblem.
Utan en ventilerad lösning kan du även få problem med väggar om fukten börjar vandra utåt blir det koncentrerat mot väggarna...

MEN, det går oftast bra med en sådan lösning också men den medför större risker än t.ex. Nivell...
 
  • Gilla
MartinMoza och 1 till
  • Laddar…
Vad tycker ni om en fukt på 17% i den tryckta syllen är det okej eller bör jag byta syllen också???
 
La en bit av syllen i en påse tidigare idag och öppnade nu påsen och den luktar betydligt mer än vid första intrycket så det är bara att byta den också antar jag, det känns som ett projekt som jag inte klarar av själv längre.

Är det någon av er som kan ha en uppfattning av vad det kan kosta att både göra ny flytande golvkonstruktion och byta syllarna? Är idag 120m2 om man räknar bort det som är gjutet hela vägen upp, och så är det ca 45m syll, antar att man byter syllarna inifrån samtidigt som man river golvet???
 
Det blir mekaniskt ventilerade golv och byte av syllarna, har rivit upp mer och det är fuktigt på vissa ställen så vill inte chansa på något annat, någon som vet vad det kan tänkas kosta? Syllbyte knappt 50m och ventilerade golv ca 120m2, Utrivning gör vi själva, lägger ytskikt gör vi också själva.
 
Det är jättesvårt att säga men räkna minst 160-180.000 efter ROT inkl. Moms...
Det är en höftning efter vad jag betalade för Nivell plus det reglerna kan gå på.
 
Jag hoppas på att det inte ska sluta på mer än 300 000 i alla fall, känns som syllbytet inte borde vara så komplicerat när allt redan är uppbrutet???
 
Jag skulle gissa på runt 200' men det är som sagt väldigt svårt att veta...
Tänk på att be om att skjuta faktura till 2015 om ni har dåligt med ROT kvar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.