possum77 skrev:
Var hittar du de siffrorna? Sveriges medianinkomst sett över riket ligger på strax över 20.000:- Tycker man att 26.000 är en dålig lön för ett yrke som inte kräver någon utbildning så bör man nog kliva ur sin bubbla.

[länk]
Vadå yrke som inte kräver utbildning!!!
ALLA yrke kräver utbildning, sedan om det sker på skolbänken eller genom praktisk erfarenhet genom lång praktik kan väl vara egalt ;)
Det är väl närmast tillgång och efterfrågan på den speciella yrkeskategorin som styr lönenivån. :confused:
 
Nä alla yrken kräver inte utbildning....säljarj-vlar behöver bara en stor trut !
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Nä alla yrken kräver inte utbildning....säljarj-vlar behöver bara en stor trut !
det är kanske en grundförutsättning, men för att bli en framgångsrik säljare krävs nog lite mer.... :cool:
 
verktygsgurun skrev:
Nä alla yrken kräver inte utbildning....säljarj-vlar behöver bara en stor trut !
Och mitt telefonnummer. Får minst 2 samtal om dagen. Håller på att bli galen
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
roland53 skrev:
Vadå yrke som inte kräver utbildning!!!
ALLA yrke kräver utbildning, sedan om det sker på skolbänken eller genom praktisk erfarenhet genom lång praktik kan väl vara egalt ;)
Det är väl närmast tillgång och efterfrågan på den speciella yrkeskategorin som styr lönenivån. :confused:
Praktiken är betald medans akademiska studier gör dig skuldsatt. Du har inte direkt några studieskulder som hantverkare.
 
ErrkaPetti skrev:
Det finns en stor skillnad här, då din lön kommer från skattepengar till 100%...
Om du nu vill ha min lön som rörmokare (runt 34-35') så välkommen i morgon och gör mitt jobb...
Att som många glida runt på ett jobb i både uppvärmda och luftkonditionerade lokaler och ha ett jobb utan krav på sig (typ lärare) är ju betydligt lättare än att som många i min bransch verkligen får känna på både kyla värme fukt buller i massor samt trånga utrymmen eller skyhögt över golv i diverse liftar eller vingliga ställningar...
Som sagt, alla ni som tycker det är såååå underbart att vara typ rörmokare; välkomna att byta jobb!

Tyvärr blir nog kön in i branschen ganska kort iallafall... Att dessutom vara lärare i Sverige borde lönerna sänkas om man ser till alla elevers resultat...
Även om man inte hade ett hantverkarförakt innan så finns det nog en uppenbar risk att man har det efter att ha läst det inlägget.....
 
  • Gilla
Ingenjörssnickarn och 6 till
  • Laddar…
possum77 skrev:
Praktiken är betald medans akademiska studier gör dig skuldsatt. Du har inte direkt några studieskulder som hantverkare.
Känns ju inte som mitt inlägg handlade om skulder..... :(
 
En liten historia om överpriser
När vi precis köp hus och min kunskap om vvs var totalt obefintlig. Anlitade jag en firma för byte av en blandningsventil.
Oerfaren som jag var ringde jag första firma som jag hittade.
Dom kom nästa dag med servicebil ( 6km ) och lärling. Kollade i 2 min på ventilen. Sa att det var inget som fanns med så de fick åkte och hämtade en vilket tog ca 30 min ( detta trots att jag mailat en bild på ventilen i förväg så att dom skulle slippa detta. Sedan byttes den. Vilket tog ca 20 min för lärlingen medan mästaren tittade på. Detta kalas gick på strax över 3000kr. Inklusive ventil.

Var bara att betala och le. Då jag inte kollar priset i förväg
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
roland53 skrev:
det är kanske en grundförutsättning, men för att bli en framgångsrik säljare krävs nog lite mer.... :cool:
Som total frikoppling från verkligheten?
 
VVS-firman en god vän arbetar på debiterar 42 kr per KILOMETER. Det fick mig att välja en annan firma då det är cirka 4 mil enkel väg till byggarbetsplatsen. Ca 3.500 kronor per dag i kostnad för bilen! Deras svar till kostnaden är att de inte gärna vill ha privatpersoner som kunder (och företag bara betalar ändå) men att den var förhandlingsbar vid större projekt.
 
roland53 skrev:
Det är väl närmast tillgång och efterfrågan på den speciella yrkeskategorin som styr lönenivån. :confused:
Det är ju just det som är det stora problemet - det är falskt. Hela den kommunala och landstingsstyrda sektorn är i praktiken ett monopol. Min arbetsgivare har 70 000 anställda och jag måste resa kanske 20 mil för att nå till nästa oligark. Tro därför inte att du kan jämföra lönerna mellan privat och offentlig sektor i tron om att det avspeglar skillnaden i efterfrågan/nytta/produktion dem mellan! Det är även vad jag tror är en av de stora anledningarna till att kvinnor tjänar sämre.
 
vilpi skrev:
Som total frikoppling från verkligheten?
En säljare som är helt frikopplad från verkligheten kommer nog inte att bli särskilt framgångsrik, speciellt om han/hon skall sälja till folk som befinner sig mitt i verkligheten eller........ ? :confused:
 
elpaco skrev:
Det är ju just det som är det stora problemet - det är falskt. Hela den kommunala och landstingsstyrda sektorn är i praktiken ett monopol. Min arbetsgivare har 70 000 anställda och jag måste resa kanske 20 mil för att nå till nästa oligark. Tro därför inte att du kan jämföra lönerna mellan privat och offentlig sektor i tron om att det avspeglar skillnaden i efterfrågan/nytta/produktion dem mellan! Det är även vad jag tror är en av de stora anledningarna till att kvinnor tjänar sämre.
Vet inte vad du menar är falskt?
Tolkar ditt inlägg som att du håller med mitt tidigare inlägg?
Om tillgång och efterfrågan av en viss yrkeskategorin beror på brist på utbildade eller pendlingsavstånd eller av annan orsak kan väl lämnas därhän.
Om inte utbildad personal finns för en viss arbetsuppgift så är väl det enda som hjälper är att locka med bättre lön, bonus eller andra anställningsförhållande än konkurrenterna för att dra till sig rätt personal.
MEN tyvärr har debatten glidit iväg från TS ursprungliga inlägg som gällde kostnader för servicebil.

För att råda bot för det problemet finns väl bara en sak att göra: fråga om kostnaderna innan man anlitar en firma.
 
Man kan ju vända lite på frågan: Varför ska man som kund behöva fråga om alla kostnader, kan inte hantverkaren tala om dem istället?

Att låta bli att berätta om en kostnad "bara för att kunden inte frågade" är ju inte direkt bästa sättet att ge hantverkare gott rykte.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
Man kan ju vända lite på frågan: Varför ska man som kund behöva fråga om alla kostnader, kan inte hantverkaren tala om dem istället?

Att låta bli att berätta om en kostnad "bara för att kunden inte frågade" är ju inte direkt bästa sättet att ge hantverkare gott rykte.
Så bör det vara i den bästa av världar, men varför just hänga ut hantverkare.
Känns ju inte som banker, fondbolag, försäkringsbolag telefonbolag etc. etc berättar om alla kostnader. Inte ens om man ställer frågan :mad:
Det är nog så, att den som inte är påläst eller insatt blir blåst (mer eller mindre) :mad:
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.