Hej vi har ett köksgolv som består av

Klinkers ca 10mm
Plattsättningsbruk ca 3mm
Avjämningsmassa/golvvärme ca 9mm
Gips
Golvspån
Träbjälkar med isolering

Nu har vi tänkt byta ut klinkersarna till sandsten a samma tjocklek. Klinkersarna släpper rätt lätt om man knackar dom med en vässad huggmejsel och mejselhammare. Men plattsättningsbruket blir orimligt tidsödande att knacka för hand.

Tyvärr behöver golvet ha samma tjocklek som nu så vi kan inte bara lägga nytt plattsättningsbruk på det gamla.

Vad finns det för beprövade och tidseffektiva metoder att skrapa/fräsa/knacka/bryta bort bruk som ligger på avjämningsmassa?
 
Är det bara 9mm flyt så skulle jag vara väldigt försiktig med att fräsa / slipa ytan... ofta så har värmekabeln flutit upp och då är det risk att du kör av den.

Jag skulle slätspackla eller tunnflyta ytan istället, varför måste det vara exakt samma höjd? 3-5mm kan inte spela så stor roll?
 
@oneofsix Tackar! Är det någon som har en uppfattning hur mycket slipskivor det kan gå åt?

@nino Dom gamla klinkersarna är redan i jämnhöjd med sekelskifts trösklarna. Vi tänkte skrota golvvärmen då den är 15 år gammal och fräsa ner en ny.

Hur är det med en sån där tvåhandskrapa med hårdmetallblad. Är det nått man använder? Eller betongslip med två hjul?
 
Redigerat:
Om du skall göra allt detta jobb och sen på toppen fräsa ner ny värme så är det väl lika bra att dra bort allt inkl gipsskivorna.
Sen kan du flytspackla upp golvet med nya elslingor och armering så får du ju det både bra och stabilt.

Med gipsplatta och befintlig avjämning borta har du ju 20-22 mm tillgodo att flyta upp ett stabilt armerat golv på spånskivorna som blir jämt och fint att lägga dina plattor på.

Och jobbet är inte mer jobbigt än det du ger dig in på.
 
Kan bara hålla med, bort med allt ner till spånet sen starta om på nytt utan gipset.
 
Jag tror att gipsen är limmad och skruvad tyvärr. Tycker ni ändå att man skall riva den?
 
Vi valde att skrapa bort gipset och göt sen in värmeslingorna i avjämningsmassan. Det blev riktigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.