Idag var tekniker fr Anticimex hos oss för att dokumentera o rapportera.
Om vårt försäkringsbolag täcker för den skadade väggen, kan vi då hävda dolt fel och ersättning för resterande del av badrummet gentemot säljaren?
Förstår inte hur man av badrumsrenovering bara kan åtgärda en av fyra väggar...??...
 
Beror på vad de kommer fram till har hänt och en del andra saker. Ved du skadeorsaken? Om beloppet du skall betala (exklusive ev ny yta och förbättring) blir mindre än ett prisbasbelopp, runt 45000 kr tror jag......så är det oftast inte lönt att dra igång en rättsprocess. Det blir då ett sk. Småmål.
 
O
Innan du mer börjar fundera på om det kan vara dolt fel, så måste du fundera på om det gick att få misstankar om att något inte stod rätt till, även om man kan tycka att det inte borde spela någon roll eftersom det var väggen. Det kan nästan räcka med ett felaktigt fall för att ens undersökningsplikt skärps. Hur ser golvbrunnen ut? finns det andra tecken på att något inte var som det skulle?
Men om hantverkaren har monterat en duschstång så måste han naturligtvis borra genom tätskiktet, svårt att få det att fästa annars. Men det finns regler att följa om man borrar i badrum. om det är silikon man ska använda i hålet eller inte låter jag vara osagt.
Att tvista om dolt fel är ingen lek har jag en känsla av... Men det kan nog Byggis 1976 svara mer på hur "roligt" det var....
 
Hehe....nej, det är inte kul. Tre år av ens liv! Jag skulle inte göra om det för belopp under 100,000 kr. Det är ett högt spel.....man kan förlora mycket.
 
O
Byggis1976 skrev:
Hehe....nej, det är inte kul. Tre år av ens liv! Jag skulle inte göra om det för belopp under 100,000 kr. Det är ett högt spel.....man kan förlora mycket.
Nu gick det vägen för dig! Men skulle du gjort om samma sak idag?
Å andra sidan, nu är du en erfarenhet rikare! ( men jag är inte avundsjuk:p )
Vad slutade din kostnad på när allt var klart? rättegångar och badrum uppbyggda?
Förutom all tid och stress... För den är omöjlig att värdera!

Tyvärr finns det en väldigt stor okunskap om dolda fel och ersättning. Frågan är om inte många tror att det finns nån slags fond man får pengar ur? eller att säljaren med glädje betalar pengar till köparen... Många missar att verkligheten är en helt annan. Det finns ingen fond samt att risken är stor att det blir en process....
Detta är bara ett allmänt resonemang som inte har med TS att göra....
 
Odjuret skrev:
Nu gick det vägen för dig! Men skulle du gjort om samma sak idag?
Å andra sidan, nu är du en erfarenhet rikare! ( men jag är inte avundsjuk:p )
Vad slutade din kostnad på när allt var klart? rättegångar och badrum uppbyggda?
Förutom all tid och stress... För den är omöjlig att värdera!

Tyvärr finns det en väldigt stor okunskap om dolda fel och ersättning. Frågan är om inte många tror att det finns nån slags fond man får pengar ur? eller att säljaren med glädje betalar pengar till köparen... Många missar att verkligheten är en helt annan. Det finns ingen fond samt att risken är stor att det blir en process....
Detta är bara ett allmänt resonemang som inte har med TS att göra....
Min kostnad i pengar blev ju noll. Vi vann, vilket innebar att vår motpart fick betala allt, ink våra kostnader för vittnen, advokat mm. För den slutade det på ca 300,000kr. Dyrt badrum! Speciellt då vårt försäkringsbolag betalade 50,000 och vi yta. ja, ny yta o förbättringar betalade vi såklart. Runt 30,000 kanske....

Men det var lärorikt. Jag blir inte rädd nu när hantverkare viftar med kronofogde och stämningar då jag vet hur man skall agera. Men, för att jag skulle göra om det krävs det mycket ekonomiskt att vinna. Och att motparten beter sig som en i-ot. Om vår motpart i vår fall hade ens lyssnat på oss och varit liiiiite medgörliga (de ljög om det mesta) så hade vi till o med säker godtagit att de bidrog med 50%.....
 
Eftersom vi har hel-stor-försäkring är självrisken 0kr. Åldersavdrag uppgår iregel till max 20.000kr.... Jag blev inte klokare!!!! För VAD som ersätts är väl bara att invänta till efter teknikerns rapport o byggarnas offert?
Ersätts vi endast för återställande av den skadade väggen måste vi ju bekosta övrigt utrymme ur egen ficka eller täcker försäkringen all merkostnad vi som ägare har i o m vattenskadan?????
 
Nja, så brukar försäkringar onte funka tyvärr. Du kommer enbart få ersättning för skadan. Ev förbättring, ibland trots att den krävs, kommer läggas på dig. Ingår ytskikt? Det brukar inte göra det. Tätskikt kan ingå om du har tilläggsförsäkring....läs dina vilkor. Sen, har du åldersavdraget.....

Edit: men det är värt att diskutera ordentligt, på ett trevligt sätt med handläggaren. Spy din galla här på forumet, men var trevlig och konstruktiv när du pratar med försäkringsbolaget. Handläggaren har nämligen mycket makt, läs på och resonera. Vi fick ner vår "kostnad" flera hundra tusen genom att diskutera. Vi hade också den "bästa" försäkringen men först var allt extrasaker, sen blev det mindre o mindre efter detaljdiskussioner....

Jag tyckte nämligen också det var helt orimligt att vi hade maxtak på åldersavdraget och låg självrisk men kostnaden först var med en extra nolla exklusive yta. Nu är den nere på ungefär 2x åldersavdraget - mer rimligt.
 
Redigerat:
En vi pratat med fick ett nytt badrum!!! Fattar ingenting. Förbereder oss på det värsta = oplanerad stor extra utgift😱😰
 
Så är det att bo i villa...
 
O
Man har aldrig några som helst problem med pengarna.... Det finns alltid hål att stoppa dom i...:p
 
Eller hur. Vi bor i ett hus från 79' snart är allt bytt mer eller mindre. Det ena pajar efter det andra. Finns ju vissa dyrare saker än andra.
 
Blir det skillnad i ersättningens stirlek om vi anlitar egen snickare och får kontantersättning fr Försäkringsbolaget eller anlitar den snickare som beräknat kostnaderna åt Försäkringsbolaget?
 
Nej det "skall" inte vara skillnad (i ett fall som det här). Men kontantersättningen kommer att utgå ifrån en beräkning på vad som är känt vid beslutet. Om du istället får jobbet gjort i bolagets regi, så är dte bolaget som står risken för ev fördyringar.

Dvs. i praktiken är risken avsevärt större att du får skjuta till mer pengar om du tar kontantersättning.
 
Förresten, vilken försäkring talar vi om här nu? Mitt resonemang i förra inlägget gäller för din hemförsäkring. Om det gäller säljarnas doldfelsförsäkring så tror jag att det normalt handlar om kontantersättning, men är osäker.

En dolda felsförsäkring är ju inte en försäkring som ersätter skador på huset, utan en form av rättskyddsförsäkring som ersätter säljaren för skadeståndskrav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.