Ja, vi har då inte sett till några skumma indrivare. Men som sagt beror det mesta på vilken entrepenpenör man använder. De som jag pratat med som byggt Aneby är nöjda.
De flesta husföretag har nog en del gamla lik i garderoben om man letar en stund. I allmänhet så bör man nog även vara lite skeptisk mot TV3:s "högkvalitets-TV" och deras "skutjärnsreportar" även om det man läst om det här fallet inte lät något vidare.
 
Till Maljon:

Säterskogen är ett område på 52 tomter (tror jag) som kommunen och Volymbygg har. Vi har önskat en av Volymens tomter. Området är beläget vi brandstationen och Uslands skola.
Bakom vattentornet är det jättefint och mycket lantligt område, hur har ni fått tag på tomt där?
(hur gör jag för att infoga citat?) :-*
 
hulimskulim skrev:
Till Maljon:

Säterskogen är ett område på 52 tomter (tror jag) som kommunen och Volymbygg har. Vi har önskat en av Volymens tomter. Området är beläget vi brandstationen och Uslands skola.
Bakom vattentornet är det jättefint och mycket lantligt område, hur har ni fått tag på tomt där?
(hur gör jag för att infoga citat?)  :-*
hehe, klicka på citat uppe till höger :)

Jag hittade tomten när jag var ute och gick! Det stod en skylt ute på en äng: Tomt till salu och ett nummer. Det finns tydligen en tomt till som är tingad, men den personen vill ha båda, så om vi bygger kanske den andra är ledig!?! För min egen del så kan inte läget bli bättre än där vi har hittat den. Men ovanför Usland är inte heller fel tycker jag om det vetter mot skogen eller ngt dylikt.
 
Hej!

Roligt att se nybyggare från Alnön här! Vi är ett par från Sollefteå som tingat en tomt högst upp i området. Jag funderar på att starta ett eget forum för oss som bygger i Usland......vad tror ni? Jag såg att någon i Mårtensro hade gjort det inför deras byggstart och det varkar ju vara en toppenidé!!

/André
 
Vi funderar också på att bygga med Anebyhus. Tycker dom har hus som passar oss plus att vi har en tomt på gång genom dom.

Det är ingen som har byggt deras 902(el. liknande) här som vet vad det kan gå på? Ska träffa säljaren om tomten på fredag men är ju nyfiken nu :)
 
andreb skrev:
Hej!

Roligt att se nybyggare från Alnön här! Vi är ett par från Sollefteå som tingat en tomt högst upp i området. Jag funderar på att starta ett eget forum för oss som bygger i Usland......vad tror ni? Jag såg att någon i Mårtensro hade gjort det inför deras byggstart och det varkar ju vara en toppenidé!!

/André
Alnö, inte Alnön.. hehe (lokalt "tjafs") När du flyttar hit märker du.. *s*
 
Hej Maljon,

hur går det för er? Har ni valt något hus ännu?

/Jessica
 
hulimskulim, är det Gittan och fårskallarna kanske?

Jåmjåm
 
frasse skrev:
hulimskulim, är det Gittan och fårskallarna kanske?

Jåmjåm
Ja, det är min favoritbok, min son vill inte läsa den lika ofta som jag ibland får jag tjata ;D. Alla böckerna i Gittan serien är bra men fårskallarna är bäst

/Jessica
 
Jo, den är rätt kul, iallafall de första 73 gångerna. :p
Grabben gillar den skarpt. ;)
 
Själv har vi bara Gittan och gråvargarna och Gittan och Älgbrorsorna,, kanonböcker!! ;)

/Malin
 
Vi håller precis på och bygger med Anebyhus.
Vi hade valt deras hus som nu heter Askgatan 1 men då hette det något annat (minns inte just nu).
Men vi har så gott som rivit ut allt invändigt och flyttat burspråket samt tagit den med torpargrun och sedan ställt den på en suteräng våning.
Säljaren var jätte bra, trevlig och hjälpsam.
Huset beställde vi enbart Stomrest + lite småsaker, resten skulle/ska vi göra själv.
Aneby gjorde ritningar för hela kåken inkl. suteräng våningen som vi skulle bygga upp själva.

Problemet var att de var ca. 2 månader försenade med ritningarna, vilket slutade med att vi fick hyra in folk att göra suterängvåningen för att hinna klart till leverans datumet.
Detta datum som anebyhus hade varit "förstående" nog att (bara) skjuta fram tre veckor UTAN extra kostnad för deras "lilla" försening. Detta efter att försäljaren blev förbannd på Anebyhus och tvingade dem att skjuta på leverans datumet !!!
Dessutom visste Anebyhus att vi själva skulle göra grunden och Suterängvåningen och därav behövde lite extra tid.
Först drog bygglovet ut på tiden som trots att vi hade ett förhandsbesked (som i sig hade tagit 16månader att få) så tog det två månader att få det.
Men när bygglovet blev klart i mitten av Juni blev det en försening p.g.a. semester (förståligt) men ritningarna gjordes ändå först i andra veckan på Sept. istället för att ta itu med dem direkt efter semestern, då hade det ju bara blivit en månad.

Redan när vi började göra grunden efter (de försenade) ritningarna så märkte vi flera små felaktigheter som vi fick lösa på egen hand. T.ex. så var ett avloppsrör till övervåningen ritad på ena sidan av en vägg i undervåningen på grundritningen och på andra sidan väggen på Sanitetsritningen. (som tur är lyckades vi lista ut vilken sida som var rätt).
Inga allvarliga fel på ritningarna men små saker som man stör sig på. Samt att det blev en del svordommar från snickarna som skulle resa huset (anebys snickare!!).

Förutom dessa missöden så är vi väl relativt nöjda med aneby, men detta är kanske sådant strul man får räkna med från en husleverantör.


P.s.
Kan tillläggas att den "lilla" förseningen kostade oss 50.000 extra för ett jobb som vi kunnat göra själv och bättre om ritningarna kommit i tid......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.