Hej Ni som vet.
Jag har byggt ett garage på ca. 45 kvm. Isolerad platta, väggar och tak.
Tänkte värma upp det med en luft/luft värmepump.
Men vilken ?
Nu verkar det ju som om man kan köpa pumpar överallt, Byggmax, Jula, mm
En del är billiga andra dyra.
Jag vill bara hålla mitt garage lite lagom varmt, så att verktygen inte rostar osv.
Ska man jobba en längre stund så skruvar man upp värmen.
Några förslag på en bra lite pump som passar för det ?
 
Det säljs luft/luft värmepumpar i snart varje gatuhörn.
Det som avgör vilken effekt du behöver beror på vart i landet du bor, hur bra/dåligt fastigheten är (väggar,tak,port)
Modellerna har även olika temperaturer som man kan ställa in som lägsta temp eller underhållsvärme och vissa modeller fungerar mer eller mindre bra om det är en låg temperatur i garaget samt kallt ute.
Billiga värmepumpar kan fungera bra så det gäller att hitta rätt modell för din fastighets förutsättningar.
Är det kallt ute så kan det ta en evighet att värma upp lokalen med en för liten värmepump eller så orkar den helt enkelt inte höja temperaturen som du önskar men det gäller oavsett om det är en billig variant eller en för klen märkepump.
 
Mmm tack Thomas Jag kanske inte blev så mycket klokare av ditt svar...
Jag bor i Västmanland strax söder om Fagersta (där skogsbranden var) (Vi klarade oss)
Min fundering var kanske att man inte behöver ha en stor värstingpump med många finesser utan något enkelt.
Garaget är isolerat, men inte mer än "standard".
Tacksam för fler förslag.
 
Skaffa först bra elradiatorer som back-up och om det blir smällkallt någon vinter och det finns saker som måste stå frostfritt i garaget. Därefter kan man sätta in en LLVP med läge för underhållsvärme. Toshiba kostar en del men finns med ställbar temperatur för underhållsvärme från + 5C till +13C, vilket är väldigt användbart i garage (jag tycker ca +12 grader är en bra "mekartemperatur"). De som har +8C för underhållsvärme kanske ger ca 6-7 grader i verkligheten och 15-16 grader när man ställer dem på lägsta ordinarie temp +17C.
 
Josth har helt rätt. Elraddar som failsafe och så en LLVP för huvuddelen av värmen eftersom den är billigare i drift. När det gäller LLVP så skall den sitta i många år och värma upp garaget hela vintern. Köp ett kvalitetsmärke (Mitsubishi, men alla Japaner fungerar). Kör du förbi GBG de närmaste veckorna kan du få NOBÖ 1500W elraddar med elektronisk termostat, konsoller och dosor gratis av mig så sparar du pengar till din Mitsu LLVP.
 
peternicklas
Titta på vilken som har är den lägsta tempen den kan användas i. Se till att det finns underhållsvärme.
Jula m.fl. har pumpar i bra prisläge, Zibro är en sådan. Annars finns det de dyrare märkena som Mitsubishi m.fl. Jag kör själv med en billig Kinapump som nu sitter monterad för 9:nde året. Fungerar fortfarande mycket bra.
 
Hej

Nä mitt svar blev du inte direkt klokare av men det var mer en synpunkt att du måste uppge lite mera om förutsättningarna för att du sedan ska få bra förslag.
Gissar på att ditt garage är ca 40kvm och med din "standardisolering" på ca 140mm så kan lämpliga val vara Panasonic NE9PKE, Mitsubishi SF35VEH , Fujitsu 12LMCBN eller Scanvarm 12
Dessa har underhållsfunktion för att hålla +10 grader, NE9PKE även +8
Kolla i dina trakter efter en seriös återförsäljare för bästa pris på någon av dessa med 5 års garanti
Inte lika billigt som en Jula maskin om det är dom prisklasserna ni söker
 
För stor lär den knappast vara då effektuppgiften är vid +7 grader ute.
Kanske ger knappt 3kW vid -15 och det lär behövas i ett garage med stora portar och där isoleringen troligen inte är av dagens villastandard.
Ser att den ska säkras upp med 16A säkring och det låter lite högt om den inte drar en väldans massa ström för att driva kompressorn.
Ganska lågt SCOP men det säger egentligen inte så mycket om vad den ger när det är riktigt kallt ute.
Det står 1600W i produktbladet men det behöver man inte 16A säkring för !!
Nu kanske inte Fagersta är något köldhål så man behöver mycket effekt normala vintrar.
Kanske viktigare att kolla hur det fungerar med garantin om något strular, skickar Jula eller Zibro dit en reparatör eller ska din montör felsöka och reparera ?
Nu kanske du installerar själv och då har du troligen inga garantier.
 
peternicklas skrev:
Jula har just nu ebjudande på denna.
[länk]
En prisvärd pump. Kanske lite stor men i ett garage kan det vara bra.
Varför tipsar du inte om den mindre eftersom du själv skriver att ditt förslag kanske är för stor?
Den är det också extrapris på 11 dagar till. Krånglar den blir du av jula hänvisad till firman i Danmark som bestämmer om Jula ska byta in den. Många säger sig vara nöjda och vissa säger att den är sämre. Du väljer.
 
peternicklas
slurppe99 skrev:
Varför tipsar du inte om den mindre eftersom du själv skriver att ditt förslag kanske är för stor?
Den är det också extrapris på 11 dagar till. Krånglar den blir du av jula hänvisad till firman i Danmark som bestämmer om Jula ska byta in den. Många säger sig vara nöjda och vissa säger att den är sämre. Du väljer.
Kvittar vilken man väljer. Den större är kanske bättre lämpad till just ett garage med otäta/dåligt isolerade portar. Båda är inverterpumpar och det är ju bra.
Detta är bara ett exempel på en typ av pump som är lämplig i ett garage. Finns väldigt många att välja mellan. Reklamationer/garanti brukar fungera bra på Jula.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.