God afton

Jag "tror" att jag upptäckte att mitt långpass ljuger. Frågan är hur länge det har lurat mig.
Det blir ju ett ganska intressant fenomen, när man är sjukt noggrann med att en del saker ska vara raka, sedan får man se att passet ljuger.

Jag har en grej som jag har testat med tre långpass som jag har, alla tre säger olika.

Hur gör ni för att säkerställa att passen inte ljuger?
Man kan ju vända dem och mäta från två håll, men det lär ju inte vara någon garanti på att det fungerar som det ska.

Jag hörde om ett område i Nykvarn där kommunens laser var felkalibrerad och alla husen efter en gata är utsatta fel och lutar.

Kul kul...
 
Varför skulle det inte funka att vända passet?
 
Instämmer med föregående.
 
Jag kan inte förutspå alla situationer, men jag kan ju säga att jag har ett pass som har sjuuuukt hög tolerans för vad som är rakt... Om man sätter det lodrätt, för att typ montera dörr så är alla dörrar raka. Man kan röra passet 10 centimeter och det är fortfarande rakt.

Hur som helst, det vore fantastiskt att ha ett verktyg att matcha passen mot, som är ofelbart. Ungefär som att hälla vatten på en yta, men det är ju en aning klumpigt. :)

Sen om man har ett pass som man lägger mot en sned yta + att passet är fel så blir man ju inte helt och hållet klok hur man än vänder det. Kanske om det är digitalt och man kan ta fram differensen mellan talen.
 
Finns tyvärr inga sådana verktyg. Allt handlar om att höfta. Inte ens världens referensvikter håller måtten. Även då de förvaras i vakuum lyckas metallen ändå oxideras, o vikten ändras.
Borde väl finnas nått test i råd o rön om pass?
 
Jag förstår inte riktigt vad problemet är, slå in två spikar i en vägg så nära våg som möjligt, ställ dit passet och observera bubblans position, snurra passet ett halt varv och mät igen, bubblan ska visa samma, t ex ett streck till höger om oavsett vilket håll passet vänds, justera vid behov. Lodrätt referenspunkt kan man göra på samma sätt eller välja en stabil och plan knutbräda :)
Jag brukar kolla mitt pass när jag inte använt det på ett tag eller om jag råkar riva omkull det.
 
Alltså jag har ett pass där libellerna är justerbara.
 
tobbew skrev:
Jag kan inte förutspå alla situationer, men jag kan ju säga att jag har ett pass som har sjuuuukt hög tolerans för vad som är rakt... Om man sätter det lodrätt, för att typ montera dörr så är alla dörrar raka. Man kan röra passet 10 centimeter och det är fortfarande rakt.

Hur som helst, det vore fantastiskt att ha ett verktyg att matcha passen mot, som är ofelbart. Ungefär som att hälla vatten på en yta, men det är ju en aning klumpigt. :)

Sen om man har ett pass som man lägger mot en sned yta + att passet är fel så blir man ju inte helt och hållet klok hur man än vänder det. Kanske om det är digitalt och man kan ta fram differensen mellan talen.
Det låter som att känsligheten är för låg på ditt pass (det är därför det tar tid innan bubblan rör sig).

Kalibrering sker genom att vända passet o justera liberalen till den visar lika....sen är passet rätt (om det inte är krokigt etc).
 
Om man är sjukt noggrann så använder man inte ett pass som man kan flytta 10cm utan att bubblan flyttar sig....

Hultafors MST 150 eller 180 så har du ett riktigt bra pass som dessutom är justerbart
 
MST sa Bull.
Halleluja.
Jobbigt lång radie på dom libellerna. Men rakt blir det.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Om inte bubblan rör sig om du höjer det 10cm skulle jag slå bort libellerna och använda det som rätskiva enbart.

Instämmer Hultafors MST180. Sjukt exakt, det händer att man blir förbannad pga detta.

Har ett Clas Ohlson långpass också, Stanley Fat Max, där kan jag röra det ganska mycket och bubblan fortfarande är inom strecken, det används nu till att skära gips och utomhus till plattsättning och dylikt. Irriterande med magneten på hela långsidan som får små avdragsbanor att liksom följa med.
 
Redigerat:
  • Gilla
thunberg
  • Laddar…
Ett pass används inte när något ska bli rakt. Möjligen när något ska bli vågrätt eller lodrätt.

Sedan finns det inget som är rakt och samtidigt vågrätt på jorden, eftersom vår planet är rund.

Lodrätt finns däremot. Även lodrätt och samtidigt rakt.

Lodrätt är den kortaste linjen från en viss punkt till jordens masscentrum. (Inte jordens medelpunkt.) Eftersom den kortaste linjen måste vara rak kan vi alltså bygga saker som är lodräta och raka med hjälp av ett pass.

Men ett lod är bättre.


Åter till vågrätt vilket alltså inte finns vilt i naturen. Möjligen högst lokalt och då endast som en biprodukt av lodrätt. Vi är tvingade att definiera vågrätt som en rak linje vars mittpunkt är ortogonal (vinkelrät) mot lodlinjen.

För att detta ska funka annat än högst lokalt runt den valda lodlinjen måste som sagt den raka vågräta linjen vara krökt..

Lycka till med byggandet! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
bjoar564 och 2 till
  • Laddar…
Har du billiga långpass som som inte kan justeras och dessutom okänsliga så blir det ofta så, tyvärr.
Hultafors rätstege 180 kostar men den kan du justera så det blir rakt,
Men som de flesta skriver är det fasta libeller och billiga passmåste du testa dem i butiken innan du köper, genom metoden att vända dem. Det kan du göra vilka lod/vågräta ytor som helst de ska då visa lika om, sedan om testytan lutar lite gör inget det viktiga är att du får samma resultat. Och även flytta på passet för att se när libellen reagerar.

Men detta gäller ganska ofta, när billiga mätinstrument kom med display, istället för visare, och som kunde visa 3-4 decimaler blev många lyriska. Att sedan vissa av dem hade en tolerans plus/minus 0,2 verkade vara ointressant när man kunde läsa av 0,125. Liten utvikning blev det ;)

Med en laser är det krångligare att göra egentest, där bör man helst ha en referensutrusning att jämföra mot.
 
Det borde väl funka att spika upp en genomskinlig slang i ett U nästan till ändarna fylld med vatten och med ändarna på samma avstånd som vattenpasset för att jämföra med.
Vattenytorna i ändarna av slangen kommer att ligga på samma nivå och lägger man vattenpasset på samma höjd borde det väl ha bubblan i mitten om det är ok.
Jordytans krökning kan ju knappast spela in på de avstånd som vattenpass är tänkta att användas på :)
 
Det finns "Slangvattenpass" för 12 mm slang på t.ex. CO. Har själv använt det vid bygge av bastu och 6m altan. För långa avstånd (utan hänsyn till jordens krökning) är det oslagbart billigt och exakt.
 
  • Gilla
ForeverJung
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.