L
Hej
Målade om vårt hus för två år sedan. Var lite nybörjare så gjorde inte så mycket mer än att måla om huset.

Dock har vi en vägg med tegel nertill och panel ovan. Här är panelen helt intill plåten som ligger ovan teglet. Detta har gjort att plåten knappt lutar. Gissar att detta gör att vatten inte rinner av ordentligt och att vatten kan tränga in i trät.

Det är endar oisolerad vind bakom panelen så det är ju inte hela världen om panelen blir lite fultig men tänkte ändå om det kanske är bra att kapa den någon centimeter för att plåten skall få utrymme. Tänkte mig att använda mitt multiverktyg.

Vill höra om tänker rätt eller om jag skall hoppa över detta!

Skickar med två bilder för att illustrera
 
L
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det låter väl som ett trevligt kvällspyssel? Det räcker nog att kapa av en halv centimeter för att slippa röta.
 
L
pelpet skrev:
Det låter väl som ett trevligt kvällspyssel? Det räcker nog att kapa av en halv centimeter för att slippa röta.
Tack för svaret. Tänkte att jag kanske behöver ta lite till för att kunna få lite mer lut på plåten igen.
 
3cm ovan plåt är lagom!
Edit: Snedkapa 17 grader!
 
vectrex skrev:
3cm ovan plåt är lagom!
Edit: Snedkapa 17 grader!
17 är för mycket!
15 ska det vara... :)
 
Som yrkesman borde du veta bättre än att rekommendera 15.
 
Ska man vara riktigt petig kör jag faktiskt med 17,5 grader. Plåtar försöker jag luta 12,5 grader!
 
vectrex skrev:
3cm ovan plåt är lagom!
Edit: Snedkapa 17 grader!
3cm är bra för då kan du komma åt att olja, grunda, måla. Vet inte riktigt hur det blir med överblecket som du kommer att såga lite i, kanske finns risk för rost. Men å andra sidan med droppnäsa bör det vara ganska torrt där.

Hoppas du inte har ett Meec multiverktyg! Då lär du får vita fingrar och galna grannar om du det är en större vägg :)
 
Ja, en sänksåg hade det vart gjort på 10 minuter med.
 
L
Barnrikehuset skrev:
3cm är bra för då kan du komma åt att olja, grunda, måla. Vet inte riktigt hur det blir med överblecket som du kommer att såga lite i, kanske finns risk för rost. Men å andra sidan med droppnäsa bör det vara ganska torrt där.

Hoppas du inte har ett Meec multiverktyg! Då lär du får vita fingrar och galna grannar om du det är en större vägg :)
Jag har en Bosch som varit ganska oanvänd! Det är bara två kortsidor så det skall nog inte ta så lång tid. Tack alla för all hjälp
Har ett ytterligare dilemma. När jag tittar på hela väggen inser jag att snickarna som byggde huset 75 måste haft lite otur. För om jag skall kapa 3cm kommer jag kapa över kanten för undertaket på sidorna (bilder nedan). Sedan måste jag titta hur högt plåten ovanför fönstren går så jag inte riskerar att det läcker in där istället.

Hur hade ni gjort för att lösa detta?
 
Redigerat:
L
bild1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ipad eller Iphone vägrar tydligen att ladda upp en bild med IOS8 så det får bli via datorn!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.