Jag skaffade också en OF1010 som första fräs och det är inget jag ångrar. Som nämnts ovan så är både smidighet, dammutsug och ergonomi utmärkt. Sedan skaffade jag en DW26200 för att ha som dedikerad kantfräs. Inget fel på den men den var inte riktigt så smidig som jag hade hoppats och dammutsuget på OF1010 är klart bättre.

Jag insåg också ganska snart att jag skulle bli vansinnig på att behöva montera i och ur fräsen i bordet så när jag byggde mitt fräsbord så skaffade jag en DW625 som får sitta fast monterad där.

Nu har jag ju blivit indoktrinerad av vissa medlemmar här på forumet att man MÅSTE har många fräsar ;).
Men annars så vill jag nog påstå att jag hade kunnat klara mig utmärkt med endast OF1010 också.
 
Efter att ha klämt och känt på lite olika modeller så har jag bestämt mig för en 1010. Känns mycket mer lättjobbad än t.ex. AEG MF 1400 och liknande rejäla doningar. Den känns även kusligt exakt och robust i alla leder. Så nu kommer även jag att sitta hårt i Festool-träsket så småningom! :)
När jag framöver känner att den inte räcker till så köper jag mig en riktigt stark best och skruvar fast permanent i ett bord, det verkar vara den vettigaste kombon har jag förstått.
 
Jag har mycket svårt att tro att du inte kommer att bli nöjd med det upplägget. När jag själv var runt för att köpa min första fräs så gjorde jag "misstaget" att klämma på en OF1010 det första jag gjorde. Sedan var det ingen annan som kändes riktigt bra. Det var så det började för mig...

Jag säger som säljaren sa till mig när jag väl hade plockat fram plånboken:
- Välkommen ner i träsket! (y)
 
Började med 1010 även jag snart följd av en begagnad Elu MOF 177. 1010:an åker gärna fram när det dyker upp något. Men så snart det blev fråga om större fräsningar eller många blev det 177:an. Dammutsuget är inte så bra på den, det får man modda själv.
 
Jag har 1010 men jag har också en bordsfräs (vertikalfräs) för stora job, om jag bara fick en fräs hade jag gått up en storlek till 1400. Den känns lite mer all-round.
 
Tänkte att jag skulle rapportera att jag har köpt mig en 1010 och är hur nöjd som helst! Har mest profilfräst och gjort lite spår och till det är storleken och pistolgreppet verkligen perfekt! Det verkar finnas ordentligt med kraft i den för sin storlek.
Nästa äventyr blir ett bord att fästa den i, mer om det i en separat projekttråd..

Jag kan verkligen rekommendera OF1010 EBQ till er som googlar fram den här tråden i framtiden i samma ärende :)
 
  • Gilla
AxxChild
  • Laddar…
Bra jobbat med återkoppling i tråden, men du vet väl att det inte hänt om det inte finns bilder...
 
har en 1010 sen 2 -3 år , nöjd med den . Enda negativa är att höjdlåsningen(?) funkar dåligt , blir tydligt när den är monterad i "bord" . Kandke nån har bra tips på hur man kan fixa det ?
 
På vilket sätt funkar den dåligt? Menar du att om du skruvar hårt så sitter den fortfarande inte fast? Låter defekt isf, min sitter som berget om jag gör det. Har iofs inte testat den i bord.
 
Ja , så är det . Skruvar riktigt hårt , kan ändå inte lita på att den stannar i läge . Märks inte alls när man kör den handhållen , endast vid körning i bord .
 
erik832995 skrev:
Ja , så är det . Skruvar riktigt hårt , kan ändå inte lita på att den stannar i läge . Märks inte alls när man kör den handhållen , endast vid körning i bord .
Om det är mindre än tre år kan du ju lämna in den på service gratis, tror jag i alla fall.
 
Lånar tråden lite.
För att köra spår i ett gammalt furugolv, väljer man 1400 eller 1010?
 
rastlos skrev:
Lånar tråden lite.
För att köra spår i ett gammalt furugolv, väljer man 1400 eller 1010?
Har du båda? Då hade jag valt 1400 generellt. Ska du köpa o bara ha en så väger fler faktorer in.
 
Har ingen ;)
 
Då hade jag personligen köpt 1010 men det finns (såklart) olika uppfattningar om det. Det diskuterades i någon tråd för ett par månader sen, hittar dock inte den nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.