Jag har bytt från kundkraft.
Jag tycker inte att avtalen blev tilräckligt bra :thumbdown:
 
Kundkraft "hjälpte" oss få betydligt högre elkostnad än vi haft med vattenfall. Det är ett utpräglad bondfångarföretag dom det är obegripligt att de går fortsätta. Bojkotta och kontakta Konsumentverket!
 
Jag är nöjd med kundkraft. Som sagt tidigare, de är inte billigast, inte dyrast. Själv orkar jag inte hålla på och leta priser med 2 små barn hemma....en utsökt kompromiss blir detta enligt mig
 
O
Tja, jag gjorde en snabb uträkning en nybyggd villa skulle tjäna ca 140:- på högsta och lägsta priset jag hittade lite snabbt....
Det är inte värt besväret med ännu en faktura för att spara 140:- på ett år....
När det gäller elen så tror jag att ända gången man verkligen kan tjäna pengar är väl om man har direktverkande el....
I en lgh lär det bli ännu mindre man sparar....
Så överhuvudtaget hetsen med att jaga billiga elpriser, det ger ganska lite pengar man sparar.
Sen kan man argumentera för och emot bäst man vill....
Men för min del så skippar jag det helt och hållet.... Sen måste jag erkänna att om det är så viktigt att spara dessa små summor varje år, då kan man väl lägga lite energi en gång om året... Personligen så värderar jag att bara ha en faktura ganska högt. Det är för mig värt den där tian man kanske sparar om året...

Men alla är vi olika, men det är inte mycket pengar man sparar på elen oavsett.
Försäkringen kan man kolla en gång om året det kan löna sig mer...
 
Odjuret skrev:
Tja, jag gjorde en snabb uträkning en nybyggd villa skulle tjäna ca 140:- på högsta och lägsta priset jag hittade lite snabbt....
Det är inte värt besväret med ännu en faktura för att spara 140:- på ett år....
När det gäller elen så tror jag att ända gången man verkligen kan tjäna pengar är väl om man har direktverkande el....
I en lgh lär det bli ännu mindre man sparar....
Så överhuvudtaget hetsen med att jaga billiga elpriser, det ger ganska lite pengar man sparar.
Sen kan man argumentera för och emot bäst man vill....
Men för min del så skippar jag det helt och hållet.... Sen måste jag erkänna att om det är så viktigt att spara dessa små summor varje år, då kan man väl lägga lite energi en gång om året... Personligen så värderar jag att bara ha en faktura ganska högt. Det är för mig värt den där tian man kanske sparar om året...

Men alla är vi olika, men det är inte mycket pengar man sparar på elen oavsett.
Försäkringen kan man kolla en gång om året det kan löna sig mer...
Intressant!
Alltid bra att räkna först det orkade inte jag göra. Hur många kilowatt per år räknade du på?

Efaktura är inte så jobbigt :)
 
Min erfarenhet är att det kan skilja väldigt mycket mellan olika bolag om man inte är aktiv. "För skojs skull" gjorde jag en jämförelse på Elsking.se, och med 15 000 kWh skiljde det ca 1000 kr/år mellan alternativ 1 och 10 (av totalt drygt 100 alternativ). Så är man aktiv och jagar kampanjer tror jag att det finns en del att spara för många.
 
Elföretagen får betala rätt bra för sina kampanjer på elskling.se där de dumpar priserna och tar kunder till priser de går back på, bara för att få in nya kunder. De som ligger bäst till för tillfället på elskling.se är de som just nu har betalt för "reklamen".

Det är bara bluff och båg med alla de här företagen som skall hitta billigaste elpriset åt dig. Många förstår inte att det ofta ger företaget fullmakt att när som helst byta leverantör åt dig vilket kan få följden att du får betala avgifter till ditt gamla bolag för att du avbryter för tidigt.

En del av de här företagen har dessutom bara ett enda företag som de rekommenderar! Så ansluter du dig till ett av dessa bondfångarföretag så kommer du bara att få el från ett visst företag.

Elbranschen är så jävla ful. Jag har hört mycket rövarhistorier från min sambo som jobbar på en stor producent om hur små elhandelsbolag ställer till.
 
Kan inte hålla med.

Under de 4 år jag använt kundkraft har jag haft iallafall 3 olika leverantörer av el.
Gällande Elskling kan jag inte svara dock :)
 
Kundkraft är ett bondfångarbolag. Jag tecknade upp för att vara med i en upphandling, men ångrade mig (efter att Fortum gav ett motbud) och sade upp min medverkan i den kommande upphandlingen, innan den gjorts och nytecknade med Fortum (mycket bättre deal). Där kunde man tro att det var slut, men det var det inte. Kundkraft svarade inte för ens det var för sent (ca två månader senare, med att teckna ett avtal med ett bolag) och jag blev tvungen att betala nästan 2000 kr för att slippa Kundkraft

Uppläget var j-vligt fräckt, först skulle jag betala 10 000 kronor för att komma ur det avtal de menade fortfarande existerade, men sen sänkte de summan till lite under 1 800 kronor. Först förstod jag förstod inte varför Kundkraft sänkte avgiften, men det blev tydligt när jag förstod att ARN och andra myndighetsinstanser inte tar upp ärenden där ärendet/köpet understiger ev viss summa (tror det är runt 2000 kr). Hade jag vetat det hade jag inte gått med på den lägre summan.

Ang varför väletablerade och större elbolag "bojkottar" Kundkraft - de vill inte betala Kundkrafts dyra avgifter (små bolag som inte har Kundkrafts reklambudget, får en väldigt liten marginal, men det kan löna sig lite för dem, om tillräckligt många ansluter). Det här är ett bolag som inte producerar något annat än en "förmedling", dvs de ska dra in feta löner till en VD och styrelse (+ andra anställda) som producerar luft och inget. Deras reklam om att kunderna tjänar så mycket på att vara med i deras bondfångeri är lögn och akta dig noga om råkar i klorna på det här bolaget, det kan bli svårt och dyrbart att ta sig ur det greppet.
 
Hur ser det ut idag? Hur tycker ni det har funkat gällande priser? Har varit lat och orkar inte jämnföra hur Kundkraft sköter sig.

Jag gör av med under 15.000kW per år och önskar lägga minimalt med jobb på att jaga några hundralappar i besparing.
Mig gör det inget att jag inte hittar det absolut billigaste som finns på kampanj just nu och sen traggla igenom krångliga villkor och komma ihåg att säga upp i tid. För mig gäller det att hitta bland de lägsta rörliga priset och sen att någon sköter allt kring bytet utan min inblandning som Kundkraft gör.
 
Prova Elskling.se, det tycker jag fungerar bra. De hjälper dig att byta elavtal och det enda du behöver göra är att fylla i uppgifter om din anläggning på deras hemsida. Alla uppgifter du behöver står på din senaste elfaktura.
 
Suhagg skrev:
Hur ser det ut idag? Hur tycker ni det har funkat gällande priser? Har varit lat och orkar inte jämnföra hur Kundkraft sköter sig.
Jag resonerar som du, och har haft Kundkraft i över 10 år. Hittills har det fungerat utan några problem, Jag gjorde en lista över priserna jag fått mellan 2004-2009 tidigare i tråden, och kan nu komplettera det med ytterligare ett antal år.
2004: +3.45 öre/kWh
2005: +2.98 öre/kWh
2006: +1.60 öre/kWh
2007: +4.26 öre/kWh
2008: +7.98 öre/kWh
2009: +8.98 öre/kWh
2010: +9,44 öre/kWh
2011: +6,76 öre/kWh
2012: +5,94 öre/kWh
2013: +6,21 öre/kWh
2014: +6,15 öre/kWh
2015: +6,26 öre/kWh

Jag vill minnas att hoppet mellan 2006 och 2007 förklarades av att elcertifikatavgiften inkluderades. De senaste 5 åren har det legat stabilt med ett påslag på drygt 6 öre/kWh (alla priser avser påslag på spotpriserna). Ingen årsavgift, fakturaavgift eller andra "dolda" avgifter tillkommer.

Jag har några gånger funderat på att säga upp det och använda Elskling.se istället, men kommit fram till att det inte är värt arbetsinsatsen.
 
Pepparkaka skrev:
Jag resonerar som du, och har haft Kundkraft i över 10 år. Hittills har det fungerat utan några problem, Jag gjorde en lista över priserna jag fått mellan 2004-2009 tidigare i tråden, och kan nu komplettera det med ytterligare ett antal år.
2004: +3.45 öre/kWh
2005: +2.98 öre/kWh
2006: +1.60 öre/kWh
2007: +4.26 öre/kWh
2008: +7.98 öre/kWh
2009: +8.98 öre/kWh
2010: +9,44 öre/kWh
2011: +6,76 öre/kWh
2012: +5,94 öre/kWh
2013: +6,21 öre/kWh
2014: +6,15 öre/kWh
2015: +6,26 öre/kWh

Jag vill minnas att hoppet mellan 2006 och 2007 förklarades av att elcertifikatavgiften inkluderades. De senaste 5 åren har det legat stabilt med ett påslag på drygt 6 öre/kWh (alla priser avser påslag på spotpriserna). Ingen årsavgift, fakturaavgift eller andra "dolda" avgifter tillkommer.

Jag har några gånger funderat på att säga upp det och använda Elskling.se istället, men kommit fram till att det inte är värt arbetsinsatsen.
Ok då är jag inte fel ute. Tack.
 
Jag gick med i kundkraft men när första erbjudandet kom som dom hade sagt att jag måste godkänna och jag plötsligt fick ett brev om byte utan att ens få del av priset blev jag förvånad. Bad dom skicka priset och efter en koll på compricer så var deras erbjudande dyrare en ett som jag kunde välja själv. Redan där är deras affärside bluff.

Eftersom det tar 5 min om man har räkningen framför sig att byta ellevrantör på compricer eller elskling så känns det onödigt att använda denna tjänst, särskilt när dom säljer det att dom kan få bra priser för att dom upphandlar åt många fast ändå har sämre pris än vad man själv kan teckna, riktig bluff.
 
Kundkraft var bra när de var nya men det har gått utför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.