Hej!
Sitter och planerar en tillbyggnad (läs drömmer).
Idag bor vi i ett ca: 45 kvm hus och skulle vilja bygga till på höjden och på bredden.
Tanken är att flytta en långsida och bygga till en våning på hela huset. Så det blir ca: 80 kvm x 2 våningar.

Min plan är att ersätta takstolarna med nya och bygga ihop tillbyggnaden med det befintliga huset. Göra så att det ser ut som att huset alltid sett ut så. Snyggt och fint.

Så läser jag denna artikel hos er:
http://www.byggahus.se/bygga/experternas-rad-om-att-bygga-till

Där står det:
"Det är också viktigt att tillbyggnaden inte fästs vid den befintliga byggnaden. Tillbyggnaden ska kunna röra sig fritt."

Så vadå? Jag kan inte bygga så som jag tänkt? Verkar ju galet. Man måste väl kunna ha ett gemensamt tak och panel för tillbyggnaden och den befintliga byggnaden?
 
Hej!

Det som menas är att man inte skall göra en för "fast" förankring i den gamla delen då den nya rör sig del för att den är ny samt att den eventuellt har byggt med annat material med andra egenskaper än det gamla huset.

Då brukar det spricka upp i "skarven" mellan husen.
 
Om det inte får sitta ihop känns ju som ett sådant utseende skulle vara "bäst" för min tilltänkta utbyggnad.
tillbyggnad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gillar inte när tillbyggnader ser ut som ett pussel på huset. Vinklar hit och dit.
 
Det är väl bara grunden som inte får gjutas ihop med det gamla.Väggar och tak måste ju spikas i det bef. huset.
 
Ja verkar ju mycket konstigt annars. Svårt att inte bygga ihop det. Visst kanske bättre om de är fristående med en övergång bara. Men tex att ha samma sakstolar kanske är dumt. Vet inte. Reagerade på artikeln, de borde ju skriva grunden måste vara fristående. Nu slrev de ju hela tillbyggnaden
 
Ingen fara att ha samma takstolarna heller. Det har säkert gjorts hundratusentals sådana tillbyggnader genom åren. Mot bef. grunden kan man lägga en 10 mm frigolit tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.