Att bygga huset i 1,5 plan är generellt det billigaste sättet att bygga. Men 1,5-planshuset har fler för- och nackdelar än så.

Du kan läsa artikeln här: 1,5-planshus - fördelar och nackdelar
 
Det var intressant med köket som förslag för trappans placering. I mina föräldrars hus där trappan är i rummet jämte köket så tycker jag att matos går uppåt i trappschaktet, så tänk om de hade haft trappan i samma rum som matlagningen...
Även ljud går uppåt, och det kan ju vara skönt att slippa höra diskslamret upp till sovrummen.
 
G
En fördel jämfört med två plan är att plan 1 är större än plan 2. Större kök och vardagsrum med andra ord. Fördel mot 1 plan är flexibilitet att flytta runt när barnen växer samt lyxigare allrum på plan 2 helst i kupa då. Gör du vinkel får du luftigt vrum med högt i tak.
 
Hejsan alla ungdomar, en dag blir ni också gamla.
Hur kul tror ni det blir med ett 1,5plans hus när ni behöver en rullator för att ta er fram?

Sverige är så stort att vi har plats att bygga enplanshus åt alla!
 
Krilleman
KnockOnWood skrev:
Hejsan alla ungdomar, en dag blir ni också gamla.
Hur kul tror ni det blir med ett 1,5plans hus när ni behöver en rullator för att ta er fram?

Sverige är så stort att vi har plats att bygga enplanshus åt alla!
Jag kommer ha separationsångest för både pannrummet och matkällaren den dag det är dags att lämna mitt hus för "förmånen?" till något annat...

Finns det inga gamlingar på bygga hus!?
 
Jo det finns det och jag har bytt 1 plan 170 kvm till 1,5 plan på 175 kvm och har inga problem med det. Den dagen man inte orkar släpa sig upp till sovrummet så är det dags att flytta till lägenhet med hiss. Orkar man inte gå i en trappa 1 våning så har man nog stora problem med att orka sköta hus och tomt i alla fall, att bo i lägenhet betyder inte förort med dålig service och annat skit. Att bo i 1 plans hus är perfekt när man har småbarn då slipper man klamp och stamp från ungar på öv, och oroa sig över att någon skall ramla i trappan.
 
krilleman_215 skrev:
Jag kommer ha separationsångest för både pannrummet och matkällaren den dag det är dags att lämna mitt hus för "förmånen?" till något annat...

Finns det inga gamlingar på bygga hus!?
Jag är övertygad om att det går att hitta ett enplans med både pannrum och skafferi....
 
G
KnockOnWood skrev:
Hejsan alla ungdomar, en dag blir ni också gamla.
Hur kul tror ni det blir med ett 1,5plans hus när ni behöver en rullator för att ta er fram?

Sverige är så stort att vi har plats att bygga enplanshus åt alla!
Därför kör jag omkring i en vw polo smidigt när man blir gammal. Lite trångt nu i 20 år med tre ungar... Skämt åsido så finns såklart inte det optimala huset för alla livets skeden. Du får bygga ditt 55+ boende när barnen flytt. Då vill man ändå bo på annan plats och kanske med mindre och lättskött tomt.

Man kan ju inte bygga ett seniorboende när man är mitt i livet..
 
För oss är 1,5 plans det optimala, när jag inte tar mig uppför trappen så finns det fortfarande två sovrum på bottenplanen. Så det kommer nog funka...annars tror jag oxå att den dagen jag är så gammal och risig så blir det ättestupan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.