I huset vi har sitter det en smal och låg dörr till toaletten. Så min tanke är att byta till en större.

Men inne på toaletten sitter det kakelplattor (25 x 30 cm) som jag behöver kapa för att göra plats. Har jag riktig tur så är det bara en platta som behöver delas på höjden.

Går det att kapa kakelplattor som är monterade på vägg? I så fall hur?

/R
 
Tejpa den och kör försiktigt med kapskiva på vinkelslip skulle jag göra
 
  • Gilla
kacke_x
  • Laddar…
Försök bara ha någon som står med en bra dammsugare där samtidigt för annars kommer du damma ner hela huset ;)
 
Jag skulle ha använt en feinsåg med ett kakelblad just för att slippa dammet, annars finns det vinkelslipar med hyfsade dammuppsamlare som man kopplar mot en ordentlig dammsugare. Festtools sänksåg går också att sätta diamantklinga på då får du både dammuppsamling och styrning på sågningen.

Lycka till
 
Det fungerar bra med en vinkelslip och en diamant kapklinga.
Se till att ha dörren stängd och använd munskydd och skyddsglasögon då det dammar något fruktansvärt.
Var själv tvungen att göra denna operationen på våran "lilla toalett" då jag inte tänkte mig för vid renoveringen för ett par år sedan och bytte dörren till en med dom nya måtten.
 
ChrisJay skrev:
Jag skulle ha använt en feinsåg med ett kakelblad just för att slippa dammet, annars finns det vinkelslipar med hyfsade dammuppsamlare som man kopplar mot en ordentlig dammsugare. Festtools sänksåg går också att sätta diamantklinga på då får du både dammuppsamling och styrning på sågningen.

Lycka till
Har du någon länk till detta verktyg för vad jag vet finns det bara den typen man kan använda för att kratsa ur fogarna och jag har aldrig sett något för att kapa plattor.

Dessutom borde väl det i så fall damma ner en hel del med ?
 
Ha en medarbetare med en blomspruta med vatten och dimma lite vatten runt där du kapar så minimerar du dammet.
 
Lite sent svar kanske men jag har provat två olika varianter.
Dels har jag provat med en Makita (med en liten vattentank på) jag tror den heter CC300. Lite maskin på batteri.
Funkade sådär bara 10V, fördelen var att den inte dammade :)
Jag körde också med Festool's diamantkap. Smidigt då man kan använda skenan till den=raka snitt!
Problemed med den och andra "kapar" är att man inte kan köra hela vägen mot väggen/golvet då maskinen tar mot innan klingan gör det...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.