Jag behöver hjälp med två problem i vårt fjärrvärmesystem i en liten Brf med 10 lägenheter. Vi har bett Göteborg Energi med hjälp om detta men vet inte om tjänsten Anläggningsoptimering de erbjuder är det vi behöver.

I min fastighet har vi problem med att returvattentemperaturen är 45 grader varmt och medeltemperaturen i returledningarna är 41 grader. Vi får därför straffavgift för mellanskillnaden. I dagsläget runt 2000kr/år. Detta vill vi gärna åtgärda. Hur går vi tillväga för att sänka returvattentemperaturen? Ska pumparna cirkulera vattnet långsammare i systemet? Byta till effektivare radiatorer?

Fjärrvärmepriset styrs även av det sk effektpriset, dvs medelvärdet av de tre högsta dygnsmedeleffektuttagen det senaste året. Vårt effektpris var 2013 830kr/kW/år och vår medeleffekt var då 35.57kW. Här har vi en ganska stor möjlighet att påverka priset genom att kapa topparna i systemet. Detta kan göras genom att strypa varmvattnet till radiatorerna en timme tidigt på morgonen när det är som högst uttag i systemet. Frågan är hur vi gör detta praktiskt?

Jag har bett Göteborg Energi om hjälp för att åtgärda dessa problem. De föreslår deras tjänst anläggningsoptimering som omfattar följande:
* Framtagning av effektuttag på huvudmätare och returtemperatur samt effektuttag på huvudmätare för fastighetsel.
* Analys och dokumentation i rapport
* Besök i byggnaden för att ställa frågor om system, drifttider, inställningar av värmekurvor, elsystem, belysning mm
* Analys av uppgifter och föreslår mjuka åtgärder såsom justering av driftsparametrar, hårda åtgärder såsom återvinning, prognosstyrning osv.
* Komplettering av rapporten med info efter kundbesöket
* Sammanställning av all info i en rapport.

Jag har just fått en offert från Göteborg Energi på anläggningsoptimering till en kostnad om 9500kr/exkl moms. Detta är mycket pengar för oss och det ger troligtvis bara svar på vad vi ska göra. Ger detta oss det vi behöver eller kan vi utföra åtgärder utan att genomföra anläggningsoptimeringen?

Ge gärna förslag på företag i Göteborgstrakten som kanske kan ge bättre hjälp/service.
 
Puffar lite på den här tråden! Hoppas det är nån som vill hjälpa mig!
 
En bra början är att strypa in alla raddar i alla lägenheter så returtemperaturen är konsekvent när alla termostater är helt öppna. Se även över så inte kurvan är onödigt flack. Då krävs ett högt flöde med lågt dT som följd för att hålla varmt. Däremot tror jag inte att en tillfällig sänkning av effekten är en fördel då detta kommer innebära att det kommer krävas ännu högre toppeffekt för att hämta tillbaka tempen när folk börjar vakna till och dessutom vill duscha.
 
Fråga: Raddar, vad är det? Är det slang för radiatorer? Å hur stryper jag dem?

Tanken är att strypa tillflödet till radiatorerna när folk går upp på morgonen för att duscha. Enligt undersökningar jag läst kan man utan problem strypa radiatorerna under minst en timma utan att det nämnvärt påverkar inomhustemperaturen. Detta får man såklart ta igen senare, men förhoppningsvis har man kapat toppen på effektuttaget.
 
Rekommenderar energi och miljöteknik. Dom justerade in systemet i vår brf enligt kirunametoden eller lådflödesprincipen. Finns artiklar på nätet om denna. Ger låg returtemp. Fick ett mycket bra klimat. Anlitade vvskonsult för förslag till åtgärder etc men det kändes lite onödigt i efterhand.
 
kuntri skrev:
Fråga: Raddar, vad är det? Är det slang för radiatorer? Å hur stryper jag dem?

Tanken är att strypa tillflödet till radiatorerna när folk går upp på morgonen för att duscha. Enligt undersökningar jag läst kan man utan problem strypa radiatorerna under minst en timma utan att det nämnvärt påverkar inomhustemperaturen. Detta får man såklart ta igen senare, men förhoppningsvis har man kapat toppen på effektuttaget.
Stämmer bra att det är radiatorerna som avses. Dessa bör gå att strypa antingen i termostathuset eller på returen i varje rad. Att som du säger backa av värmen under VV-intensiva perioder är smart. Detta löser man med shuntautomatik med tidur.

Föreslagen firma kan säkert vara värd att kontakta.
 
jensaro skrev:
Stämmer bra att det är radiatorerna som avses. Dessa bör gå att strypa antingen i termostathuset eller på returen i varje rad. Att som du säger backa av värmen under VV-intensiva perioder är smart. Detta löser man med shuntautomatik med tidur.

Föreslagen firma kan säkert vara värd att kontakta.
Jag har hört hyfsat gott om erabs web-duc, den är klar för effektbegränsning genom att läsa av aktuell effekt från värmemängdsmätaren via m-bus.
Finns andra som klarar detsamma men erabs web-duc ska väl vara inte allt för dyr.
Att effektbegränsa efter aktuell effekt är pålitligare än via tidur.
I övrigt så är det svårt att ge direkta råd utan att ha mer information om ert system.
Att systemet är ordentligt injusterat är en förutsättning för att ni ska kunna få ett bra delta-t, men även en bra inställd börvärdeskurva är viktig. Hur ser kurvan ut idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.