Vad är skillnaden på ett oljefyllt element mot ett oljefyllt element med konvektorplåt på baksidan? Hos oss har förra ägaren bytt ut samtliga element men i vissa rum sitter det med plåt och i vissa utan. I övrigt är elementen lika (samma tillverkare). Dom ser ut som bild nedan.

elele.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dom får större värmeavgivande yta och blir därmed mindre "dåliga" dvs lite mer följsamma
 
elmont skrev:
Dom får större värmeavgivande yta och blir därmed mindre "dåliga" dvs lite mer följsamma
Det är väl rimligt att anta att elementets yttertemperatur kan hållas lägre med konvektor.

När jag köpte hus 1998 med el-element från 1969 var samtliga element närmast odugliga för att termostaterna hade tröttnat. Dvs de gick bara för fullt skaft.

när vi så bytte till LVI oljefyllda fann vi att gipsskivorna bakom elementen var som mariekex i konstistensen här och där.
De var alltså ganska förstörda av den höga yttemperaturen på elementen.
 
Den här nödlösningen hade jag i mitt vardagsrum första vintern i mitt hus. Det såg fördjävligt ut, det brummade, det luktade ibland bränt damm och det knäppte. Alltså fanns det goda skäl att byta ut det. Dock klarade den moderna termostaten förträffligt av att hålla en jämn temperatur på såväl element som rum. Sedan blev det LVI från blocket i stället. Det gör samma jobb utan att lukta eller låta. Man behöver inte överdriva skillnaderna mellan oljefyllt och inte åt något håll. Båda brukar fungera utmärkt.
IMG_5448.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Elmont det är klart vi får ha olika uppfattningar. Dagens plåtelement är betydligt bättre än vad de har varit som många har jämfört med. De har numera även många finesser som lvi initialt var tidiga med. Bränt damm och knäppningar har numera försvunnit på plåtelement. Jag har ersatt mina 70-tals element med oljeelement varav de senaste köptes 2013. Dessa hade tempgivaren i överkant som lvi nu lanserar med årets modell. Den funktionen har funnits på vissa plåtelement i flera år. Jag är nog också konservativ då jag övervägde att köpa plåtelement nobö som har givaren i överkant och valde oljefyllda. Har ett nyare plåtelement i tvättstugan.
 
Redigerat:
elmont skrev:
Dom får större värmeavgivande yta och blir därmed mindre "dåliga" dvs lite mer följsamma
Vad säger du om plåtelement som har konvektor eller med genomströmning -att de är mer effektiva?

Ps IQ Therm är inte kompatibla med oljefyllda element eftersom de använder pulserande ström. Så för dem är de ingen fördel att folk köper oljefyllda element. De hänvisar till myterna från 89 som du också hänvisar till på sin hemsida. Det är klart att man är positiv till det som genererar en jobb. Konstigt då att du skriver att man aldrig byter termostat.

Övrigt en äldre elektriskt termostat har felmarginal på 1,0 grad. Nya har en felmarginal på upp till 0,1 grad.
 
Redigerat:
Dagens element är nästan alltid konvektorelement (utan fläkt) och har mycket stora värmeavgivande ytor UTAN att ha en tung massa att värma upp innan värmen kommer rummet till nytta, så visst är det bra ju större värmeavgivande yta man har. Och visst är det lite konstigt att den "myt" som slogs hål på för över 25 år sedan fortfarande lever kvar ???
Normalt byter man g:a element mot nya för en ny termostat med arbetskostnad för utbyte kostar minst lika mycket som ett modernt element. Och jobb har jag/vi haft i alla tider så det räckt till och blivit över.
IOtherm går utmärkt att använda med ALLA typer av elelement med som utan olja.
Även visa g:a mekaniska termostater fungerade mycket bra med bara ca 0,5 graders hysteres som exempel kan nämnas dom med accelerationselement som satt i Nobös slutna paneler från 70 talet.
Sedan är det viktigare hur man har löst rumsluftens cirkulation kring termostatens "känselkropp" och hur den är avskiljd från direkt påverkan av elementet än om den sitter högt eller lågt.
Eftersom det börjar kännas som det bara blir upprepningar av samma drar jag mig nu ur den här tråden och hoppas att i alla fall någon förstår lite bättre hur det "fungerar".
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
De som fortfarande har äldre elelement vars tempgivare har fastnat eller bara snurrar kan ställa in tempen via elkretsens termostat som har ett vred. Elkretsen sitter oftast under elementet i höjd med tempgivaren. Den sitter med bajonett fäste eller med en eller två skruvar. Mellan vredet och tempgivaren sitter en plastbit som spricker under årens lopp och värmen. Då snurrar bara tempgivaren och termostatens vred rör sig inte. Eller så har allt fastnad och behöver smörjas upp.
 
Vi har haft tre Adax Neo element, nu har vi bara ett kvar.
Dom har elektronisk termostat som dessutom är kalibrerbar.
Men vi har aldrig lyckats få termostaten att hålla en jämn temperatur.

Om elementet är inställt på 23' och det är 24 i rummet så fortsätter det att värma, omvänt om det är kallt ute så måste man höja till 28' på elementet för att hålla 23' i luften.
Jag tror att så länge termostaten sitter PÅ elementet så påverkas den för mycket av elementets temp för att kunna hålla en exakt rumstemp.
 
Kan bara hålla med. För att få det mer effektivt behövs ett centralt system med indelade zoner. Eller att varje element skulle ha en termostatens känselkropp kunde placeras en bit ifrån elementet.
 
Redigerat:
elmont skrev:
Och visst är det lite konstigt att den "myt" som slogs hål på för över 25 år sedan fortfarande lever kvar ???
Eftersom det börjar kännas som det bara blir upprepningar av samma drar jag mig nu ur den här tråden och hoppas att i alla fall någon förstår lite bättre hur det "fungerar".
Tänk att tillverkarna även kommer ut med nya modeller för att de ska bli mindre sämre och inte bättre bara för oss i...ter som köper dem.

Jag tycker att Ts Alle har fått svar på mycket med fördelar och nackdelar. Han kan efter det göra sina egna val vilket är syfte med detta forum. Tack vare oss medlemmar;)
 
Redigerat:
Peter2400 skrev:
Jag tror att så länge termostaten sitter PÅ elementet så påverkas den för mycket av elementets temp för att kunna hålla en exakt rumstemp.
Det beror på mer än så. Kallras från fönster eller små otätheter i väggarna där det drar kanske. Visst kan det bli problem, men det finns även många ställen där det fungerar utmärkt med elementets inbyggda termostat.
 
slurppe99 skrev:
Tänk att tillverkarna även kommer ut med nya modeller för att de ska bli mindre sämre och inte bättre bara för oss i...ter som köper dem.

Jag tycker att Ts Alle har fått svar på mycket med fördelar och nackdelar. Han kan efter det göra sina egna val vilket är syfte med detta forum. Tack vare oss medlemmar;)
Ja verkligen, jag tackar ödmjukt för all den goda responsen jag fått hittills på mina frågor och funderingar! Jag är nu steget ifrån att fatta ett beslut gällande val av element. Kan nämna att den faktamängd ni förmedlat varit till stor hjälp för mig t ex vid kontakt med teknisk avd hos de stora element tillverkarna. Behöver nu gå genom och sortera i svaren jämte den input jag fått från annat håll. Återkommer med vad det blev, i fall det skulle vara intressant för andra.

/Alle
 
Det är klart att vi vill veta vad du bestämde dig för!
Och varför naturligtvis.

Vi väntar med spänning :)
 
Börja med att täta alla fönster och dörrar...se även över ev frånluft så du inte släpper ut mer uppvärmd luft än nödvändigt...
Köp även ett överspänningsskydd så är risken att dina elektroniska termostater överlever ev åsknedslag....
Ang typ av element spelar det ingen roll om det är med olja eller ej...knappast ens om det är elektroniska termostater heller för förbrukningens skull....finns många trådar om detta med ingen lev av elradiatorer har någon test värd namnet att det skulle kunna förbruka mindre energi....
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.