J
Hejsan, jag är nyfiken på vilken mäklarfirma som är bäst i Sverige! Kan ni ge lite tips?

Jag har hört att Notar ska vara en av de bästa i Stockholm, men de finns bara i Stockholm väl?
 
Och här har vi en reklamtråd från Notar?
 
J
Absolut inte! Finns självklart flera firmor men de var de enda jag kunde komma på direkt.
 
Jag skulle säga att det är mäklaren som är det viktiga, inte mäklarfirman.
Jag tycker att alla idag erbjuder i stort sett samma tjänster för samma pris. Hör runt med bekanta och få tips om nån duktig mäklare istället.
 
  • Gilla
pelle242
  • Laddar…
Jag tror att mäklarfirmor skall ses som väldigt lokala. En mäklarefirma som verkar få bra priser i en stadsdel i Stockholm, kan ge uppenbara katastrofer i en annan stadsdel, även om det är samma mäklare som jobbar där. Eller en firma som ser ut att prestera bra på "normalobjekt" kan misslyckas med premiumobjekt osv.

Om vi tar just Notar. Vi hade ju en ganska stor skandal i mäklarfirma Erik Olsson för några år sedan, som blåstes upp stort i pressen. En bostadsrättsköpare höll på att bli lurad på en handpenning på 500 000. Säljaren i det fallet var yrkeskriminell, och försäljningen verkar ha varit ett led i ett planerat bedrägeri. Mäklaren hos Erik Olsson medverkade indirekt genom sin inkompetens (men troligen inte med uppsåt) i bedrägeriet.

Affären slutade efter lång tid lyckligt för köparen som av rätten tilldömdes lägenheten. och Erik Olsson mäklarfirma åtog sig efter mycket hårda påtryckningar från pressen att hålla köparen skadeslös (det fattades pengar för att betala lånen som bedragaren hade tagit).

Den mäklaren slutade hos Erik Olsson och blev istället kontorschef på ett av Notarkontoren, medan "affären" pågick. Jag skulle inte anlita en mäklarfirma som tar in så uppenbart olämpliga mäklare i sin organisation.

Så kort sagt, mitt råd är att du granskar pågående och nyligen avslutade försäljningar i området, och då framförallt objekt som är någorlunda likvärdiga. Och försök bilda dig en uppfattning om slutpriset känns billigt eller dyrt.

Var lite extra uppmärksam på affärer där budgivningen ger väldigt stor skillnad mot utgångspriset. I många (de flesta?) fall betyder det bara att mäklaren gått ut med aldeles för lågt utgångspris. Många mäklare vill göra så, eftersom det ofta ger en snabb affär, och stor budgivning ser bra ut för mäklaren, det kan generera fler affärer "en mäklare som får oväntat bra pris". Mäklaren vill framförallt ha en snabb affär, så att han kan lägga sin tid på att hitta ett nytt objekt att sälja, det ger i snitt högre timpeng, om han hittar ett nytt objekt, än om han får lägga samma tid på att få upp ditt pris med 10%.

Men det är som sagt ofta inte så oväntat. Och OM budgivningen springer iväg långt över vad som är normalt för området så skulle du troligen fått ännu mer om utgångsbudet varit mer rätt.

Det finns två negativa aspekter på lågt utgångspris. Dels har köparna ett psykologiskt motstånd att öka budgivningen kraftigt över vad som är vanligt i området. Dels riskerar man att kapitalstarka spekulanter aldrig upptäcker objektet om det läggs till för lågt pris. Har de något annat att åka och titta på i rätt prisklass just den dagen så prioriteras ditt objekt bort.

Och tänk på att aldrig lita på någonting överhuvudtaget som en mäklare säger. Det gäller oavsett om du är köpare eller säljare.

En mäklare är en säljare, men det är en missuppfattning att de säljer bostäder. De säljer tjänsten att sälja en bostad. Dvs. deras riktiga jobb är att få dig som säljare att anlita just den mäklarfirman. Själva försäljningen av din bostad är produktion för mäklaren, och precis som i alla andra branscher så skall produktionen vara så effektiv och snabb som möjligt, något som egentligen är ganska ointressant för försäljaren/mäklaren när han väl fått dig att skriva på uppdragskontraktet.
 
Redigerat:
Vi har tittat lite närmare på trådskaparen i den här tråden.

Det finns mycket som tyder på att detta är ett reklamförsök från notar. Undersökning pågår.

/moderator
 
  • Gilla
Fanjunkarn
  • Laddar…
Japp, det var reklam. Personen har registrerat flera användare som hyllar Notar.
 
Snacka om att göra bort sig!
Nu vet alla att anställda/ägare av Notar är lögnare "Absolut inte..." på min fråga ovan.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.