Lite bakgrund först :D
Köpte första huset för ca ett år sedan med krypgrund från 1974. Besiktningsmannen kontrollerade krypgrunden och hittade ingen påväxt, höga fuktvärden eller mikrobiell lukt (september 2013). Men han (som alltid?) ville såklart påpeka att det är en riskkonstruktion och att vi bör installera krypgrundsfläkt och avfuktare (som för övrigt aldrig funnits). Dock är krypgrunden helt tillsluten och åldersbeständigplast är lagd på backen och täckt med sand, efter konstens alla regler.
Kollade upp vad fläkt+avfuktare skulle kosta och installera då jag själv, absolut inte, kryper i trånga utrymmen ;) och efter några offerter kom jag och sambon fram till att vi köper en hygrometer för 300 kr och loggar under kommande sommar istället.
Sagt och gjort!
krypgrund.png

Skulle vilja ha lite input på hur ni tycker vi ska gå vidare.

Vad jag har förstått och försökt läsa mig till så uppstår problemen framför allt när det sker temperaturväxlingar vid hög luftfuktighet och luften släpper ifrån sig vatten? Dock har temperaturen legat stabilt högt under tiden vi mätt, alltså ingen risk för påväxt då vattnet stannar i luften?
Och vad jag förstått är att så fort luftfuktigheten når under 70% minskar/elimineras riskerna för mögel?

Sen är ju frågan om man ska röra i något som inte haft problem på 40 år?

Något annat man bör tänka på??
 
Redigerat:
Ingen?
Inte ens en kommentar på det coola diagrammet :wow:
 
ullberg
Det är kombinationen av relativ luftfuktighet (RH) och temperatur som är problemet, vid lägre temperaturer kan man tillåta högre RH utan förhöjd risk, finns ett fint diagram någonstans här.

Det finns dock ett omvänt och egentligen mycket viktigare samband som gör att RH sjunker vid högre temp (och stiger med minskad temp) så diagrammet ska man bara se som en riskbedömning givet förhållandena, inte som en handlingsplan (att sänka temperaturen i grunden är dåligt)

När det gäller dina data så antar jag att det är låg samplingsfrekvens eller någon form av medelvärdesbildning som bidrar till dina jämna kurvor, så här ser det ut för mig (helår)
ImageUploadedByTapatalk1411597897.897319.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Givet att det inte gömmer sig något bakom en låg samplingsfrekvens tycker jag det låter som om du har en bra grund och skulle satsa på passiva lösningar (typ isolering) om man ändå vill ha lite livrem och hängslen.

/U
 
Redigerat:
ullberg
här är för övrigt diagrammet jag tänkte på:
Visa bilaga 29524
hur vetenskapligt detta är framtaget vet jag inget om men vem litar inte på någon som heter bosse ;)
 
Jo det är loggat 15 gånger på en tre månaders period (har displayen i ett köksskåp, så har ju kollat till den betydligt oftare), så inte en jättehög frekvens. Men tror det skulle räcka för att få ett hum, mätt både dagar det regnat kraftigt och varit varm och fuktigt och alla dygnets timmar. Och nej, sänka temperaturen ska vi inte!
Men du tycker inte jag bör vara orolig alltså, känns skönt.
Vi fortsätter och logga, men vad jag läst och som Bosses diagram visar så en temp under 10 grader eller RH under 70%, vilket det är iaf 9 månader om året, så bör det vara lugnt!

Dock ligger vi i det rödmarkerade området jun-aug där medel är någonstans i mitten.

namnlos.png

Tror min temp i krypen toppar på 24 grader och RH på 95%
 
Redigerat:
Personligen skulle jag nog vilja sätta en avfuktare, 95% är mycket.
 
Japp, in med avfuktare och täta grunden ordentligt åt alla håll.
 
Om man inte litar på Bosse kanske man litar på Roger och Don :)
http://www.wbdg.org/resources/env_iaq.php?r=envelope
Halvvägs ner finns ett diagram som visar groningstid vs temperatur och fuktighet (detaljerna står väl i artikeln om man läser den noga)
env_iaq_6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ullberg
Jag tar tillbaka det där om bra grund, jag läste ju helt fel i diagrammet, får skylla på den sena timmen ;) Din fuktighet är lite mer än vad jag skulle önska...

Jag vill tycker dock fortsatt att man ska kika på passiva lösningar i första hand, själv har jag lagt ut betongtäckmatta (typ liggunderlag) som isolering ovanpå min plastfolie och har även en enkel kondensavfuktare som står där nere. En sådan är inte lika effektiv vid låga temperaturer (men i enlighet med diagrammen är det ju inte så viktigt då) och har lite begränsad avfuktningskapacitet jmf med sorbtionsdito. I gengäld är den mycket billigare i inköp och installation, och då den inte skickar ut en massa uppvärmd luft så blir driftskostnaden ganska trevlig också.

(Sorbtionsavfuktare är däremot bra om man har dålig lukt då den skapar ett undertryck så inte lukten går in i byggnaden lika lätt)
 
Va kanske lite otydlig med RH 95%, det var absoluta toppen och endast under max en dag, alltså ingen längre period.
Snittet nu under jul-sept ligger på 86% och tempen på 22 grader. Men som det ser ut nu ligger tempen snart under 20 och RH under 70%

Josth skrev:
Japp, in med avfuktare och täta grunden ordentligt åt alla håll.
Grunden är idag helt tätad, och har varit under flera år, det enda som fattas är som sagt en avfuktare.

Får fundera ordentligt på avfuktare! Vilket hade känts tryggt!

Dock undrar man ju hur det kunnat hålla sig i 40 år utan problem, och om man verkligen bör pilla med något då?
 
Redigerat:
  • Gilla
LillaHon
  • Laddar…
Jag sitter i ett hus som är byggt 1972. Huset har krypgrund (som det däremot är ståhöjd i). På marken ligger det mackedam i ena delen och plast i andra delen (plasten ligger över den delen som är berg). Det står en avfuktare i den delen som har mackedam. Min grund är inte tät utan det finns 2st ventilationshål.

Jag var också väldigt nojig med fukten, då detta var mitt första hus, så jag tog kontakt med en expert på området. Han menade på att man INTE skall in och röra i konstruktioner som har fungerat i alla år. Däremot är det bra att hålla det under uppsyn.
Så jag inhandlade mig hygrometers till både källare och vind för att ha lite koll på läget.

Dock så har jag lärt mig att det är viktigt att stänga av avfuktaren när det går under 5 grader... Om man vill slippa att hacka ur den ur ett isblock senare ;)

2 år har nu gått, där jag är nere och kikar runt med jämna mellanrum, utan att nåt mögel uppstått än :)
 
Det problem jag såg var att blindbottenskivorna buktade väldigt mycket neråt på sommaren och upplevde att golvet på bottenvåningen kändes kallare innan jag tätade och satte in avfuktare. Nu blir det aldrig kallare än +5 C i krypgrunden mitt i vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.