pleqtiz skrev:
Jag har haft en m7 men har nu en 12 kw Logosol LM PRO bandsåg.. grymt avslappnade att såga för gårdsbehov såhär!
Har du matning och hydraulik? Funderar i dem termerna själv. Kör solosåg med bandsåg och min erfarenhet är att mer än dubbla sågtiden går åt till hantering. Är det övergrovt som jag siktar på så misstänker jag att hanteringsbiten blir än mer. Pleqtiz, vilken säkring kör du 12kw på?
 
P
teed skrev:
Låter inte dumt. Hur är det med bandsågs blad och mycket skit i barken, blir dom slöa fort eller jäkligt fort ;)
Ja det kan bli rejält slött väldigt fort.. vi bruka barka av ändarna först eller så kapar vi av en bit.. är det vindfällen så är det svårt för gruset kan sitta flera meter , Logosol har någon log wizard vi fundera på.. någon fräsmaskin man sätter på motorsågen så fräser man bort de första iställe för att barka, men hur stålena i den maskinen tål grus och skit vet jag då inte, men man blir stark av att barka manuellt så de får nog förbli så (y)
http://www.logosol.se/store/fler-produkter/ovrigt/barkfras-log-wizard-for-liten-stihl.html
 
P
lolukokasos skrev:
Har du matning och hydraulik? Funderar i dem termerna själv. Kör solosåg med bandsåg och min erfarenhet är att mer än dubbla sågtiden går åt till hantering. Är det övergrovt som jag siktar på så misstänker jag att hanteringsbiten blir än mer. Pleqtiz, vilken säkring kör du 12kw på?
Har matning (E37 Friction) men ingen hydraulik, hydrauliken kom året därpå har jag för mig,, sen vet jag inte om matning/hydraul paketet finns till el versionen? såg bara att den finns till bensinmodellen när vi har tittat.. sen har även priset skrämt oss då kitet går på nästan lika mycket som sågverket, så vi tänkte bygga eget hydraul kit till den istället.................................. när nu den dagen kommer :confused:

jag kör 25a säkring.. 16a går inte alls, Logosol rekomenderar 20a
 
Jo, jag vet att hydrauliken är svindyr, också tänkt att "hur svårt kan det vara". Men sen har jag inte mer än sett hur klabbigt det blir när en hydraulslang springer läck...letat lite efter dimensionering men inte riktigt hittat något. Har du koll på hur du skulle vilja göra?
 
En lite fråga till er som sågar, hur gör ni med torkning? Låter ni det lufttorka eller har ni egen tork?
 
Jag torkar i Sauno torkskåp (basningsmetod, max 3,4m). Byggt ett såghus så nu kan jag även lufttorka i skugga.

Det är en speciell känsla att göra något av träd man släpat hem, sågat, torkat, hyvlat och snickrat.
 
lolukokasos skrev:
Jag torkar i Sauno torkskåp (basningsmetod, max 3,4m). Byggt ett såghus så nu kan jag även lufttorka i skugga.

Det är en speciell känsla att göra något av träd man släpat hem, sågat, torkat, hyvlat och snickrat.
Hur tycker du sauno torken fungerar? Är nämligen sugen på en själv.
 
Jag har en begagnad saunotork gjord av "lastbilväggar". Den stod utomhus utan kärlek så den är inte helt tät. Min enda jämförelsepunkt är lufttorkning. Jag har torkat lite olika träsorter i olika tjocklekar med varierande resultat. Men visst har jag fått en hel del möbeltorra bitar. Men i varje tork spricker något. Man får sig en knäpp på näsan ibland. Bitar man tycker ser bra ut efter sågning spricker kors och tvärs efter torkning...det är en vetenskap att läsa trä. Hemskt kul!
 
Sjukt intressant! Finns det någon ekonomi i det där? Jag har själv en tomt på 4000 kvm med en hel del tallar jag tänkt ta ner och gått i tankarna att jag skulle vilja använda dom till mitt bygge då det känns så tråkigt att bara skänka bort eller elda upp. Hur mycket virke måste man såga för att en sån där ska löna sig? inkl driftskostnad av sågen (bensin, slipa kedja osv). Vad är rimliga dimensioner och mängder att få ut av ett träd på kanske 15-25 cm i diameter?
 
Redigerat:
Jag varken köper eller säljer. Mitt sista inlägg om att det är hemskt kul innebär att det är lite läskigt men väldigt kul och lärorikt. Värdet på en planka beror på hur den är sågad, torkad men kanske mest hur den växt - knaggar, rätvuxet, dimensioner. Ja listan på saker som spelar roll kan göras lång. Men som sagt, för mig räcker det att få lite användning av det.
 
Kan bara hålla med om att det är otroligt roligt och avkopplande att såga sitt eget virke. Vet inte om en 2"x4" blir billigare att såga en att köpa om man skall räkna in allt men när det kommer till lövträd för möbelsnickeri så blir det garanterat bra ekonomi i det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.