Jag är i valet och kvalet vilket man borde göra först i vårat hus, bor i ett 98kvm stort hus med källare och vind.

Vinden har just nu ett 10-15cm spånlager med tillägsisolering i form av skivor utspridda.

Sambon vill köpa kamin före vi isolerar vinden, det har suttit en kamin i vardagsrummet förut som förförra ägaren tog bort och gjort hyllor istället.

Vad tror ni är vettigast att börja med nu när det börjar närma sig kalla dagar?
Vi bytte fönster till energiglas i början av året.
 
Det ena utesluter väl inte det andra?

Att blåsa upp lite lösull på vinden gör väl en isoleringsfirma snabbt och lätt.
Samtidigt som ni skaffar en liten go kamin :)
 
Jo vi ska såklart göra båda, men har inte råd att göra båda exakt samtidigt:p men det är väl bara ta tummen ur och ta ett lån på huset iofs...
 
Om ni nu sätter in kamin var skall ni få veden ifrån? Har man egen skog och har tid och lust att hålla på så kan man definitivt spara pengar men skall man köpa färdigkluven ved i stockholmstrakten är det mera tveksamt.
 
Ved får man gratis på Blocket.
Tyvärr brukar inte själva förvandlingen från trädstam till trevliga vedklabbar ingå .
Tänk dig för vad gäller isoleringen så du inte råkar ut för svartmögel på vinden.
Fredrik
 
Jag skulle absolut satsa på en kamin. Finns väl inte mycket goare att mysa framför ruggiga höstkvällar:)
Sen får du mycket mer värme av kaminen även om din vind är så pass dålig isolerad att mycket värme skulle släppas ut där.
Men så dåligt isolerad vind har du inte
 
Vi bor i Härnösand så ved kan vi nog få tag i, sen handlar det inte om huvudsak uppvärmning av huset, men tänkte att man kanske kan slippa elda med pellets såpass tidigt på året. Vet inte om det blir mycket sparade pengar, men lite kanske? Jag är ju fundersam dock vilken kamin man ska ha, finns rätt mycket att välja mellan och vi vill inte lägga hur mycket som helst på det.


Vi har pratat med olika företag som gett oss offerter, runt 15,000kr att lägga in stenull.
 
Den största besparingen är på den energi ni inte behöver tillföra, så isolera först, jag har själv lagt ca. 300mm på vinden i 2 lager om lott, och vilken skillnad det blev, men visst mys-eldning är inte fel. hur är det på vintern, är taket fritt från snö, då är det tid att isolera då det tydligen blir värmt upp av huset, ett bra isolerat hus/vind gör att yttertaket inte hålls snöfritt, utan snön ligger kvar, rimligt lätt att bedömma om ni skall isolera mer eller gå för kaminen :)
 
Fritt från snö är det inte, och det bildas inte mycket istappar, så där har vi det på det torra, men som nu tex, det är 10grader ute, vi eldar inte. Det är hyfsat varmt i luften men så sjukt kallt på golvet. Såklart blir det ju kallt förr eller senare, men varför känns det så extremt kallt på golven?

Förlåt om jag låter korkad men jag är så dålig vad gäller vettiga temperaturer osv i hus.

Vad kostar 300mm isolering? Låter som ett vettigt alternativ
 
MaoLin skrev:
...Det är hyfsat varmt i luften men så sjukt kallt på golvet. Såklart blir det ju kallt förr eller senare, men varför känns det så extremt kallt på golven?...
Min gissning är att ni helt enkelt har golvdrag.
Ni kanske behöver ta bort golvsocklarna och dreva/täta där bakom.

Men det är också så att på gamla spånisolerade hus så sjunker spånet ihop med tiden.
I golven blir det då ett mellanrum under golvbrädorna, där det inte finns någon isolering.
Och där läcker den kalla uteluften gärna in och kyler ner golvet.

Recept (förutom att göra om golv och isolering): Raggsockor och/eller tofflor :)
 
förutom lösull på vinden kan ni ju be om kantfyllning av bjälklaget. då tas små hål upp i golvet vid ytterväggarna och lösull blåses in och fyller upp så att kalldraget stoppas.

ta in fler offerter också...blåste precis golv 220mm, väggar 300mm och vind 500mm för 42kkr totalt..15kkr för bara vinden låter mycket.
 
Forbo skrev:
förutom lösull på vinden kan ni ju be om kantfyllning av bjälklaget. då tas små hål upp i golvet vid ytterväggarna och lösull blåses in och fyller upp så att kalldraget stoppas.

ta in fler offerter också...blåste precis golv 220mm, väggar 300mm och vind 500mm för 42kkr totalt..15kkr för bara vinden låter mycket.
Vi har tagit offerter av 4olika bolag och alla ger mer eller mindre samma pris, någon tusenlapp hit eller dit.
Måste göra nåt åt golvdraget för vi har en 1åring som inte kan välja bort att vara på golvet :p
 
att lägga mattor på golvet är inte bara till pynt men också en isolering. Snabbt gjort :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.