Min mamma bor i hyresrätt och idag sprang ett vattenrör läck i källaren, vilken har orsakat lite skador på saker i källarskrubben. Vems försäkring tar det, hyresvärden eller mammas? Det bör väl vara hyresvärden? Tänkte på ev. ersättningskrav.
 
O
Jag misstänker att det blir din mammas försäkringsbolag som får ersätta lösöret. Med självrisk och allt...
 
Det är hemförsäkringen som normalt täcker lösöre. Däremot om din mamma kan visa att hyresvärden varit vårdslös så kan han bli skyldig att betala.
 
Var är hon hyresgäst?
 
Kan väl nämna också att givetvis har hyresvärden rätt att ersätta skadorna även om han inte är skyldig. Så det första steget borde vara att fråga så får man se hur han ställer sig.
 
Jag tror att det kan vara fastighetsägaren som via sin försäkring skall betala.

Nomalt så är det så att skador från ex. vatten, brand osv. som drabbar dig, oavsett om du bor i villa eller lägenhet. De skall du själv stå för, såvida det inte orsakats av någon annans oaktsamhet eller med uppsåt.

Men åtminstonde i bostadsrätter så finns det ett undantag. I det fallet att en skada beror på vatten som kommer från en vattenledning som tillhör fastigheten (obs. tydligen bara vattenledning, inte avlopp). Då skall föreningen via sitt förs. bolag stå för skadan.

Jag har svårt att tro att det skiljer här mellan en bostadsrättsförening som fastighetsägare, eller en hyresvärd som fastighetsägare.
 
En vanlig fastighetsförsäkring täcker inte lösöre så isåfall måste hyresvärden tecknat en särskild försäkring.
 
Hon bor i Kungälv, hon ska prata med värden ang. detta. Huset är byggt i början på 70-talet och det är inte konstigt att det börjar bli läckor här och där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.