Hej jag är ny här men sökt på flera ställen och hittar inte lösning på mitt problem.
Det är så att jag bor i en lägenhet där sovrums väggen går mot ett trapphus med trä trapp och det är gips/Trä vägg i mellan.
Låter som man ligger och försöker sova i trappen varje gång någon går i den.

Någon som har någon lösning på hur man kan lösa detta problem och minska ljudet från trappen har tröttnat att försöka sova i detta ljud.

Funderar om man sätter upp reglar mot väggen och isolerar vad tror ni om det?

Hur dämpar man ljudet lättast och mest?

Har huvudgavel på sängen mot trappen kan inte ha på nått annat sätt.
Håller på bli tokig.

Vad säger kommunen om detta problem någon som vet?
 
Är det begränsat utrymme eller hur tjock vägg kan du bygga på i sovrummet? Kan du ta ner den väggen som står där idag? Sitter det någon ventil eller annat hål ut mot trapphuset?
 
Hej det är begränsat utrymme då sovrummet är ganska litet.
Går inte att ta ner befintlig vägg.
Ingen ventilation ut i trapp huset.
 
Är det en hyresrätt eller bostadsrätt? Du bör oavsett kunna ta upp frågan med hyresvärden eller föreningens styrelse.
 
Redigerat:
Är det en hyresrätt? Antar att det mest är stomljud från trappan som stör. Annars kan man göra en del i trapphuset med absorbenter och eventuellt förbättra trappan i och med att det är svårare att dämpa ljudet från insidan eftersom det gärna sprider sig genom väggar och tak.

En lösning från insidan skulle kunna vara en schaktvägg med stålreglar och tätningslister av epdm-gummi samt Fermacell fibergips 2x15 mm. Eventuellt dämplim mellan dessa också.

Det är viktigt att den nya väggen/reglarna inte har kontakt med väggen mot trapphuset. Innan du bygger den nya väggen så ta bort eventuella golvlister och kapa lite så att golvet inte har kontakt med den nuvarande trapphusväggen, täta sedan med akustikfog.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.