tilbehøret til den gamle er så utslitt at det ikke er noe å ha lengre...... dessuten lukter det diesel, etter en genialt innfall for noen tid siden om å tømme en dieseltank på en arbeidsmaskin vha grovsugeren....

EDIT: Slangelengde er VIKTIG: hva er lengden på std. slangen på Nilfisken vs Kärcheren ?
 
Redigerat:
Nilfisk har väl 3,5meter
Kärcher MV6 har en orginalslang på 2,2m samt en extra slang med verktygsadapter på 1m
 
Altså kan jeg konkludere med at Nilfisk har fler tilhengere enn Kärcher ?
 
Jeg kjøpte i går en Nilfisk Multi 30T VSC Inox. Slangelengden på 3,5m ble utslagsgivende for min del:
Fikk testet den i går, og ser ut til fungere fint. Med grovutskilleren montert, ble fyren ren og pen og klar til innsats.

Takker for vettige tips, slangelengden ble utslagsgivende da prisen ble lik til sist
 
pelpet skrev:
Plånboken fick styra, så det blev en ny premiumfulsugare från jula för 500:- istället för 1000:- som var ord. pris. Den var en rejäl uppgradering mot det tidigare rapplet och väl värd sina 200 kr extra. Suget är hårdare, ljudnivån lägre och eluttaget kan faktiskt slå av och på dammsugaren och den har några sekunders eftergång. På minussidan kan man säga att den är ful, luktar illa när man använder den och att slangen på 1,5 meter var för kort.

[bild]

Fulsugaren håller igång fortfarande och fungerar riktigt bra särskilt sen jag förlängt slangen, och den har slutat lukta illa för länge sedan. Även om modellen utgått har Jula påsar kvar i sortimentet. Klart bra köp.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
pelpet skrev:
Fulsugaren håller igång fortfarande och fungerar riktigt bra särskilt sen jag förlängt slangen, och den har slutat lukta illa för länge sedan. Även om modellen utgått har Jula påsar kvar i sortimentet. Klart bra köp.
Men... Sådär får du ju inte skriva nu när den utgått och inte finns att köpa längre!?!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja ska vi klaga på pelpet eller Jula tro. :D

Någon måste vi ju bli sur på ... ! :cool:



Men
don't shoot the messenger
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Jula har ju andra dammsugare. Jag tror att man kan våga chansa på en sådan givet mina erfarenheter. Billigt behöver inte vara dåligt. Förhoppningsvis är de nya modellerna inte sämre.
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Jag lyckas inte hitta hur jag ska redigera inlägg.
Men mitt inlägg var i det närmaste oläsbart. Så jag skriver om det.

Jag har utöver Festool Midin jag har kopplad till elverktygen, en biltema dammsugare som jag använder för städning och våtsug.

Jag är väldigt nöjd med biltema grovdamsugaren.
Den har ett uttag för elverktyg som startar dammsugaren, efter att man stängt av inkopplad maskin så går dammsugaren några sekunder till, precis som Festool Midin gör.

Det sitter ett luftfilter som liknar ett insugsfilter till en motor som filtrerar luften innan fläkten, detta/filter är billigt att byta.

Enda svagheten med biltemas grovdammsugare är slangens kvalitet, som lätt viker sig och är för kort.
Slangen har även lossnat från handtaget, och kopplingen till verktyg är lite klumpig.

Men på det stora hela är det en bra maskin, och den är relativt tyst och effektiv för priset.r

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elv...-120030-17209/
 
Jag har en Einhell TE-VC 2230 SA
http://www.einhell.com/com_en/shop/...t-dry-vacuum-cleaner-elect-te-vc-2230-sa.html

Jag har inte haft någon annan grovdammsugare innan så jag vet inte hur den är jämfört med andra.
Men jag har i alla fall haft den nu i ca 3 år och är mycket nöjd med den och jag har använt den mycket.
Köpte den för runt 1600 kr, minns inte exakt.

Den har 3 meter lång slang och det finns att köpa en extraslang som också är 3 meter och kostar 200 kr. Till exrtaslangen följde det med olika adaptrar för att kunna skarva ihop slangarna eller så kopplar man in extraslangen i utblåset så kan man både blåsa och suga samtidigt om man vill det :)
Påsarna säljs i 5 pack och kostar runt 150 kr. Kvaliteten på dem tycker jag är lite dålig, för de kan lätt gå sönder.
Den har uttag för maskin och har fördröjning efter att maskin har stannat.
Kvaliteten överlag tycker jag är bra.

Jag tycker den är mycket prisvärd.
 
bulleribock skrev:
Jag lyckas inte hitta hur jag ska redigera inlägg.
Men mitt inlägg var i det närmaste oläsbart. Så jag skriver om det.
Anledningen till att du inte hittar denna funktion är att den stängs en tid efter att du gjort ditt inlägg. Jag tror det kan vara en timme men är inte säker. Efter denna timme går det alltså inte längre att redigera egna inlägg.

Jula har ju liknande modeller nu men inte till superreapris förstås. Vad är slanganslutningen på den orangea delen till? Eller är det bara förvaring?
 
badtastex skrev:
Anledningen till att du inte hittar denna funktion är att den stängs en tid efter att du gjort ditt inlägg. Jag tror det kan vara en timme men är inte säker. Efter denna timme går det alltså inte längre att redigera egna inlägg.

Jula har ju liknande modeller nu men inte till superreapris förstås. Vad är slanganslutningen på den orangea delen till? Eller är det bara förvaring?
En vild gissning! :) Blåsfunktion, dvs utblåset.
 
Ett skäl till att jag valde bort einhell är att Meec-påsarna kostar 69:- för 5 st.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.