Hej alla Byggahusare,
jag har behov för hjälp från den som är manad angående arbetsmoment i att lägga ett massivt furugolv. Förutsättningar enligt nedan:

  • Gammalt ASSNETT hus,genomgångsrum med en golvlutning på 5-6 cm i ett rum som är kanske 2 m brett och 6 meter långt (det känns i alla fall som att man är i lustiga huset när man går på det)
  • Rummet är L-format med dörr högst upp på kortsidan på L-et samt två dörrar på kortsidorna på basen på L-et. Givetvis är golvnivån olika i de två angränsande rummen i botten på L-et.
  • Golvmaterial idag är trött plastmatta klistrad på spånplatta som i sin tur är skruvad i originalgolv
  • Önskemålet är ett massivt furugolv som sedan ska målas i linoljefärg (kvadratmålas :))

Jag vill inte bryta upp plastmatta och spånplatta för att komma ned til originalgolvet (eftersom detta skulle vara obarmhärtigt snett det med), men tänker mig istället att jag ska ta bort plastmattan och sedan regla upp för att kompensera ut den lokala golvlutningen som föreligger. Ovanpå detta skulle jag vilja lägga ett massivt furugolv, så tunt som möjligt för att undvika att jag bygger för högt.

Har nu ett par frågor (och jag lovar att jag har försökt hitta svaren innan jag frågar, men det verkar inte finnas någon steg-för-steg-beskrivning om hur man utjämnar ett snett golv.

1. Hur gör man? Det vore toppen om någon kunde ta 5-10 minuter av sina liv och hjälpa mig med en beskrivning av detta. Vore tops om alla steg i processen kan vara med det behöver inte vara superutförlig beskrivning men gärna många enkla steg, om nödvändigt. Nivå? Tänk steget före nybörjarnivå (jag är EXTREMROOKIE men vill gärna prova själv om det är möjligt)
2. Vilka dimensioner ska man använda (tvärgående reglar, tjocklek golv etc)
3. Vilka redskap har jag behov för? (jag har möjlighet att låna det mesta i verktygsväg)
4. Finns det någon "regel" i vilken riktning man lägger golvplankorna
5. Hur lång tid kan det ta att göra själva grundarbetet intill golvet kan börja läggas? Jag vet, frågan är omöjlig att besvara (i stil med "hur stor är en hund"), men en grov höftning skulle i alla fall vara mer information än vad jag sitter inne med idag.

Jag är ytterst tacksam för vilken som helst feedback jag kan få. Alla forumposter som jag kan hitta talar så insatt om att lägga golv, jag har tyvärr behov för lite mer basic kunskap.

//reptil
 
Det lättaste även om du inte vill det så är det att bryta upp golvet ner till golvreglarna. Då kan man skruva nya på sidan om dom gamla i våg.
Annars får du kilsåga reglar som ligger i våg på det gamla golvet, har du takhöjd så du får plats med det?
Detta är inget projekt som kanske är så lämpligt om man inte vet ett enda dugg om byggen, har du nån bekant som kan vara behjälplig med detta?
 
Tror också att lättaste vägen är att riva bort allt befintligt golv ner till golvbjälkar och börja riktning därifrån.
 
det tror jag med dessutom så kan du kontrollera isoleringen i golvet.
Passa dessutom på att ev byta ut gamla gjutjärnsrör till avloppet, dra nya Rör i Rör till vatten, ev lägga i elslang för framtida elrenovering och kanske dessutom fundera över om du ska byta rören till elementen eller kanske tom lägga golvvärme.

Hur ser grunden ut? är det den som sjunkit? kanske vore på plats att kolla över den först ifall du bör lyfta huset och göra lite ny grundläggning...
 
Är det bara jag som tror att det största problemet kommer att bli vid dörrarna i olika delar av rummet om golvet lutar så mycket? Hur högt blir golvet jämfört med dörrarna?
Seda, massiva trägolv är tjocka om de ligger på reglar, om du kan lägga dem på annat underlag (spån, spackel, etc.) så räcker det med tunna golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.