Hejhopp!

Jag och mina syskon fick ärva en stuga i en liten stugby för 13 år sedan. 10 stugor är sålda övriga (gissningsvis runt 10-17 stugor) är fortfarande en stugby. Förre ägaren till stugbyn hade alltid gatubelysning och vatten på, nuvarande ägare stänger av vattnet på vintern vilket gör att stugan i praktiken är oanvändbar från ca november till april.

Stugbyn är byggd på 60-70-talet och tillhör en liten skidbacke så stugorna är isolerade och fungerar utmärkt på vintern.

Kollade upp de papper jag har och där pratas det om en gemensamhetsanläggning i form av en samfällighets(förening) (För vägar, vatten och avlopp samt elledningar). Enligt den har de sålda stugorna 1 andel var och stugbyägaren har 17 andelar.

Betyder det att han utan konsekvens kan stänga av vattnet? (Det är kommunalt vatten om det nu spelar nån roll). Anledningen är förstås att han inte hyr ut på vintern och med avstängt vatten minskar risken för vattenskador i stugorna och frysningsrisken minskar väl också, kanske han rent av tömmer systemen och kör utan värme)

Om ni själva inte vet svaret, vart kan man vända sig (gärna kostnadsfritt) för att få ett svar?

MVH: Mikael
 
Om det finns en samfällighetsförening så skall den ha en styrelse, årsmöten osv. Där har "storägaren" då visserligen 17 andelar.

Men det finns en regel om att en andelsägare aldrig får rösta för mer än (jag tror) 20% av andelarna, oavsett hur många han har.

Detaljer om detta kan säkert lantmäteriet svara på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.