Wols skrev:
1. Jag vet inget om vattenpumpar - annars hade jag inte ringt till en rörmokare.
3. Jag har inte begärt något - jag frågade om det gick bra.
4. Pump nr 1 gick sönder. Pump nr 2 flyttades (var hel) från hus till brunn.
5. Jag vet inte om vattennivån sjunkit, eftersom pumpen var hel, antar jag detta.
6. Vet inte - brunnen är 15 meter - det berättade jag för rörmokaren.
7. Vad spelar det för roll, den var hel.
Jag förutsätter att du ville ha medhåll från oss på forat att rörläggaren var en riktig skurk som debiterade installation av 2 pumpar och ja, så kan det vara men inte helt säkert med dom uppgifterna du gav i första inlägget.
Förstår nu att du har noll koll på vilken pump du köpt för installation ovanför brunnen.
Varför köper du en pump som du inte vet om den är korrekt eller inte och inte har kunskapen?
Därav frågan vad för slags pump du köpt så vi skulle kunna ge ett någorlunda rättvist svar.

Det jag möjligen skulle kunna se är att rörläggaren har gjort fel är att inte installera en backventil nere i brunnen men inte ens det har du koll på och du tycks inte ha beställt och betalat för detta heller??

I inlägg " 1 skriver du att pumpen flyttades från brunn till hus men i inlägg # 13 skriver du under pkt. 4 att den flyttades från hus till brunn. Du får nog bestämma dig för var pumpen befinner sig och vilken typ av pump med eller utan backventil är mycket väsentligt för att avgöra om installationen är korrekt. :mad:

Jag sätter mina cent på att rörläggaren har gjort rätt :rolleyes:
 
Redigerat av moderator:
M
konsumenttjänstlagen skrev:
6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.

...
 
roland53 skrev:
I inlägg " 1 skriver du att pumpen flyttades från brunn till hus men i inlägg # 13 skriver du under pkt. 4 att den flyttades från hus till brunn. Du får nog bestämma dig för var pumpen befinner sig och vilken typ av pump med eller utan backventil är mycket väsentligt för att avgöra om installationen är korrekt. :mad:
Om jag fattat TS rätt gick pump nr 1 sönder, TS frågade om man kunde ha pumpen i huset istället för i brunnen som den gamla suttit... rörisen sa att det skulle funka och installerar pump nr 2 i huset.

Man konstaterar senare att det inte funkar och får därför flytta pump nr 2 till brunnen...

TS har fått betala för bägge flyttarna / installationerna, och undrar om Röris inte borde stå för kostnaden att flytta tillbaka pumpen till brunnen eftersom om han sa att det skulle funka att ha den i huset...

TS har som jag förstått det inte sagt att pumpen SKALL var i huset, utan frågat om det är möjligt / skulle funka att ha den i huset istället för i brunnen.
 
Zixten skrev:
TS har fått betala för bägge flyttarna / installationerna, och undrar om Röris inte borde stå för kostnaden att flytta tillbaka pumpen till brunnen eftersom om han sa att det skulle funka att ha den i huset...

TS har som jag förstått det inte sagt att pumpen SKALL var i huset, utan frågat om det är möjligt / skulle funka att ha den i huset istället för i brunnen.
Om pumpen är av rätt typ och storlek och om sughöjden inte är för stor och om det finns en backventil installerad och om sugslangen är rätt dimensionerad så borde det fungera.
Det finns 1000-tals sådana anläggningar. Men vi har inte dessa uppgifter och då är det svårt att säga vad och vem som gjort fel, tycker jag. ;)
 
Men om brunnen är 15m djup, hur fungerar det om man har pumpen i huset?
Då måste det gå dubbla slangar till brunnen (så man kan trycka upp vatten), för annars måste ju pumpen jobba mot fysikens lagar då det blir vaccum vid 10m...
 
cust3000 skrev:
Men om brunnen är 15m djup, hur fungerar det om man har pumpen i huset?
Då måste det gå dubbla slangar till brunnen (så man kan trycka upp vatten), för annars måste ju pumpen jobba mot fysikens lagar då det blir vaccum vid 10m...
Du menar att man inte kan suga vatten från oceanen som är 1000 tals meter djup? :rolleyes:
Djupet har knappast med sughöjden att göra utan det är vatten ytan i brunnen och pumpens placering som kommer att bestämma sughöjden.
 
Spännande det här, undrar om TS följer tråden och ser hur det utvecklas?
 
Visst är det spännande!
Särskilt när sådana här dagisreaktioner dyker upp:
Wols skrev:
...Första gången jag anlitar hantverkare, vet hur de fungerar nu. Lämnar detta forum för gott.
För övrigt tror jag inte trådskaparen/frågeställaren har en aning om hur djup brunnen är, eller vad det har för betydelse hur hög vattennivån är i förhållande till pumpens placering.
Nej, brunnen ligger nog helt enkelt 15 meter bort, i hallonsnåren någonstans.

15 meter djupa brunnar finns väl inte i detta avlånga land?
 
Redigerat av moderator:
Då tycker jag att det är mer intressant vad det är för pump, som man antingen har inne i huset eller i brunnen, men jag vet vääääldigt lite om pumpar, jag har till och med problem med pumptermosar inte två olika som är lika eller hur det nu var
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
När jag hade egen brunn (det är väääldigt länge sedan nu) hade vi en pump som låg och flöt på vattnet i brunnen.
Pumpen var alltså inkaplad i ett frigolithölje, och följde med vattnet allt eftersom det steg och sjönk.
Ganska smart konstruktion faktiskt. Det var något italienskt märke på pumpen (inte SAAB Sonett dock :) )
 
oceanis skrev:
Du menar att man inte kan suga vatten från oceanen som är 1000 tals meter djup? :rolleyes:
Djupet har knappast med sughöjden att göra utan det är vatten ytan i brunnen och pumpens placering som kommer att bestämma sughöjden.
Det vet jag väl...
Vad jag menade var om nivån sjunker så pass mycket så att nivåskillnaden mot pump och yta närmar sig 10m blir det problem.
Och har man en 15m djup brunn...

Suck!
Nevermind...
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Du menar att man inte kan suga vatten från oceanen som är 1000 tals meter djup? :rolleyes:
Djupet har knappast med sughöjden att göra utan det är vatten ytan i brunnen och pumpens placering som kommer att bestämma sughöjden.
Håller med dig till 100%, och med tanke på din signatur måste du väl ha stenkoll. :)
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.