I princip kan de väl lägga upp betalningen hur de vill, och ju tydligare de olika debiteringarna avspeglar de kostnader leverantören har, desto bättre. Så en bilavgift som motsvarar den dagliga värdeminskningen på bilen, samtidigt som milkostnaden motsvarar bensin/service låter som ett rimligt (om än krångligt) upplägg.

Men att ta ut avgifter som man inte upplyst om innan arbetet påbörjades är väl inte ens lagligt?
 
123abc skrev:
Angående hantverkare och avsaknad av utbildning så kan det gå snabbare att utbilda sig till civilingenjör än hantverkare, vi räknar att det tar 10år att lära upp en ny till "fullärd" i yrket med tanke på hur brett vi arbetar, utöver det så är det ett antal utbildningar samt produktinformationer som samtliga går varje år och betydligt fler som ny i branschen.
Jag tycka att det här stycket är ganska intressant. Du menar att civilingenjörer är färdigutbildade och arbetsklara efter 5år i skolbänken på universitetsnivå med 350' i skulder? Inte särskilt troligt .. Men ta gärna en annan parallell om du vill jämföra - innan du är någon att verkligen att räkna med inom läkaryrket på sjukhus, en som verkligen löser problemen, ja då tar det ungefär 20 år. Sug på den.
 
  • Gilla
clobar
  • Laddar…
Problemet med att banta timpenningen för att sedan lägga till en massa extra avgifter är att det blir extremt svårt för kunden att jämföra, vilket så klart är avsikten. Självklart skall branschen sanera sig och baka in så mycket som möjligt i timpenningen. Det är som att sälja ett nyckelfärdigt hus utan sula och rördragning. Branschen åtnjuter enligt mig en massa privilegierande normer inom samhället som inte är accepterade inom andra, tex när det gäller prissättning, hur man håller kontakt, osv. Ett annat aber är när man har en ok timpennning bara för att sedan debitera material med 300% påslag, om man inte förhandlat innan. Herregud min elektrikerräkning hade en snittrabatt på 70% och då landade den på 50' och materialet utgjorde 3/4. Galet.
 
  • Gilla
Bowman och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L, jag har lite att kommentera här...

26000:- i månaden en hygglig inkomst?
Sveriges medianinkomst ligger närmare 29000:-, men du tycker ju att lågutbildade slashasar som rörmokare och elektriker inte behöver ha så mycket i lön...

Bristen på hantverkare verkar ju ofta vara på tapeten, och, många har synpunkter på detta...
Att rörmokare och elektriker mm. vill ha mer i lön än dom flesta är en enkel ekvation - få vill ha dessa skittråkiga smutsiga och ibland tunga jobben! Thats it!

Dessutom, dina enkla uträkningar behöver kommenteras:
Att 300:- i timmen, sju timmar om dagen skulle räcka att täcka kostnader för en anställd rörmokare/elektriker stämmer inte...
Lön, semester, sociala avgifter, sjukfrånvaro, utbildningar, certifikatkostnader, lokaler, administration, företagsförsäkringar, telefoner, företagshälsovård, arbetstidsförkortningar (enl kollektivavtalet), reklamationer mm.mm. Lär ju inte täckas av 300:- per timme...

Gå in på valfritt VVS-bolag på www.allabolag.se och kolla lönsamheten på både stora och små företag - sällan ligger lönsamheten över 4-5% av bruttoomsättningen... Att VVS-företag bedriver en verksamhet med stora vinster är en stor myt...
En annan stor skillnad mellan vanliga arbetare och en del byggjobbare/entreprenadfolk är att få klarar sig oskadda och någotsålunda friska till 65-årsdagen... Skador och dödsfallen ökar drastiskt i flera branscher just nu.
 
Redigerat:
hsd
Du glömde avkastningen.....
 
Tja. Jag har 2 år på folkhögskola, 4 år på högskola. Jobbat som lärare i 10år inom kommun och ligger strax under 26000:-. Så jag tycker man bör vara nöjd om man som 19-20 åring kan få denna lön utan att gått en dag i skolan efter gymnasiet.
 
Redigerat:
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
öringen skrev:
Tja. Jag har 2 år på folkhögskola, 4 år på högskola. Jobbat som lärare i 10år inom kommun och ligger strax under 26000:-. Så jag tycker man bör vara nöjd om man som 19-20 åring kan få denna lön utan att gått en dag i skolan efter gymnasiet.
Det finns en stor skillnad här, då din lön kommer från skattepengar till 100%...
Om du nu vill ha min lön som rörmokare (runt 34-35') så välkommen i morgon och gör mitt jobb...
Att som många glida runt på ett jobb i både uppvärmda och luftkonditionerade lokaler och ha ett jobb utan krav på sig (typ lärare) är ju betydligt lättare än att som många i min bransch verkligen får känna på både kyla värme fukt buller i massor samt trånga utrymmen eller skyhögt över golv i diverse liftar eller vingliga ställningar...
Som sagt, alla ni som tycker det är såååå underbart att vara typ rörmokare; välkomna att byta jobb!

Tyvärr blir nog kön in i branschen ganska kort iallafall... Att dessutom vara lärare i Sverige borde lönerna sänkas om man ser till alla elevers resultat...
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Ett klargörande: ingen 19-åring tjänar 26' efter tre år på gymnasiet...
Inom VVS har du 3400 lärlingstimmar du måste beta av efter gymnasiet innan du förhoppningsvis klarar branschprovet...
Därefter kanske, kanske du får bättre betalt...
Numera har nästan alla större VVS-företag dessutom individuella löner från person till person beroende på kompetens och yrkesapproach...
Timpenningen kan ligga allt från 145:- till 230:- beroende på företag och montör...
 
ErrkaPetti skrev:
Det finns en stor skillnad här, då din lön kommer från skattepengar till 100%...
Om du nu vill ha min lön som rörmokare (runt 34-35') så välkommen i morgon och gör mitt jobb...
Att som många glida runt på ett jobb i både uppvärmda och luftkonditionerade lokaler och ha ett jobb utan krav på sig (typ lärare) är ju betydligt lättare än att som många i min bransch verkligen får känna på både kyla värme fukt buller i massor samt trånga utrymmen eller skyhögt över golv i diverse liftar eller vingliga ställningar...
Som sagt, alla ni som tycker det är såååå underbart att vara typ rörmokare; välkomna att byta jobb!

Tyvärr blir nog kön in i branschen ganska kort iallafall... Att dessutom vara lärare i Sverige borde lönerna sänkas om man ser till alla elevers resultat...
Jag väljer att inte kommentera dina åsikter ang. Läraryrket.
 
Mikael_L skrev:
Precis, den är också inräknad där. :D

Bra att du påpekade att jag har räknat helt rätt. :cool:
Har du lust att gå igenom mera steg för steg vilka summor du räknat allt med? Du hoppade över att nämna arbetsgivaravgiften, nämnde ingen summa på "lite bokföringskostnader, lite lätt kapitalbindningskostnad (för en basic verktygsuppsättning och ett smärre varulager), lite slitageprylar såsom arbetskläder mm och lite annat småkrafs"... Svårt att följa med genom det hela när sånt hoppas förbi, och utan att kunna följa en beräkning går det inte avgöra om den verkar rimlig.
 
hsd
hur debiteras timpenningen
från företaget eller endast tiden hos kunden :confused:
 
cecar33 skrev:
En som bedriver sådan verksamhet har långt ifrån 7 timmars arbetsdag närmare 10 - 12 timmar är mer normalt
Vad bra, då får de in ännu mer pengar!
 
  • Gilla
daugaard
  • Laddar…
Mikael_L
ErrkaPetti skrev:
Det finns en stor skillnad här, då din lön kommer från skattepengar till 100%...
Om du nu vill ha min lön som rörmokare (runt 34-35') så välkommen i morgon och gör mitt jobb...
Att som många glida runt på ett jobb i både uppvärmda och luftkonditionerade lokaler och ha ett jobb utan krav på sig (typ lärare) är ju betydligt lättare än att som många i min bransch verkligen får känna på både kyla värme fukt buller i massor samt trånga utrymmen eller skyhögt över golv i diverse liftar eller vingliga ställningar...
Som sagt, alla ni som tycker det är såååå underbart att vara typ rörmokare; välkomna att byta jobb!
Och iom att du tycker det är trångt, varmt, kallt och bullrigt på ditt jobb så skulle du kanske fundera på läraryrket istället.
Du har garanterat mycket att bidra med. Och då vi inom några enstaka år kommer ha en lärarbrist på 40.000 lärare så lär du inte ha någon större risk för arbetslöshet i alla fall.
 
  • Gilla
öringen
  • Laddar…
ErrkaPetti skrev:
Att som många glida runt på ett jobb i både uppvärmda och luftkonditionerade lokaler och ha ett jobb utan krav på sig (typ lärare) är ju betydligt lättare än att som många i min bransch verkligen får känna på både kyla värme fukt buller i massor samt trånga utrymmen eller skyhögt över golv i diverse liftar eller vingliga ställningar...
Jag skall inte drista mig att påstå att ditt jobb är underbart, men du är nog fan så välkommen när du dyker upp (när det nu är). Du må arbeta i en fysiskt belastande miljö, men dina åsikter stärker bara mina om att lärare nog är ett av våra minst uppskattade arbeten. Vilket jag tror är det största grundproblemet. Jag själv förstår inte hur de klarar av att ta all den skiten de gör och dessutom med den lönen. Sedan har jag svårt att förstå varför en kommunal- eller landstingsanställd automatiskt skulle förtjäna lägre lön, bara för att verksamheten är skattefinansierad.
 
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
ErrkaPetti skrev:
26000:- i månaden en hygglig inkomst?
Sveriges medianinkomst ligger närmare 29000:-, men du tycker ju att lågutbildade slashasar som rörmokare och elektriker inte behöver ha så mycket i lön...
Var hittar du de siffrorna? Sveriges medianinkomst sett över riket ligger på strax över 20.000:- Tycker man att 26.000 är en dålig lön för ett yrke som inte kräver någon utbildning så bör man nog kliva ur sin bubbla.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta...n-i-siffror/Nyckeltal-for-regioner/?var=17249
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.