En dum fråga, men kan man koppla Jollyn med vanlig stickkontakt på primärsidan?
 
Tekniskt sett ja, men det kommer troligen att se konstigt ut och lukta hempul.
En jolly är avsedd för fast montering, för drivning av likaledes fast monterade spottar, och då bör också jollyn vara fast ansluten.
 
Därför att de flesta modeller av jolly är avsedda för fast montering, för drivning av likaledes fast monterade spottar. Det gäller även denna modell med stickpropp. Jag ser bara en huvudsaklig anledning att vilja ansluta den med stickpropp och det är för att det inte kräver behörighet. Fel är det inte, men som sagt hempulaktigt. Det kommer t.ex se märkligt ut om den är ansluten i ett synligt uttag, varefter sladden försvinner bakom någon lucka eller skåp där drivdonet är gömt. Man kan tänka sig ett litet utrymme med uttag och drivdon, där alltså uttaget är avsett för drivdonen. Men jag har svårt att se vitsen med ett uttag där. Köper man en produkt med stickpropp så bör man väl företrädesvis använda stickproppen istället för att klippa den. Så man kan tycka att det är konstigt att detta drivdon levereras med stickpropp. Det är lite skillnad om allting är avsett att vara utanpåliggande och synligt. Men det är en gråzon...
 
Den modellen kanske är tänkt att användas när spottarna monteras i en lös möbel t.ex. en bokhylla?
 
Så kan det vara.
 
Då finns Jolly MD
 
Elutaget är gömt och så kommer jollyn vara.
Det underlättar mycket om man kan koppla den med stickpropp.
 
Ett gömt uttag avsett för en gömd jolly tycker jag låter bra (y)
Kan man undvika att klippa stickproppen på en produkt så är det bra.
 
Bo.Siltberg skrev:
Kan man undvika att klippa stickproppen på en produkt så är det bra.
Men hans Jolly hade väl ingen stickpropp till att börja med?
 
Var nämns något om det?
 
Va?
 
least, vi har gått förbi varandra någonstans här. Om TS Kris1 tillåter kan vi väl försöka nå samförstånd. Du verkar vilja se stickproppsanslutna drivdon till fast belysning som ok eller normalt? Det har du också rätt i, till viss del ;) Det säljs mer o mer sådana armaturer och det går inte att förbjuda att man skruvar fast armaturen och klamrar anslutningsledningen lite lätt. Sunt förnuft får råda här, för den fasta belysningen i ett hus brukar inte vara stickproppsansluten, men snart kanske vi får se stickproppsanslutna hus vilket egentligen inte är fel, bara obrukligt :) Här är två trådar där vi spånat lite kring detta:
http://www.byggahus.se/forum/el/196485-bra-anslutning-av-ikea-grundtal.html
http://www.byggahus.se/forum/el/204094-rkk-i-kabelkanal.html

Så, min grundinställning i TS tråd var att det handlade om fast monterade spottar, drivna av en fast monterad jolly. Där vill jag hävda att fast anslutning av jollyn är det brukliga. Om TS har drivdon som levereras med eller utan stickpropp framgår ingenstans vad jag kan se, men mot slutet antyds att det är så. Jag skulle i så fall ha klippt stickproppen och anslutit i en dosa. Jag skulle definitivt inte kosta på ett nytt uttag bara för detta. Endast om det redan finns ett lämpligt uttag skulle jag använda det. Andra skulle kanske göra lite andra bedömningar.

Du har inte presenterat din inställning här.
 
Min tanke var att ha 7st av dessa http://www.clasohlson.com/se/Downlight-rektangel-LED/Pr181176000 i taket mot vägg och driva dem med en jolly maxi för att kunna köra trådlöst med en nexa. Bakom den ena väggen står vårt kylskåp inbyggd och där finns uttaget. Genomföring i väggen dit finns redan och jag får allt dold samt jag behöver ingen ny fast strömbrytare utan kan ha nexas trådlösa strömbrytare samt fjärrkontroll. Därav tanken att ha stickkontakt till jollyn. Det blir ett litet ingrepp och ingen elektriker behövs.
 
Redigerat:
Din länk funkar inte, det kommer bara upp en massa spam...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.