Hej,
jag har ett projekt att snickra ihop en bordsskiva i ek (1200x1800mm) som ska kunna ligga ovanpå ett litet antikt biljardbord. Runtomkring biljardbordet hängandes i ekskivan skulle jag vilja snickra ihop små lådor.

De kan i yttermått vara som mest 190 djupa och 75 mm höga, bredden varierar mellan 140-400 mm. Så det är inga stora lådor och ska inte förvara någonting tungt. Jag hade tänkt utan skenor, lådorna ska bara glida inuti träkonstruktionen.

För att maximera förvaringsutrymmet vill jag så så tunna skivor som möjligt. Jag har tänkt att bygga lådorna i MDF 10 mm. Till underdelen som lådorna ska vila på och mellanväggarna som även håller ihop allt med ekskivan hade jag tänktanvända MDF 16 mm.

Nu till frågorna!
1. Blir lådorna tillräckligt stabila det med 10 mm MDF? Eller vågar jag tom. ta smalare?
2. Bör jag välja ett annat material än MDF?
3. Hur ska sidorna fästas ihop? Vill inte ha vinkeljärn inne i lådan som kommer vara i vägen, antar att skruvar kommer spräcka skivorna men en lamellfräs med kex borde väl kunna fixa det eller finns det något bättre/billigare/lättanvänt/eller något jag har mer nytta av i framtiden?
4. Då jag inte kan dra skruvar ovanifrån genom ekskivan måste allt hållas upp med t.ex. lim. Kommer det att hålla? Lamellfräs med kex kanske är bra alternativ här också?
5. Hur ska jag såga 160 st skivor och småbitar med millimeterprecision? Vad är bäst? Cirkelsåg med skena?

// Viktor
 
Lite snabba svar. För riktigt bra svar krävs en skiss från dig, gärna tillsammans med lite bilder från nätet typ ang vad du tänkt dig för look.

Ska det vara riktigt tunnt så använd plywood av bra kvalitet istället för mdf. Även stavlimmade skivor kan man göra själv riktigt tunna, men det är större risk att en tunn stavlimmad skiva slår sig än att plywood gör det.

Limma lådorna. Styrning med kex, domino eller spårning med fräs. Väljer du massivträ funkar en "box joint" otroligt bra.

fråga 4: fattar inte riktigt.

5: bordssåg, med justerbord/kapsläde alternativt i kombination med kap/gersåg. Skena är absolut inte ett bra alternativ.
 
Tack för snabbt svar, hade bara kladdiga handskrivna lappar men här är en enkel bild på ungefär vad jag hade tänkt.
Biljardbordet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bordsskivan A ligger på biljardbordet, skivan B löper runt hela bordet och hålls fast med ca 20 st väggar D. I utrymmet i mellan ligger lådan C.


Det som inspirerade mig till mitt projekt var detta bord: http://www.geekchichq.com/the-vizier-gaming-table.html
Men mitt bord ska ha en massiv bordsskiva och allt ska hänga undertill med utdragbara lådor.

Ang. 4: All tyngd från skivorna B och lådorna C + innehåll måste hållas upp av kopplingarna mellan A och D. Då jag inte vill dra skruvar ovanifrån så det syns i skivan undrar om lameller är tillräckligt starka för att hålla uppe allt? Eller vad finns det för alternativ?

Satt igår och tänkte om jag nu ändå ska lägga så mycket tid och pengar på detta kanske lådorna ska göras i massivträ ändå så blir det riktigt fint. Då är nog "box joint" ett väldigt bra alternativ och jag antar att behovet av en bordssåg blir ännu mer aktuell. Problemet är att jag inte riktigt vet var jag ska få plats med en bordssåg...
 
Viktor Svahlstedt skrev:
Ang. 4: … Då jag inte vill dra skruvar ovanifrån … vad finns det för alternativ?
Skruva underifrån?
 
Går det? Skivorna kommer vara ca 75 mm djupa och 16-22 mm breda MDF.
 
6 mm träskruv finns i längder upp till 180 mm.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.