Skorstenen måste likväl godkännas av sotaren, oavsett storlek på bastun. Så helt fri är den inte. Och för att sotaren ska godkänna måste åtminstone rören vara CE-godkända.
 
Horrocks skrev:
Skorstenen måste likväl godkännas av sotaren, oavsett storlek på bastun. Så helt fri är den inte. Och för att sotaren ska godkänna måste åtminstone rören vara CE-godkända.
När började detta gälla? För jag har då aldrig varit med om detta! O då vet jag flera som har byggt inom en rimlig tidsrymd. Och vi har byggt egna skorstenar till alla!
 
Vi byggde "friggebod " med bastu i Jönköping för två år sedan och då var det bygganmälan som gällde och godkännande av sotaren innan vi fick ta den i bruk.
 
Byggde bastu i Värmdö kommun (separat bastustuga) och av olika anledningar var det bygglovspliktigt, och som en del i det krävdes godkännande av sotare innan byggnationen godkändes i sin helhet.
 
Jag byggde min skorsten med grejer från Harvia, vanliga rökrör i plåt och aggregat, köpte på K-rauta. Jag körde isolering som nämnts ovan med hjälp av stenull med hönsnät runt själva röret i takgenomföringen. Samt att jag byggde en "låda" i takgenomföringen av dubbla lager minerit med plåt i innertaket och uppe på taket. Dvs röret går genom taket, med isolering runt och en "luftlåda" om ca 50x50 cm som är täckt åt alla håll i brandsäkert material.
Har funkat utmärkt sedan 2008 med flitigt bastubadande ; )
Ska dock tillägga att bygget inte var bygglovspliktigt där jag har stugan så jag vågar inte säga att det är korrekt enligt alla tänkbara regler - men brandsäkert är det!
 
Är ganska säker på att du måste koppla in sotaren för att få använda eldstaden. Jag var i alla fall tvungen till det, när jag byggde fristående bastu. Googla på "eldstad i byggnad" och din kommun, så kan du se reglerna. Kommer inte ihåg hur mycket skorstenen på bilden kostade, men den var lätt att installera och sotaren kollade montaget och DSC_0449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
typskylten med CE märkning.
 
  • Gilla
Thymus
  • Laddar…
Lutte skrev:
Förstår inte vad ni ska prata med sotarn!?

Fristående bastu ska väl vara helt fri om den är under 15kvm och står minst 4,5meter från tomtgräns.

Så en ce-märkt skorsten ska inte behövas om du "bygger" den själv.
Det beror ju på hur nära huset den står. Jag byggde friggebod med bastu i ganska nära bostadshuset och vågar inte chansa på något "hemmabygge". Kör CE-märkt skorsten från Harvia och hade sotaren här för inspektion. Följde installationsguiden till varje bokstav. Inga problem med försäkringsbolag om det händer något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.