Vi har fått faktura på anläggningsavgift för vatten som baseras på bruttoarea. Jag anser att handläggaren har beräknat bruttoarean fel, men hittar ingenstans direkta bevis för detta då jag inte har den svenska standarden SS 21054:2009 framför mig.

Var jag än söker information om detta, står att ett hål i bjälklaget INTE skall räknas som bruttoarea.

Jag har ett trapphål och ett annat separat hål (dubbel takhöjd på undervåningen). Trapphålet räknas som jag förstår med i bruttoarean. MEN enligt många definitioner gör inte ett luftschakt det (vårt är 10,5 m2).

Handläggaren hävdar dock att det är bruttoarea . Någon som vet vilket som gäller? eller har ett utdrag på bestämmelse där det framgår tydligt?
 
Jag fick den gällande standarden uppläst för mig av handläggaren och där står bla att "dettaa inkluderas i bruttoarea: Trappa eller ramp inklusive hål". Jag menade då att med det menades trapphålet och inte bara ett luftschakt. Men handläggaren menade att det gäller alla hål i bjälklag.
 
Jag har ej heller SS men mig veterligen räknas öppningar i bjälklag ej i BTA. vidare gäller mindre BTA på övervåning om det är typ inredd vind/halvplan
 
Vad jag kan säga efter att ha mkt snabbt tittat igenom normen, är att ditt "luftschakt" ej skall räknas med.
Troligen beror det hela på språkförbistring, jag tänkte själv först att du menade ett installationsschakt, dvs ett dolt utrymme där det går kanaler för ventilation, vilket räknas med i BTA. Kallar du hålet istället för ljusgård, ljusschakt eller indragen våning så trillar nog poletten ner.

Annars får du hänvisa till:

5.3 Mätvärdhet - Beträdbart golv
För att vara mätvärt ska ett utrymme ha ett beträdbart golv.

Eller Kap 9.3.1 - Andra stycket:
Vid beräkning av bruttoarea (BTA) inräknas inte
...– ljusgårds övre del,

Även Figur 9d, 9e på sidan 16:
Där det tydligt visas att ljusschakt ej inräknas i BTA
 
Redigerat:
Tack Krawk, är detta hänvisat ur SS 21054:2009? Ja jag förstår att det kan låta missvisade här med luftschakt. Dock beror det inte på språket hos handläggaren då han ungår ifrån bygglovsritning där det framgår tydligt. Däremot verkade han inte speciellt kunnig så jag får ligga på lite. Det rör sig inte som så mycket pengar egentligen (1600 kr) men jag blir frustrerad över att det handläggs fel av kommunen. Jag ska hänvisa honom detta, så tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.