Då var det dags för mitt första inlägg då jag inte hittade något "recept" på forumet som passade mina behov, tills nu har det gått att lösa mina problem via forumet så därför postar jag :)

Bor i ett 70-tals hus med krypgrund. Garaget har varit en carport som förra ägaren byggde om till ett garage med väggar, taket är isolerat men frontväggarna är i dagsläget inte mer än ett avancerat vindskydd, men är förbereda för att isoleras :) Där skall det nu i ena delen isoleras och sättas upp väggar för att isolera det som skall bli hall från resten av garaget. Bifogar bild och en "ritning" på hur det skall ser ut.

Då så, bredvid ligger pannrum, jag tänker någon form av värmeflyttare därifrån då de finns "gratis värme" att hämta därifrån. I själva garaget där 2 bilar får plats även efter hall tillbyggnaden är det asfalterat sen tidigare. I själva hallen ligger där marksten, med grus under.

Punkt 1 o 2 är viktigast att vi kan reda ut =)

1. Det jag behöver reda ut är vad jag behöver göra för att få ett bra golv att gå på, isolerat och själva receptet på detta, jag vill inte bråka med resten av huset så det trycks upp fukt någon annan stans eller så det hamnar i krypgrunden.
2. Vilket material bör jag bygga skiljeväggen mellan hall och garage i då jag tänker på temperatur skillnaden mellan hallen som ska vara uppvärmd och garaget som oftast håller sig en bit över nollan även i minusgrader.
3. När det sen är löst så tänker jag uppvärmning, element duger ju säkert, golvvärme är ju lyxigt men blir ju en större kostnad då det behövs elektriker för inkopplingen men kanske värt att göra ändå? Vet inte alls va det kan gå på. Hursomhelst så innanför dörren ska det vara klinkers av praktiska skäl o då snackar vi kanske 2 m, frågan är kostnad uppvärmning elgolv där och om det kan räcka för att hålla utrymmet i behaglig värme nivå året runt.
4. Dörr ut till garage så man kan komma ut där via hall eller in när man handlat, tänkte skjutdörrar men har inte hittat något tillfredsställande som kan isolera lika bra som en vanlig dörr, eller har jag fel?

Någonting jag missat? Eller bör tänka på?

ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hallbild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan man gå till byggmax och fråga dem hur man bör göra med golvet? Det är sand som ligger under, jag tänker då på om man ska regla upp
 
Då så, ska dra igång med detta i helgen, nytt sidoljus till dörren beställd. 3x21. Får passa in den lite snyggt. Då är dörren check, bygglov är kontrollerat och godkänt. Kravet var brandklassad skiljevägg mellan hall och garage.

Golv
1. Bort med marksten
2. Jämn o fin mark
3. Platonmatta eller fuktisolerande matta på marken
4. Regla golv tryckimpregnerat
5. Fylla facken med cellplast
6. Spånskivor på.
7. Klinkers vid dörr och laminat på resten.

miss?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.