Vad kan man göra för att bara köpa ett hus och tjäna på renoveringen?

Alltså hur mycket lägger man och på vad? Hur mycket kan man faktiskt tjäna??

Har nån gjort så?

Förstår ni tanken?? ::)
 
Förstår inte frågan.

Tänker ni er att köpa ett hus, renovera det för att sedan sälja det. Men ni tänker inte bo där?
 
Om du menar som föreg. inlägg skrev, så tror jag inte att enbart renovering ger en hacka värt besväret. Du får satsa på att köpa när priser och intresse är lågt och sälja när det huset står högt och beroende på en massa parametrar kan det bli knepigt att förutspå "skrällen".

Däremot tror jag att renovering av ett kök ökar värdet mer än nya tapeter och golv i resten av huset (för ungefär samma peng), om det var så du menade...Men det är enbart en gissning.

/Ulle
 
Mala-w skrev:
Förstår ni tanken??  ::)
Tror jag förstår... Börs och räntor är nära noll och huspriserna fördubblas var femte år... renovera och sälja låter lockande...

Här i England är det så populärt att vi har en tv serie dedikerad åt ämnet...
http://www.channel4.com/life/microsites/0-9/4homes/ontv/programmes/pl_index.html

Har sett en del av programmen och det är inte så lätt som det låter. Om du ska renovera på heltid så räkna ut om du kan täcka din nuvarande inkomst och gör du det på din fritid så underskatta inte hur mycket tid och pengar som behövs.

Berit
 
Ojojoj. Har ni inte märkt att mindre byggfirmor/enmansföretag köper "mindre attraktiva" villor som ex.vis ligger vid en trafikerad gata, har risig fasad (ex.vis eternit eller sprucken puts). Huset bör även vara ytskiktsmässigt rätt fult inomhus.

Därefter målar de rummen, slipar och oljar golv, lagar putsen/lägger på träpanel, och målar fönstrena.

Vips, 4 månader senare är huset till salu med ett något högre pris...

Om de sedan inte får huset sålt för det priset så hyr de ofta ut husen i säg, ett, två år, för att sedan sälja det.
 
Förtydligande...

Vi väntar på en tomt och det kan ta några år. Så vi är överrens om att köpa ett billigt hus med renov. behov och sen kanske tjäna på det, om än lite så gör vi en stor vinst.

Vi ska alltså bo där och förväntar oss inte nån större vinst än kanske säg 100.000:-

Detta objekt skulle isf vara intressant för detta ändamål:
http://www.bostad.dn.se/bostadsbors...ogp&caller=main&area=8&kommun=113

Vi har inga större förinställda attityder mot området då vi bott en kortare tid i trakterna. Detta boende är tänkt som en kortare period så nån affektion vill vi heller inte bygga upp.

Hur tänker ni nu?
 
Du bör själv känna området och orten rätt bra, samt ha koll på hur mycket pengar en renovering kostar. Annars kan affären bli riktigt dålig. Det är lätt att renoveringar drar iväg pengamässigt.

Du kan ju kolla www.villavardet.se för att se hur prisbilden ser ut i området - åka runt och kolla dessa villor hur de ser ut. Sen bör du dela upp huset i respektive rum och kalkylera hur mycket ett rum kostar att renovera.

Vi själva har gjort en rätt omfattande kalkyl på vårt eget hus. Vi träffar rätt bra på det vi uppskattat och det underlättade ju att vi tidigare fräschat upp en bostad. Vi hade ganska bra koll på vad saker kostar.
 
När du har kollat av Fastings råd och resultatet ser ekonomiskt ut kommer boendet i huset (såvida det håller sig inom utropspriset) ändå bli relativt billigt. Det mest ekonomiska vore att göra så litet som möjligt och inrikta dig på det som 'syns' och 'lockas' av en köpare ... krasst ;).

Glöm inte att kolla av att grannvillorna ser vettiga ut och är välskötta ... även dessa påverkar hur lätt ett hus är i försäljningsögonblicket.

Jag köpte för 20 år sedan ett hus från 1925 och precis nytotalrenoverat av en nypensionerad byggare och han hade för avsikt att behålla huset. Renoveringen var baserad på att behålla 20-talscharmen intakt och det var det som gjorde att jag föll för objektet. Säljaren hade jobbat med huset i knappt 2 år. Jag gick igenom alla kvitton samt gjorde egen utvärdering ... han fick således inte ett nickel för jobbet han gjort - knappt täckning för sina kostnader ???. För min egen del har värdestegringen idag (inga investeringar whatsoever fram till i våras) blivit 10 ggr. Jag hade inte kunnat sälja huset utan förlust de första 5 åren eftersom marknaden just då var i kris.

Kontentan är att det är svårt att sia om framtiden ... Men ligger detta hus i närheten av den tomt som skall bebyggas bör du även räkna med boendekostnaden under byggnationen och detta kan påverka ev vinstberäkning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.