...och mattan
1409900943284.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1409900968148.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu håller jag på att sätta Fibo trespo-skivorna.
De är f*n inte roliga att sätta...
Jag kommer redovisa allt med bilder och beskrivning, och mina fallgropar jag råkade ut för.
Det blir bra, men vetefanken om det är en genväg till att få snygga våtrumsväggar...
To be continued...
 
  • Gilla
zetamamman och 1 till
  • Laddar…
Då både GBR och BKR anser att fibo-trespo skivorna inte är godkända med anledning av tätning mot golvet så undrar jag om du varit i kontakt med något försäkringsbolag för att få deras godkännande att använda skivorna?
SP har ju utfärdat ett SITAC typgodkännandebevis för skivorna och dessutom har dom ju använts i Norge i många år.
 
Jörgen Kleven skrev:
Då både GBR och BKR anser att fibo-trespo skivorna inte är godkända med anledning av tätning mot golvet så undrar jag om du varit i kontakt med något försäkringsbolag för att få deras godkännande att använda skivorna?
SP har ju utfärdat ett SITAC typgodkännandebevis för skivorna och dessutom har dom ju använts i Norge i många år.
Tätning mot golvet?
Det är väl det enda som känns säkert med dessa skivor!

Du tänker nog på om man klinkrar.
Nu kör jag med plastmatta och har ett uppvik på 150 - 200mm. Dvs. 90mm ca bakom skivorna samt en sockellist som har fibo trespos fogmassa bakom.
1410591231966.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som sagt, om BKR och GKV har hakat upp sig på tätningen mellan vägg och golv har de missat de verkliga begränsningarna i denna design...

Men för att svara på din fråga, så ja, mitt fsb godkänner dessa skivor som tätskikt.

Jag kommer att skriva en full redogörelse om mina "findings" och reflektioner om dessa skivor vid ett senare tillfälle.
 
Redigerat:
Nu sätter jag lite takgips...
1410612473183.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1410612492412.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1410612518565.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1410612553165.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Over and out for now.
 
Jörgen Kleven skrev:
Då både GBR och BKR anser att fibo-trespo skivorna inte är godkända med anledning av tätning mot golvet så undrar jag om du varit i kontakt med något försäkringsbolag för att få deras godkännande att använda skivorna?
SP har ju utfärdat ett SITAC typgodkännandebevis för skivorna och dessutom har dom ju använts i Norge i många år.
Jag har också nyss satt dessa skivor och tätningen mot vägg löser man genom att bottenlisten som skivorna vilar på limmas mot golvets tätskiktet som ska vara uppdraget en bit på vägg. Mellan list och skivorna är det bara fogmassa som tätar. Jag var också tveksam till hela systemet då det var svårt att hitta hantverkare som faktiskt jobbat med systemet och hade en åsikt då det verkar vara mestadels hemmapulare som använder det. Men jag bjöd över mitt försäkringsbolag efter att de pratat väl om dessa skivor på infoträffar för hemmapulare och deras inspektör för vattenskador hade aldrig varit med om ett ärende där en vattenskada skett pga. Fiboskivorna under sina 15 år på jobbet. Det måste ju betyda något.
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
Hur ska det tätas det mellan wc-avlopp och plastmattan?

Som mattläggaren har gjort är att han har skurit ut ett mindre hål än avloppsröret, sedan med varmluftpistol värmt och pressat över mattan med ett uppvik som följd.
Men det ska väl till någon silicon eller dylikt runt avloppet på mattkanten?

Tacksam för svar.
 
cust3000 skrev:
Hur ska det tätas det mellan wc-avlopp och plastmattan?

Som mattläggaren har gjort är att han har skurit ut ett mindre hål än avloppsröret, sedan med varmluftpistol värmt och pressat över mattan med ett uppvik som följd.
Men det ska väl till någon silicon eller dylikt runt avloppet på mattkanten?

Tacksam för svar.
Exakt så gjordes hos mig med. Ska väl duga gott. Eventuellt har han väl tagit lite klister på röret med. Enda som ska kunna ske är väl om det läcker bakvägen vid toaavloppet och det rinner ner mellan matta och rör. För det är väl uppvikt en bit?
 
Ja, det är uppvik.
Men man ser att det kan rinna ner vatten mellan röret och mattan.
Samma för avloppet till handfatet.

Är det denna man ska använda?
http://www.bauhaus.se/aquaseal-transp-100-ml.html
Eller bara vanligt sanitetssilicone?
 
T
Nej, inget mer ska göras. Plastmattan krängs ju över röret och blir som en manschett.

@Saffady Hur har du tänkt dig att vatten ska kunna ta sig upp för röret och sedan ner mellan mattan? Toalettens avloppsrör förs ju ner i golvavloppet, totalt omöjligt för att vattnet att sig upp bakhållet:wow:
 
tank77 skrev:
Nej, inget mer ska göras. Plastmattan krängs ju över röret och blir som en manschett.

@Saffady Hur har du tänkt dig att vatten ska kunna ta sig upp för röret och sedan ner mellan mattan? Toalettens avloppsrör förs ju ner i golvavloppet, totalt omöjligt för att vattnet att sig upp bakhållet:wow:
Det har du rätt i. Min tanke var väl mer om det skulle skvätta lite bakvägen när vattnet forsar runt i första kröken och manschetten kanske sitter dåligt eller att wc-röret inte sticker ner i stosen med god marginal. Om stolen rent utav skulle börja läcka eller spricka. Duschar man varmt och länge med otillräcklig ventilation bildas det kondens på samtliga ytor i badrummet, speciellt kallare ytor såsom utsida cistern och vattenlås, och det rinner sedan neråt. Inget konkret alltså utan bara lite spånande.
 
cust3000 skrev:
Ja, det är uppvik.
Men man ser att det kan rinna ner vatten mellan röret och mattan.
Samma för avloppet till handfatet.

Är det denna man ska använda?
[länk]
Eller bara vanligt sanitetssilicone?
Men mattan kramar väl om röret ganska bra då mattläggaren värmde dit den?
 
Ett tips om en riktigt smidig typ av väggmaskering:
1411291118790.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den finns på rulle som ett plastfoliepaket så det går att riva av. Den har maskeringstape i en kant, bara att sätta upp.
Sedan är det bara att dra ner plasten mot golvet.
1411291224020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag finmaskerade innan med vanlig maskeringstape.

Nu börjar takmålningen.
 
Redigerat:
Grundat med Alcro "tät grundfärg våtrum" och två strykningar med "tät täckfärg halvblank"
Spacklat och fogat med produkter i samma serie.
1411462276455.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 1411462304836.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ruben_leon1
  • Laddar…
...och lite aluminiumprofil-lister
1411572642720.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1411572753594.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
byggare.bob och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.