Mikael_L
cecar33 skrev:
Din beskrivning av hantverkare är ju rent vidrig och föraktfull du kan inte ha någon större koll på vad det innebär att bedriva verksamhet inom byggbranschen. En som bedriver sådan verksamhet har långt ifrån 7 timmars arbetsdag närmare 10 - 12 timmar är mer normalt och sakna definitivt inte utbildning, kurser och vidareutbildning inte heller saknas elementära kunskaper i bokföring och nödig kännedom om alla tillkommande regler som skall följas. Materialkunskap som kommer löpande osv. listan kan göras hur lång som helst så det var den sämsta beskrivningen om seriösa hantverkare jag läst. Är man då den som ansvarar för anställda så är det mångdubbelt mer arbete och ansvar samt, anskaffandet av arbeten så som offerter och möten med beställare upphandling av andra yrkesgrupper, mark,el, vvs mm.
Konstigt att det finns dom som bedriver städfirmor med 300 spänn i timdebitering och ändå har/gör allt det där du beskriver.

Men lönen till städaren är ju förstås lite lägre ... ;)
 
  • Gilla
Pularen1 och 1 till
  • Laddar…
Vet inte vad du har för bevis för ditt tyckande men rent generellt så sprids det så mycket "skrönor" om folk och hantverkare så hälften är rent av för mycket.
Däremot efter mer en 30 år i byggbranschen och 20 av dessa som arbetsgivare så anser jag nog att mina kunskaper och dom av allmänheten berättade historierna skiljer sig mycket markant åt. Nu är det lite mer en 10 år sedan jag lämnade byggbranschen och ägnade dom sista yrkes åren åt annat men jag tror nog att skillnaden på verkligheten och snacket därom inte har förändrats så till det bättre (snällare).
 
Lutte skrev:
Ja jisses! Vilka lirare! Både timpenning på bilen och sen ta milersättning, samt att inte ha med sig verktyg.

Hur i hela helsike kan dom fortfarande ha kunder?

Hade vägrat i sten att betala dubbla ersättningar för bilen!
Vi åkte in till företaget (stor firma, i en rikstäckande vvs-kedja) och ifrågasatte både det ena och det andra (hände lite annat längs vägen med).. men det är ju deras "regler".

Vi bara bara så dumma/naiva att vi inte frågade/kontrollerade tillräckligt innan (vi har ju anlitat hantverkare många ggr utan några som helst problem).. om det tex skulle tillkomma några extra kostnader (som tex servicebil). Det får ju stå för oss liksom (ibland får man lära sig "the hard way").

Men jag kan personligen ifrågasätta hela konceptet med att ta betalt på det där viset.. (är ingen hantverkare på det där sättet men har erfarenhet av det här med att ha eget företag och allt vad det innebär)

PS - Vi fick lite avdrag efter klagomål/kompromissande (nä vi var inte nöjda, men orka inte tjaffsa för döva öron..)

MVH Sandra
 
roland53 skrev:
Om ni då hinner med tex 2 kunder på en dag. Debiterar ni då varje kund 250:- eller delas det upp ? :confused:
Det är fruktansvärt sällan vi är hos 2 kunder på en och samma dag men de få gånger vi är det så blir det att båda får betala 250 kr/dag.

99% av våra jobb är dessutom fast pris.
Tror inte jag skrivit en enda faktura i år där jag skrivit milersättning på utan vi delar upp arbete och material enligt offerten.
 
Att debitera timersättning för bilen låter totalt sjukt.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vi debiterar milersättning med 50kr/mil (100kr t/r mil) och reseersättning (timpenning 400kr/h +moms (500kr) per bil oavsett bemanning i fordonet) och debiterar inget för bilen på plats inte ens parkeringsavgift om sådan krävs.
Har sätt att andra företag debiterar allt möjligt även verktygsslitage mm men det gör inte vi förutom förbrukningsmaterial vilket vid special borrning kan uppgå till ca 1500kr men det är självkostnadspris och dessa borrar är förbrukade efter användande men det är ovanligt och fast pris lämnas innan arbetet utförs.
Ibland kan jag behöva åka in och hämta extra material då det antingen inte stämmer med det som uppgetts eller för att det inte följer svensk standard utan är importerat eller att förutsättningarna är speciella, att hantverkaren måste åka och hämta material ibland är helt i sin ordning om resa då debiteras eller inte beror på om vi gjort fel eller om det beror på anledningar utanför våran kontroll.
Bara för att det är känt vad som ska utföras betyder inte att alla förutsättningar är kända om ingen varit på plats och kontrollerat tidigare, det kan tyckas att hantverkaren borde ha allt med sig men beroende på förutsättningar så kan det röra sig om en väldans massa produkter som är omöjligt att ha med sig (vi saluför över 30000 olika produkter som en sketen hantverkare i vårat ordinarie sortiment och mer om något speciellt önskas).

Angående hantverkare och avsaknad av utbildning så kan det gå snabbare att utbilda sig till civilingenjör än hantverkare, vi räknar att det tar 10år att lära upp en ny till "fullärd" i yrket med tanke på hur brett vi arbetar, utöver det så är det ett antal utbildningar samt produktinformationer som samtliga går varje år och betydligt fler som ny i branschen.
Hantverkare har många kostnader som kunder inte ser, att använda elektriker som exempel är inte demonstrativt för hantverkare då elektriker har helt andra avtal och förmåner än andra hantverkare.
Långa arbetsdagar är något som många hantverkare känner igen sig i och det är inte för att det är roligt för det är det inte utan för att det ofta är ett måste, det finns en orsak till att företagare i hantverkaryrken sliter så många timmar i veckan som dom faktiskt gör.

Kan du inte skriva ut vilka kostnader du blivit debiterad så blir det lättare att se om det är i överkant eller inte? (företagsnamnet är ointressant så det behöver du inte ange).
Glöm inte att det är fri prissättning så länge det inte är ocker och att ni alltid bör efterfråga en prisuppgift för att inte bli "tagna på stolen".
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Låter som om firman tar in jobb på att man har en timpeng som ligger något under konkurrenterna, och kompenserar detta genom att lägga på en timpeng på bilen.
Att man sen tar ut en km ersättning för bilen tycker jag är rena dumheterna, och företaget förtjänar att mista alla sina kunder, då man rätt uppenbart har ett avgiftssystem som är till för att lura sina kunder...

Har man någon heder i kroppen som hantverkare så tar man inget betalt för de resor som krävs för att hämta saker man glömt / borde haft med sig....
Har det däremot dykt upp problem som kräver grejer man inte kunnat förutse så är det väl ok att ta ut ersättning för dessa resor...
 
Ser inga problem med att de tar betalt för "tid i bilen" och milersättning. Gör jag också när jag ska ut på jobb dock inom service/rep. inom IT/Teknik.

Ibland rör det sig om en 2h i bilen så klart man ska ha betalt för det annars gör man ju förlust på jobbet.

Skulle jag komma till ett jobb och har missat något så skulle jag givetvis åka och hämta det kostnadsfritt.
 
Andreas Blomkvist skrev:
Ser inga problem med att de tar betalt för "tid i bilen" och milersättning. Gör jag också när jag ska ut på jobb dock inom service/rep. inom IT/Teknik.

Ibland rör det sig om en 2h i bilen så klart man ska ha betalt för det annars gör man ju förlust på jobbet.

Skulle jag komma till ett jobb och har missat något så skulle jag givetvis åka och hämta det kostnadsfritt.
När du kommer fram till kunden och sitter och bankar på datorn tickar väl inte bilen timmar?
 
Andreas Blomkvist skrev:
Ser inga problem med att de tar betalt för "tid i bilen" och milersättning. Gör jag också när jag ska ut på jobb dock inom service/rep. inom IT/Teknik.

Ibland rör det sig om en 2h i bilen så klart man ska ha betalt för det annars gör man ju förlust på jobbet.

Skulle jag komma till ett jobb och har missat något så skulle jag givetvis åka och hämta det kostnadsfritt.
Generellt är det ju ok att ta betalt för att ta sig till och från jobbet så att säga, det är inte vad jag "motsatte mig".. utan det jag irriterade mig på är att de tog betalt för alla delar när de åkte (två man) och hämtade ett verktyg som de skulle ha direkt när de kom på plats (den ena maskinen fick de låna av oss, men de hade inte de andra med sig heller så de var fortfarande tvungna att åka tillbaka till företaget för att hämta det - de hade bara förutsatt att andra hantverkare skulle vara här och hade tänkt låna av dom..).. och det var DEN tiden jag störde mig på att betala (dessutom var den direkt kopplad till "serviceavgiften" på bilen.. så de tyckte alltså vi skulle betala två man för att åka 3-4 mil.. när de tabbat sig.. dessutom samtidigt betala för att bilen de åkte i stod kvar på tomten)

En gång till o från är ok, både i milersättning och timpenning..

MVH Sandra
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
123abc skrev:
Vi debiterar milersättning med 50kr/mil (100kr t/r mil) och reseersättning (timpenning 400kr/h +moms (500kr) per bil oavsett bemanning i fordonet) och debiterar inget för bilen på plats inte ens parkeringsavgift om sådan krävs.
Har sätt att andra företag debiterar allt möjligt även verktygsslitage mm men det gör inte vi förutom förbrukningsmaterial vilket vid special borrning kan uppgå till ca 1500kr men det är självkostnadspris och dessa borrar är förbrukade efter användande men det är ovanligt och fast pris lämnas innan arbetet utförs.
Ibland kan jag behöva åka in och hämta extra material då det antingen inte stämmer med det som uppgetts eller för att det inte följer svensk standard utan är importerat eller att förutsättningarna är speciella, att hantverkaren måste åka och hämta material ibland är helt i sin ordning om resa då debiteras eller inte beror på om vi gjort fel eller om det beror på anledningar utanför våran kontroll.
Bara för att det är känt vad som ska utföras betyder inte att alla förutsättningar är kända om ingen varit på plats och kontrollerat tidigare, det kan tyckas att hantverkaren borde ha allt med sig men beroende på förutsättningar så kan det röra sig om en väldans massa produkter som är omöjligt att ha med sig (vi saluför över 30000 olika produkter som en sketen hantverkare i vårat ordinarie sortiment och mer om något speciellt önskas).

Angående hantverkare och avsaknad av utbildning så kan det gå snabbare att utbilda sig till civilingenjör än hantverkare, vi räknar att det tar 10år att lära upp en ny till "fullärd" i yrket med tanke på hur brett vi arbetar, utöver det så är det ett antal utbildningar samt produktinformationer som samtliga går varje år och betydligt fler som ny i branschen.
Hantverkare har många kostnader som kunder inte ser, att använda elektriker som exempel är inte demonstrativt för hantverkare då elektriker har helt andra avtal och förmåner än andra hantverkare.
Långa arbetsdagar är något som många hantverkare känner igen sig i och det är inte för att det är roligt för det är det inte utan för att det ofta är ett måste, det finns en orsak till att företagare i hantverkaryrken sliter så många timmar i veckan som dom faktiskt gör.

Kan du inte skriva ut vilka kostnader du blivit debiterad så blir det lättare att se om det är i överkant eller inte? (företagsnamnet är ointressant så det behöver du inte ange).
Glöm inte att det är fri prissättning så länge det inte är ocker och att ni alltid bör efterfråga en prisuppgift för att inte bli "tagna på stolen".
Vill bara påpeka att JAG inte sagt något om utbildning på någon nivå eller inom någon yrkeskategori. Jag anser att vi är alla beroende av alla för att samhället ska funka, alla kan inte allt.. (och om de nu anser att de kan allt, så kan de fanimej inte hinna med allt själva!)

Angående fakturan ska jag försöka leta reda på den.. den är ju betald sedan länge :) Ska se om jag inte hittar fakturan från företaget vi anlitade efter också och se skillnaden.. (i timdeb. och milersättning och ev bilavgift)..

MVH Sandra

PS - jag sa ju att det var framförallt vårt eget fel..som inte kontrollerade vilka kostnader som kunde tillkomma innan vi körde på "löpande"... (men till vårt försvar så har vi anlitat många vvsare, elektriker, snickare, företag och aldrig stött på nått liknande)
 
Har också märkliga erfarenheter av en hantverkare som glömt en massa saker och drog ut på jobbet under tre dagar då han inte hade med sig en tillräckligt lång stege (han visste om hur långt upp han skulle jobba), sedan hade han inte med sig rätt saker (han visste vad han skulle göra och var). Han lyckades med att dra ut jobbet på tre dagar och då debiterar man givetvis även tre x servicebil, trots att han själv brast i det mesta. Inte konstigt att man nu gör alla hantverksjobb själv här hemma. =)
 
Redigerat:
123abc skrev:
Vi debiterar milersättning med 50kr/mil (100kr t/r mil) och reseersättning (timpenning 400kr/h +moms (500kr) per bil oavsett bemanning i fordonet) och debiterar inget för bilen på plats inte ens parkeringsavgift om sådan krävs.
Har sätt att andra företag debiterar allt möjligt även verktygsslitage mm men det gör inte vi förutom förbrukningsmaterial vilket vid special borrning kan uppgå till ca 1500kr men det är självkostnadspris och dessa borrar är förbrukade efter användande men det är ovanligt och fast pris lämnas innan arbetet utförs.
Ibland kan jag behöva åka in och hämta extra material då det antingen inte stämmer med det som uppgetts eller för att det inte följer svensk standard utan är importerat eller att förutsättningarna är speciella, att hantverkaren måste åka och hämta material ibland är helt i sin ordning om resa då debiteras eller inte beror på om vi gjort fel eller om det beror på anledningar utanför våran kontroll.
Bara för att det är känt vad som ska utföras betyder inte att alla förutsättningar är kända om ingen varit på plats och kontrollerat tidigare, det kan tyckas att hantverkaren borde ha allt med sig men beroende på förutsättningar så kan det röra sig om en väldans massa produkter som är omöjligt att ha med sig (vi saluför över 30000 olika produkter som en sketen hantverkare i vårat ordinarie sortiment och mer om något speciellt önskas).
Glömde kommentera ovandelen.. :)
Om det behövs åkas iväg och handla/hämta nått speciellt, som de tex inte hade eller hade kunnat förutsätta att de skulle behöva så är det enligt mig helt ok att göra. Men det jag tycker är mindre ok är att om man är anlitad för att borra ett hål och dra igenom några rör (har varit på plats innan och kollat var de kan borra, i vilket material).. komma till arbetsplatsen två man.. utan NÅTT att borra med, vi kunde tillgodose den ena borren då vi har en del maskiner, men den andra kunde vi inte tillgodose.. så där stod dom två man utan att kunna göra något .. för att de förutsatte att snickarna skulle vara kvar och vänta på dem och hjälpa dom.. istället fick de ju då åka tillbaka till sitt kontor och hämta utrustningen..

Och det fick vi betala, flera gånger om (vi betalade ju både för att bilen stod hos oss, samtidigt som de åkte och hämta grejerna de inte tagit med sig från början..)

Slitage på speciella saker tycker jag också är ok att betala för.. som tex när vi slipade betong fick vi betala per mm av "slipen" som vi nyttjade/slet på.. däremot kan jag tycka att slitage på skruvdragare/maskiner (standardgrejer) ska vara medräknat på andra håll.. :)

MVH Sandra
 
hantverkare1 skrev:
När du kommer fram till kunden och sitter och bankar på datorn tickar väl inte bilen timmar?
Nej självklart inte, debiterar inte parkeringen heller fast de många gånger blir runt 200:- (kul med centrala sthlm) Vissa veckor parkerar man för ohyggligt mycket pengar.
 
  • Gilla
Dizzy84
  • Laddar…
I timpriset har vi bilen inkluderad, samma sak i fast-pris/löpmeter-pris.

Det händer att man får mindre jobb långt borta vilket gör att man kanske inte kan fylla ut dagen. Då brukar kunden få betala för det. Det stäms ju dock av när man offererar.

Tycker det låter som en ful dold kostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.