Har idag ett hus från tidigt 1900 tal som har en planlösning (ombyggt 1961) som inte passar oss längre.

Ett av problemen är att efter vi skaffat barn vill ha upp sovrummet på övervåningen, och där finns idag inte ett rum som rymmer en dubbelsäng och ha lite plats över. och så vill vi naturligtvis ha ett badrum med badkar.

Så här skulle övervåningen sett ut enligt den planritning som lämnades in till kommunen vid ombyggnaden.

bild03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men de räknade visst lite fel byggarna, och istället för att rätta till det, så skippade badkaret, och såhär slutade planlösningen.

bild03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därför vill jag passa på att bygga ett ordentligt badrum i en del som tillbyggd över gamla entrén, se skiss här under.

bild09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och flytta bort trappan inne i huset samt sätta igen ett av de enorma valv som de låtit såga ut, samt på ta upp nya valv, och på så sätt få ett ordentligt kök och vardagsrum med. här är en skiss på vad jag vill göra.

bild02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är fullt medveten om att det är mycket jobb, och jag kommer själv göra så mycket jag bara kan (och får naturligtvis). Det bästa måste ju då vara att börja med att förstärka upp golvreglarna där det nya badrummet skall byggas, då det bara är plastmatta idag, och vi vill ha klinkers. när det är sulat på så det klarar vikten och har rätt CC mått, så är det ju bara att köra enligt standarden, om det blir BBV, eller GKV är inte bestämt än, då det hänger lite på försäkringsbolaget :) Vad tycker ni om idéerna ?, skall försöka fixa lite bättre ritningar inom de närmsta dagarna.
 
Till att börja med:
Varför inte stryka kravet på kakel och klinker på övervåningen?
Plastmatta på golv och vägg är enklare att sätta upp, är säkrare mot vattenskador och kostar mindre.

Vilket är viktigast för er: Flashiga kakelplattor eller ett fungerande badrum?
 
Är det ett trähus rekommenderar jag varmt en strykning av kaklet. Trähus rör sig och plastmattor är hyggligt flexibla. Kakel är det inte vilket förr eller senare leder till sprickor
 
Tätskiktet under kaklet klarar rörelser som kan uppstå i trähus.
Faktum är att tätskikt för kakel utsätts för hårdare tester än plastmattor.
 
yerkan skrev:
...Faktum är att tätskikt för kakel utsätts för hårdare tester än plastmattor.
Om det nu stämmer, så har det en enkel förklaring.
Plastmattor är lätt inspekterbara, så om det uppstår en spricka så syns det direkt och kan åtgärdas.
Det s.k. tätskiktet under kakel och klinker är däremot dolt och kan aldrig inspekteras.
Man känner helt enkelt inte till problemet förrän det utvecklats till en katastrof för byggnaden.

PS
yerkan skrev:
Tätskiktet under kaklet klarar rörelser som kan uppstå i trähus...
Hur är det med denna elasticitet egentligen?
I och med att kaklet/klinkerplattorna är limmade direkt mot tätskiktet är ju detta fixerat och kan knappast följa med i husets rörelser. Det är bara i kakelfogarna på ett par mm och i skarvarna mellan golv och vägg som tätskiktet kan flexa.
 
Redigerat:
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Lite av iden med att bygga badrum/toa på undervåningen är att under trappan upp, där det står G, där är idag en liten toalett, stol och handfat och då den delen är tänkt att ihop med den platsen trappan tar upp ingå i ett större vardagsrum. och att begära att gäster skall springa upp på övervåningen för att gå på toa låter lite hmm knäppt. så bara fortsätt, låt mig höra era kommentarer, dom ger viktigt feedback.
 
Varför måste det bli så krångligt?
varför går det inte att ordna ett badrum med badkar enl ursprunglig planritning ?
Varför kan du inte slå ihop båda sovrum till en stor med alkov som rymmer barnsäng och allt annat du behöver. Senare när barnet vuxit upp kan man återställa väggen och ha 2 sovrum igen.

Jag tycker du har alldeles för stora ambitioner med ombyggnader och ett litet barn i huset att ta hänsyn till. Varva ner och förenkla dina planer till en realistisk och praktisk nivå ang tid och pengar, är mitt råd.
Våtrumsmatta i badrum är den säkraste ytsikt för ett trähus. Fråga din försäkringsman om du inte tror oss andra.
Det finns idag många moderna och snygga mattor att välja på :).
Lycka till!
gaia
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Erik_1972 skrev:
och att begära att gäster skall springa upp på övervåningen för att gå på toa låter lite hmm knäppt. så bara fortsätt, låt mig höra era kommentarer, dom ger viktigt feedback.
om du inte river gästtoan under trappan så har ju du och dina gäster nytta av den. Missade varför den skall bort egentligen.
Tycker inte du ska tänka för mycket på dina gäster när du planerar ett hus för din familj. Det viktigaste att din familj trivs i huset. Gäster får anpassa sej till det som finns eller kan bjudas ut om du tycker att ditt hus är olämplig att ha gäster i :). Man ska inte heller ha en fin matsal för några bjudningar om året och själv äta i köket, tycker jag.
gaia
 
Rörelserna uppstår i golv/väggvinkel och inte mitt på en vägg.
 
yerkan skrev:
Rörelserna uppstår i golv/väggvinkel och inte mitt på en vägg.
Ja, det var väl ungefär vad jag skrev.
Men hur märker du att "tätskiktet" går läck där under fogmassan?
Innan det har lett till skador på byggnaden alltså.

Men hur vet du var det rör sig?
Har du inte sett väggar med spruckna tapeter,
eller putsväggar som spruckit från ett hörn diagonalt till motsatt hörn?
 
Redigerat:
Jag tackar verkligen för alla kommentarerna.

Anledningen till att vi vill ta bort toan under trappan, samt flytta trappan är för att få ett vardagsrum som är mer än 4,5m x 3,8m inkl den m2 som kaminen tar upp.

Samt att bygga ut köket är nog tyvärr väldigt nödvändigt, det är idag under 9m2 med allt utplockat, med allt menar jag all köksinredning, vitvaror, allt, ta bort det och rummet kommer upp i nästan 9m2.
 
Jag har aldrig sett ett badrum som är korrekt utfört där vattenskada uppstått pga tätskiktet.
I stort sett alla skador i våtrum uppkommer vid genomföringar/felaktigt utförda arbeten.
Visst finns det för och nackdelar med både keramik och plastmatta men ett tätskikt som är rätt monterat fungerar alldeles utmärkt även i trähus.
 
Erik_1972 skrev:
Jag tackar verkligen för alla kommentarerna.

Anledningen till att vi vill ta bort toan under trappan, samt flytta trappan är för att få ett vardagsrum som är mer än 4,5m x 3,8m inkl den m2 som kaminen tar upp.

Samt att bygga ut köket är nog tyvärr väldigt nödvändigt, det är idag under 9m2 med allt utplockat, med allt menar jag all köksinredning, vitvaror, allt, ta bort det och rummet kommer upp i nästan 9m2.
känns som om du har köpt fel hus med tanke på så många stora och dyra förändringar på gång .... till slut blir det som du önskar dej med det är en lång resa dit
Lycka till!
gaia
 
  • Gilla
Erik_1972
  • Laddar…
Gaia, såhär 7 år efter köpet kan jag nog hålla med lite, men sen är det dock bara roligt att bygga, och läget i övrigt är bara så skönt.. får se hur jag gör. jag tackar iaf för all feedback, nu skall jag samla tankarna och smide lite planer.
 
no ja, planerar ni fler barn så kanske blir det enklare och lugnare att köpa ett större hus ? Även om du får tag i en renoveringsobjekt så är det lättare att renovera bit för bit medan man bor i huset om huset är stort :). Man kan helt enkelt ta rum för rum och flytta runt utan att familjelivet blir alltför lidande.

Här på forum finns det många inlägg som berättar om för och nackdelar att bo med små barn medan man totalrenoverar. Läs på och lär av andras misstag så blir det billigare än att lära av dina egna :). Man får en verklighetsförankring för egna drömmar när man läser dom ärliga berättelser ....
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.