Lång historia kort...

Renoverar badrum och tre olika firmor är inblandade. Bygg, el och VVS.

Idag meddelade VVS firman att man inte tänker fullfölja arbetet, om inte vi väljer att avsluta samarbetet med byggfirman. Dom två har inte kunnat samarbeta verkar det som...

Renoveringen har väl kommit halvvägs skulle jag uppskatta. Offerten från VVS firman är fast pris, så nu undrar jag OM VVS firman bara har rätt att dra sig ur och lämna oss i sticket såhär? Hur kan dom förvänta sig att få betalt för utfört arbete? Har dom rätt att fakturera något över huvud taget? Själv ser jag det som ett kontraktsbrott...
Vi har inte något skrivet i offerten om vite vid förseningar etc..

Hoppas någon kanske har ett hum om vad som gäller i min situation!
 
Hej
Håller med om att avtal skall gälla är det en öppen konflikt mellan hantverkarna kanske det är bäst att se till att dom inte jobbar i hop, både för plånboken och resultatet.
Du skriver om en offert. Rätta mig gärna om jag har fel men en offert är ett prisförslag på vilket man kan basera sitt kontrakt.
Har du ett riktigt skrivet kontrakt så bör du ha möjlighet att få ersättning för de extra kostnader du kan påvisa att du drabbats av i samband med kontraktsbrottet. Även om det kan vara en lång väg dit om hantverkaren sätter sig på tvären.
 
Vad är anledningen till att dem inte vill arbeta med byggfirman?
Om det går så långt att man är beredd att bryta med slutkund så måste det finnas en stark anledning till detta.
 
Har du kontrakt med de tre olika firmorna eller är byggfirman huvudentreprenör med de andra två som underentreprenörer? Då kan det vara tvist mellan dem av olika anledningar som annat jobb som krånglat eller tvist om/ för sen betalning etc. I sådana fall får du ta det med byggfirman som får ordna annan rörmokare om du är nöjd med byggfirman.
 
Ws1 skrev:
Vad är anledningen till att dem inte vill arbeta med byggfirman?
Om det går så långt att man är beredd att bryta med slutkund så måste det finnas en stark anledning till detta.
Jag håller med. Innan TS tar strid med VVS-firman bör hen ta ett öppet och konstruktivt samtal om skälen till att de inte kan jobba med byggfirman. Det kan ju vara så att snickarna fuskbygger järnet och att VVS-firman inte vill få skit i framtiden för att ha varit delaktiga i ett dåligt badrum.

Om det visar sig att det "bara" är personliga skäl som ligger bakom skärningen så kanske man kan planera in arbetet så att snickarna och rörmokarn aldrig behöver träffas.
 
Jag tolkar frågan som att detta är en "delad entreprenad". Dvs du har själv fått hyra in de olika firmorna.

Nu vet vi ju inte vad som är skälet till att VVS firman inte vill arbeta med just den byggfirman. Men det ligger ju nära till hands att misstänka att byggfirman inte samordnar. Dvs. att byggfirman antingen inte färdigställer det som behövs för nästa besök av VVS, eller ev. bygger igen utrymmen som VVS firman behöver ha tillgång till.

I så fall så har du nu rätt stora problem. Även om VVS firman skall göra detta på fast pris, så finns det villkor där. Om de ex. gång efter gång kommer till bygget och inte kan göra sitt jobb, för att byggfirman inte arbetat fram, eller gjort för mycket. Då kommerde att kunna debitera dig för stillestånd, extra resosr osv.

OM det är en delad entreprenad så ligger samordningsansvaret på dig, så kostnader som är förknippade med dålig samordning hamnar på dig som beställare.

Jag tror att du under alla omständigheter måste reda ut var problemet ligger. Och antingen byta ut den av firmorna som ställer till problemet (eller den som kostar dig minst att byta ut), och/eller själv ta en väldigt aktiv del i samordningen. Dvs. säkerställ själv att byggfirman jobbat fram till exakt rätt nivå innan du kallar dit VVS firman. Räkna med tidsfördröjning på en till två veckor för varje moment.
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
Janus82 skrev:
..med VVS-firman bör hen...
Snälla: Vi har klarat oss utan modeordet "hen" i flera hundra år hittills - undvik det för min skull här åtminstone.
Jag är medveten om att alla har olika tycke och smak, men för mig är det väldigt jobbigt att läsa - jag drar hela tiden paralleller till hönseri och kackel (oberoende av kön) då.. :(

Om man bara måste vara politisk korrekt och neutral, kan man alltid byta ut det till "personen" eller "man" ;) beroende på läge.

mvh.
 
Redigerat:
  • Gilla
Senior och 7 till
  • Laddar…
Jag delar Herr Hatts syn, jag har svårt att se att en offert skulle vara så bindande att man kan hävda kontraktbrott. En offert är ju egentligen bara ett skriftlig erbjudande, vill man förbinda leverantören att hålla vad de lovar behöver man teckna ett avtal. Hanna och jag kör alltid med konsumentverkets hantverkarformulär:
http://publikationer.konsumentverke...tter-och-kontrakt/hantverkarformularet-1.html

Omvänt, kan de fakturera? Ja, det är klart att de kan, men eftersom det inte finns något avtal så tror jag att det även här blir svårt att hävda att man har rätt till betalning. Här finns säkerligen en del juridiska prejudikat som jag är på tok för mycket lekman för att kunna.

Pragmatiskt skulle jag, som en del andra i den här tråden redan föredömligt ha framhållit, ta ett snack med VVS-entreprenören för att reda ut vad det är som gör att viljan finns att lämna entreprenaden. Om de står fast vid att lämna mitt under arbetet skulle jag lyfta frågan att det saknas avtal och att det är problem för två parter, för TS och för VVS-firman. Jag skulle rekommendera att ta dit en tredje part som får bedöma kostnaden för att färdigställa. Jag skulle även be tredje part bedöma arbetsinsatsen hitintills. De siffrorna skulle få ligga till grund för vad VVS-firman skulle få betalt för det arbete som är utfört, det material de har använt om så går att redovisa skulle jag också stå för.

Detta förutsatt att jag inte vill dra soppan hela vägen med inblanding av advokater m.m. (vilket i praktiken innebär att det till slut bara blir en vinnare - advokaten...)
 
Helder. Om du ska få din vilja igenom ska du skriva att du blir "kränkt" av att läsa ordet "hen". I vårt vänstervridna feministmediestyrda Sverige funkar allt så länge du nämner att du är "kränkt"
 
  • Gilla
Senior och 3 till
  • Laddar…
helder skrev:
Snälla: Vi har klarat oss utan modeordet "hen" i flera hundra år hittills - undvik det för min skull här åtminstone.
Jag är medveten om att alla har olika tycke och smak, men för mig är det väldigt jobbigt att läsa - jag drar hela tiden paralleller till hönseri och kackel (oberoende av kön) då.. :(

Om man bara måste vara politisk korrekt och neutral, kan man alltid byta ut det till "personen" eller "man" ;) beroende på läge.

mvh.
och själv tycker jag det är ett bra ord varför behöver man skriva vilket kön personen har. Hen är ett ord som snabbt sammanfattar utan att ta ställning, bra enligt mig!!!!
 
  • Gilla
Nordin89 och 5 till
  • Laddar…
Kromo skrev:
och själv tycker jag det är ett bra ord varför behöver man skriva vilket kön personen har. Hen är ett ord som snabbt sammanfattar utan att ta ställning, bra enligt mig!!!!
Håller med. Fast när man använder hen trots att man vet könet, då blir det tramsigt. Men nu är vi OT.
 
lobbin skrev:
Håller med. Fast när man använder hen trots att man vet könet, då blir det tramsigt. Men nu är vi OT.
Det håller jag helt med om men just den här gången så har jag ingen aning om vilket kön som TS har och då passade "hen" bra.

Tillbaka till ämnet: Hur har det gårtt för TS? Har du pratat med VVS-firman om vad som är orsaken till deras protester?
 
Om du bara fått en offert från VVS-firman, och dom har kommit hem till dig och påbörjat jobbet har du på något sätt ändå godtagit och accepterat offerten, både till utförande och pris. Därför har du också ett giltigt avtal med VVS-firman och det är Konsumenttjänstlagen som gäller.

Du kan säga till VVS-firman att om dom bryter avtalet har du rätt till rimlig ersättning för de merkostnader som uppstår för att du måste ta in någon annan som gör färdigt jobbet. Firman bör ha rätt att få betalt för det jobb dom har utfört.

Det är båda parters ansvar att fullfölja avtalet och det ska vara betydligt starkare skäl än samarbetssvårigheter för att bryta avtalet.
 
O
Nu väntar vi bara på svar från TS.....

En allmän fundering...
Det är många nykomlingar som startar en tråd med ett intressant ämne och får massa svar... Men inte skriver något mer själv... va det för att svaren inte var rätt?
 
Odjuret skrev:
Nu väntar vi bara på svar från TS.....

En allmän fundering...
Det är många nykomlingar som startar en tråd med ett intressant ämne och får massa svar... Men inte skriver något mer själv... va det för att svaren inte var rätt?
De kanske har fullt upp med att "rodda" problem. Jag vet hur det känns när hantverksrelationer går åt pipan......de återkommer nog inom skälig tid.....3 månader :)

Att ha hantverksproblem kräver ju tålamod i överkant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.