Hej!

Vi är på gång att få Telia Öppen Fiber in i villan. Tomröret (ett tunt) är på plats och de ska väl förhoppningsvis snart komma och blåsa i fibern och sätta upp medieomvandlaren i huset. Medieomvandlaren kommer att sitta i närheten av switch, patchpanel och server, så det blir bra, tycker jag.Vi har tänkt köra TriplePlay från Telia.

Dock räcker det ju inte med ett uttag till TV. I informationsmaterialet står det att man i så fall ska ha en tv-switch. Är det någon där ute som har samma setup som jag och kör med switch? Räcker det med vilken gigabitswitch som helst, eller behöver den klara VLAN?

En sån här har jag redan liggande i bra-att-ha-lådan, så den skulle ju vara praktisk att återanvända:
http://www.tp-link.com/lk/products/details/?model=TL-SG1008D

Klipp från Öppen Fibers infomaterial
Medieomvandlare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tv-switch.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!

/ Henrik
 
Om du använder separata switchar för internet och TV så fungerar alla switchar, även den du har liggande. Det behöver inte ens vara en Gigabit-switch för TV, om du inte ska se väldigt många kanaler samtidigt på olika TV-apparater.

Jag har långt mellan mediaomvandlare/fiberswitch och min "centralpunkt" med patchpanel etc. och vill undvika flera parallella kablar. Jag tänker använda en VLAN-switch som endast kopplas till det röda uttaget.
 
Tack, b_hasse, för snabbt svar! Då var det som jag trodde (och hoppades). Jag har sån tur att jag lyckades övertyga den ansvarige på grävfirman att deras förslag på plats för inkommande fiber inte var så bra. Därför får jag nu fibern på rätt ställe vid patchpanel och grejor.

Det sitter dessutom en rackmonterad 16-portars gigabitswitch där idag som jag är mycket nöjd med. Därför får lösningen bli separata switchar för tv och data tills det är dags att byta ut den "stora" switchen.

Kom och blås i fibern nu då... :D
 
Om man använder TV-tjänsten från Telia så levereras väl den bara på det gula uttaget? Eller har de taggade VLAN på det röda?
 
N Nerre skrev:
Om man använder TV-tjänsten från Telia så levereras väl den bara på det gula uttaget? Eller har de taggade VLAN på det röda?
Alla Telias VLAN finns i den röda kontakten. Internet är otaggad och övriga tjänster är taggade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.