Har precis köpt en ny Electrolux spis.
Skall enligt uppgift vara en 400 v spis. Den har en perilex kontakt med L1 brun, L2 svart, L3 blå och skyddsjord i mitten. Alltså ett stift ej anslutet.
Inkopplingen i spisen är L1 till byglad stift ett o två. L2 till byglat stift tre o fyra. L3 till stift fem och stift sex skyddsjord.

Framdraget är tre svarta faser, en blå nolla och skyddsjord.

Nu är frågan. Skall jag ansluta de tre svarta faserna till L1, L2 o L3 i spisen och strunta i nollan. Eller ska jag ansluta två svarta faser till L1 o L2 och den blå nollan till L3?
Eller ska den byglas om på något sätt.

Electrolux service vägrar att svara på frågan.
 
Grundtanken är väl ändå att om du inte vet hur du ska göra bör du anlita någon som vet... Har sett lite för många spisar, inbyggnadsugnar, tvättar, induktionshällar med mera som brunnit pga felaktig inkoppling.

Din spis kopplas in med tre faser och jord. Nolla behövs inte då det är en 400 Volt-spis.
 
  • Gilla
Snickare.Skaraborg
  • Laddar…
Du ska ju absolut inte koppla nolla till L3. Är du säker på att den blå från spisen är en fas? Det hela låter lite förvirrat.
Antingen anlita en elektriker eller lägga upp bilder på allt här.
 
Ingen nolla kopplas in till din spis.
Det är vanligt med blå ledare som fas i fyrledars anslutningskablar till spisar.
 
A
Koppla du in L1 till L1, L2 till L2 osv jord till jord (stift 6)
Blå är inte nolla i denna spis!
Varför är inte sladden inkopplad när du fick spisen? Är den köpt på elgiganten?
 
Tack för alla svar. Har fattat. Spisen har en periflex kontakt, men jag har inget uttag utan bara en dosa att ansluta i.
Trist att man förvirrar genom att använda blå som fas.
inga problem för mig att anslutta alla tre faser plus skyddsjord och strunta i den framdragna nollan.
 
Om du är absolut säker på att den framdragna blå verkligen är nolla (alltså inkopplad på nollskenan i centralen) då vore det väl bäst att sätta upp ett Perilexuttag. Så är du lite framtidssäkrad. Men det är som sagt väldigt viktigt att nollan verkligen finns kopplad om man sätter ett uttag.

Finns många som har uttag utan nolla (förbjuden koppling), byter sin 400V spis mot en nyare som vill ha 3x 230V istället. Med resultat att den nya blir förstörd inom en bråkdel av en sekund efter man stuckit in kontakten. Flytande nolla gör att du får slumpartat 0 - 400V istället för 230V mellan fas och den oinkopplade nollan, pga av "bakmatning" via en annan fas.
 
Många nya spisar använder nollan och 230v för elektroniken.
Även fast plattorna drivs av 400v så kan nollan behövas för elektroniken, lampor osv.
Vad är det för beteckning på spisen??
 
Perilexkontakten på spisens sladd har inget stift där nollan ska vara. Alltså använder den bara tre faser och skyddsjord. Min framdragna nolla kommer att ligga och sova i dosan där jag kopplar in spisens sladd. Så kan jag använda alla fem trådarna om det behövs när spisen ska bytas igen om trettio år.
 
A
Electroluxspis i trettio år? Det måste följas upp...
 
husqvarna i 30 år. häll plus ugn. inte använd mycket. ugnen la av. ugnsluckans fjäder trasig. nu körd till återvinningen. köpte en electrolux vanlig spis med glashäll istället.
 
A
Motala vs Polen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.