Vattenpumpen i mitt fritidshus är placerad i brunnen, den gick sönder och jag ringde till rörfirman och frågade om det var möjligt att placera den inne i huset istället. Jag tänkte det var lättare att fixa den själv om något skulle hända igen. Jag fick till svar att det nog var möjligt. Jag skickade då instruktion och min nyckel till rörfirman, då jag inte bor i närheten.

En månad senare slutade pumpen fungera. Rörmokare svarade då att vattennivån sjunkit, så det enklaste och billigaste hade varit att placera den i brunnen. Jag kände mig ganska lurad. Den placerades då i brunnen i stället.

Jag ska då först betala 2700 kr för den första installationen, pumpen hade jag köpt själv. Sedan ska jag betala 2000 kr för den senare installationen. Rörmokaren säger sig inte ha något ansvar att informera om vad som blir bäst utan eftersom jag ville ha den inomhus så fick jag det.

Jag känner mig väldigt lurad. Får man som rörfirma göra så här, behöver man inte hjälpa sin kund att välja rätt?
 
Om vattnet sinar och det inte finns någon nivåvakt eller dylikt så går pumpen varm och pajar oavsett om den sitter i brunnen eller inne i huset.
Det är inte nödvändigtvis fel på pumpens placering utan möjligen brist på omkringutrustning som skyddar pumpen.

Du bör nog fundera på komplettering av sådant, annars riskerar du återigen ett pumphaveri.

Ett sådant skydd kan väl närmast betraktas som elektriskt och lämpligen kontakatas en elektriker, men visst, om en rörläggare ser brister i anläggningen, kan man tycka, skulle han påpeka detta. Men det är väl inte självklart att det skulle vara hans skyldighet.
 
Redigerat:
Jag kan nog hålla med rörmokaren, visst kunde han tipsat om bästa lösningen men du fick ju bara som du ville i första läget.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
roland53 den gamla pumpen hade fungerat i flera år, den gick helt enkelt sönder. Stefan N: så en hantverkare gör bara som kunden vill, han har ingen skyldighet att berätta att installation inte kommer att fungera. Det verkar bra, att få betalt två gånger.
 
peternicklas
I detta fall så får man nog stödja rörmokaren. Du ville själv ha den innomhus samt att du själv hade köpt pumpen.
Visst kan och kanske bör en rörmokare säga vad som är lämpligast.
 
Rörmokaren kunde ju inte gärna veta att vattennivån i brunnen skulle sjunka drastiskt, så hur menar du att han lurat dej?
 
Jag ringde och frågade om de trodde att det kunde fungera, ja fick till svar att det gick bra. Jag har sedan förstått att en pump bara klarar 8 meter. Mycke_nu hur vet du att vattennivån sjönk drastiskt? Peternicklas: om man frågar en hantverkare om det går bra att ha element vid sidan om fönstren istället för under, säger hantverkaren, ja det går bra?
 
peternicklas
Eva Steenslow skrev:
Jag ringde och frågade om de trodde att det kunde fungera, ja fick till svar att det gick bra. Jag har sedan förstått att en pump bara klarar 8 meter. Mycke_nu hur vet du att vattennivån sjönk drastiskt? Peternicklas: om man frågar en hantverkare om det går bra att ha element vid sidan om fönstren istället för under, säger hantverkaren, ja det går bra?
Ja, vill en kund ha ett element vid sidan av ett fönster så är det det som gäller, hur galet det än må vara.
 
Eva Steenslow skrev:
Mycke_nu hur vet du att vattennivån sjönk drastiskt?
Ehh... du skrev att vattennivån sjunkit så mycket att pumpen slutat fungera.
 
mycke_nu brukar inte vattennivån sjunka på sommaren?

Första gången jag anlitar hantverkare, vet hur de fungerar nu. Lämnar detta forum för gott.
 
peternicklas
Eva Steenslow skrev:
mycke_nu brukar inte vattennivån sjunka på sommaren?

Första gången jag anlitar hantverkare, vet hur de fungerar nu. Lämnar detta forum för gott.
En rörmokare kan väl inte vet hur dina förutsättningar är för nivån i er brunn! Om du visste att det brukar sjunka på sommaren så kanske rörmokaren skulle haft denna informationen och då gjort en annan bedömning.
 
Låt oss nu ta det från början, eftersom TS inte har givit oss alla detaljer;

1. Första pumpen fanns i brunnen. Var detta en dränkbar pump? Hade den en inbyggd backventil?
2. Att en pump går sönder efter många års tjänst är inget märkligt men eftersom röris påstod att den 2:a pumpen torrkördes pga låg vattennivå i brunnen så är det inte omöjligt att det varit samma förhållande med pump nr 1.
3. Du begärde att pump nr 2 placerades på en högre nivå än pump nr 1 och dessutom köpte den själv.
Monterades det då en backventil på sugslangen nere i brunnen? Och kollades det om backventilen höll tätt?
En backventil är nödvändig för att behålla vattenpelaren på sugsidan.
4. Om jag som röris hade fått en beställning på att installera en befintlig pump på ett visst ställe hade jag gjort det. Om jag också hade fått beställning på att installera en backventil i brunnen hade jag även gjort det (till ett annat pris), men jag hade inte gjort en installation som kunden inte beställt.
5. Om det stämmer som röris påstår (hur han nu kan veta det med säkerhet??) att brunnen sinat så kan bara ett yttre skydd typ nivåvakt el.dyl skydda mot haveri men det är väl inte rörläggarens fel? :x
6. Hur många meters höjdskillnad är det mellan vattenytan (=sughöjden) i brunnen och ny placering av pumpen?
7. Vilket fabrikat och typ nr var den nya pumpen?
 
Redigerat:
1. Jag vet inget om vattenpumpar - annars hade jag inte ringt till en rörmokare.
3. Jag har inte begärt något - jag frågade om det gick bra.
4. Pump nr 1 gick sönder. Pump nr 2 flyttades (var hel) från hus till brunn.
5. Jag vet inte om vattennivån sjunkit, eftersom pumpen var hel, antar jag detta.
6. Vet inte - brunnen är 15 meter - det berättade jag för rörmokaren.
7. Vad spelar det för roll, den var hel.
 
peternicklas skrev:
Ja, vill en kund ha ett element vid sidan av ett fönster så är det det som gäller, hur galet det än må vara.
Mja, eftersom om du som hantverkare troligen vet bättre än kunden om hur saker och ting funkar så bör du innan du gör en "galen" installation berätta för kunden att man kan göra så men att det troligen inte blir bra för att....

Samma i TS fall, om det inte är en optimal lösning borde röris informerat TS om det och vilka risker man tar om man inte placerar pumpen i brunnen.
Efter denna informationen frågar man kunden om man ändå vill ha pumpen inne...
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Det är alltid svårt att i efterhand tolka vad som sagts mellan två parter där man endast får höra den ena versionen.

Du skriver att brunnen är 15 meter djup, däremot inget om på vilka nivåer vattnet brukar finnas. Kände du till att det brukade sjunka? Hur stor höjdskillnad har du mellan brunn och bostad där du ville ha pumpen, det ger också en bild av förutsättningarna.
Det kan även vara lät för en hantverkare som i detta fallet att misstolka din kunskap om vvs och brunnar utifrån att du själv redan köpt en ny pump, där man kanske utgick från att du hade koll på vattennivåer som förekommer.

Så ska jag vara lite krass, du beställde en installation av pumpen i huset vilket installationsmässigt fungerade. Däremot så sjönk vattennivån i din brunn så att den lösningen slutade fungera. VVS-aren kontaktas på nytt och under de nya förutsättningarna blir rekommendationen att flytta pumpen till brunnen.
Så jag anser att det inte är oskäligt att få dessa fakturor.
Hade du däremot anlitat firman för att göra en lösning till dig med lämpligt utrustning där man utgår från att det ska fungera där man även specificerar vattennivåer så hade det varit en annan situation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.