Planerar ett Attefallhus i en sluttning. Det skall användas som gäststuga på landet sommartid, ingen vistelse under vintern.

Måste pga höjdreglerna dela upp i två nivåer, så att det blir två grundramar som täcker halva huset var men som sitter 600 mm olika i höjd. (Jag behöver mer än 4 m i sovdelen av huset så att det blir plats med sovloft och det funkar med medelhöjd över mark ifall man sänker höjden i den andra delen genom att man höjer upp golvet...)

Nu undrar jag hur många plintar som behövs?
Totaldimension på mark är 6.7 x 3.7 m.
Grundramen är en rektangel med bärlinor längs huset plus en bärlina i mitten. I denna ram ligger golvbjälkar c/c 600 infällda med balkskor (för att inte förlora höjd).

Var ställer man plintarna?
Vad jag menar här är om man har runda plintar så blir det ju svårt att centrera syllarna på plinten vid ytterväggen utan att plinten hamnar utanför huset. Ytterväggen byggs ju i liv med bärlinan så det handlar ju bara om några cm till yttersidan av panelen.

Eller måste man i sånt här fall gjuta fyrkantiga plintar?

Tomten består av berg täckt med ett tunt jordlager, så jag tänkte att man gjuter plint direkt mot den sluttande bergytan, borde bli starkt och bra....

Några tips eller länkar till sidor med bestämmelser?
 
Ingen som vet????
 
Bo Berglund skrev:
Var ställer man plintarna?
Vad jag menar här är om man har runda plintar så blir det ju svårt att centrera syllarna på plinten vid ytterväggen utan att plinten hamnar utanför huset. Ytterväggen byggs ju i liv med bärlinan så det handlar ju bara om några cm till yttersidan av panelen.
Man kan mkt väl dra in plintarna ett stycke från fasaden.
 
Jag vet egentligen noll om plintar...
- Hur stor diameter behöver de ha (om man använder gjutrör)?
- Hur tätt skall de placeras?
- Hur sätts de mot de yttre bärlinorna?

Jag förstår inte hur man kan sätta plintar "ett stycke från fasaden" utan att man då också hamnar innanför bärlinorna...
I min testmodell där jag utgått från en massa olika beskrivningar ser bjälklaget ut så här:

Bjälklag.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bottensyllen är 95x45
Ytterbalken är 170x45
Övre syllen är 95x45
Regelverket är gjort med 95x45

Sen sitter det liggande fjällpanel på huset och den spikas direkt i reglarna (med vindpapp emellan).
Panelen är 23 mm tjock så det är det som jag har att spela med.
Om jag väljer gjutrör diameter 150 (minsta sorten) så kommer det att bli så att om bottensyllen läggs i ytterkant på plinten så ligger den ocentrerad med 55 mm "luft" mot andra plintkanten.
Är det OK? Ungefär så här skulle det bli:

Bjälklag_plint.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med ytterpanelen ditsatt:
Bjälklag_plint_panel.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det så här man gör (plus fuktisolering etc)?
Hur tätt måste man sätta plintarna?
 
Bo Berglund skrev:
Jag förstår inte hur man kan sätta plintar "ett stycke från fasaden" utan att man då också hamnar innanför bärlinorna...
Man drar naturligtvis in bärlinorna också.
Placerar dem centriskt på plintarna.
 
Mikael_L
Varför låser du dig vid att sätta bärlinorna kant i kant med bjälklaget (mha balkskor)?
Du kan ju sätta bärlinan under och samtidigt dra in den några dm så du inte behöver få några problem med att fasad och sånt täcker.
 
Titta på den första av mina bilder. Där ser man en del av regelverket för väggarna som står på bärlinorna.
Dessa väggar bär upp taket också och jag inser inte hur jag skall få över tyngden från detta till bärlinan om den är indragen som du föreslår...
Jag vill ju inte dra in ytterväggarna heller och de måste ju stå på någonting, eller hur?
Alla illustrationer som jag hittat rörande uppbyggnad från grundstommen via väggreglar till tak visar att väggarna står rakt uppepå bärlinorna.
Detta är anledningen till att jag ritat som jag gjort.

Om man drar in plintarna men lämnar bärlinorna får man ett annat fall, som kanske blir enklare för då kommer plintarna att stötta upp mot golvbjälkarna. Men fortfarande blir det problem med kraftöverföringen från väggarna till plintarna med skjuvkrafter som kan slita isär fogar (balkskor lär inte duga här).

Notera att jag inte lagt golvbjälklaget ovanpå bärlinorna utan infällt emellan, detta för att inte förlora ytterligare 200 mm i innertakhöjd.

Finns det någon illustration nånstans som visar fallet med väggar utanför bärlinorna så att jag kan se hur det då konstrueras?
 
Mikael_L
Här ser du en ganska schematisk skiss över hur det också går att göra:
bjalklag-barlina.png

Och gör man såhär, med bärlinorna under golvbjälkarna så är det nog ingen fara med att skjuta in bärlinan lite in under bjälklaget så plint och bärlina blir skyddad av byggnaden. Om det bara går så är det alltid en fördel att få last precis mitt på plintar eller grundmurar. Det är sämre med lasten lite förskjuten åt sidan, det blir sidokrafter och vridkrafter i plintarna/grundmurarna då.

Men visst är det vanligast att göra som du ritat och tänkt, men det tror jag beror dels på att man ofta vill få byggnaden så nära marken som möjligt och dels på att med grundmurar så vill man ofta att muren livar med just bakom luftspalten i fasaden (så luftspalten precis är öppen).


Då du tydligen måste bygga i två nivåer pga sluttning (antar jag) så tänkte jag att du har kanske plats med bärlinor under bjälklaget.
 
Det är just en sån där konstruktion som inte funkar pga byggnadshöjdreglerna.

Attefallhus är begränsade till 4 m nockhöjd räknat från markytan runt huset. Då räknar man makens medelhöjd runtom som bas och det är här vi kan vinna lite i ena änden av huset så att vi kan få ett fungerande loft där.
Men man måste då förstås också räkna in höjden över mark till husets undersida, dvs plinthöjden från marken.
Jag antar att man måste ha åtminstone 20 cm luft mellan huset och markytan för ventilationens skull.
Genom att lyfta halva huset 60 cm så blir det en "vinst" på 30 cm vad gäller takhöjden i loftändan, men sen skall ju luftspalten till marken räknas bort så då har vi vunnit bara 10 cm.
Men det är viktiga cm för att det skall bli ett användbart loft.

Skulle jag placera golvbjälkarna ovanpå bärlinorna så försvinner det ju 20 cm till i användbar höjd och då kan vi inte få ett fungerande loft. :(

Om jag skulle minska bredden på min grundram som den ser ut nu men behålla läget för väggarna så uppkommer problemet hur jag skall föra över taklasten via väggarnas regelverk till bärlinan. Det är ju inte så långt dit men ändå...
Kan balkskor som håller upp 200 mm långa "kortlingar" av golvbjälkar ge tillräcklig styrka tro?

Eller om bärlinan tillverkas med syll som är 145 i stället för 95 mm som jag ritat nu, då kommer det att sticka ut en "hylla" som är 50 mm bred och som man kan ställa dessa kortlingar på. Sen gäller det ju att fästa dem mot bärlinebalken också så att kortlingarna inte helt enkelt vrids ut av taklasten förstås...

Besvärligt detta...
 
Kanske om jag gör så att jag lägger i bitar av 95x45 syllmaterial under de golvbjälkar där plintarna står?
Då kommer ju belastningen att spridas ut bättre över plinten, eller hur?

Så här:
Bjälklag_plint-upplägg.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tillåter inte detaljplanen ett bygglov som du skulle vilja ha det? Varför annars låsa sig till Attefallshus? Är inte kostnaden för dess tillstånd ungefär densamma som för ett vanligt bygglov?
 
Detaljplanen tillåter ett bostadshus på 90 m2 (finns redan ett som är 65 m2) samt bibyggnader på 40 m2 (finns redan en gäststuga på 18 m2 samt vedbod och redskapsbod på sisådär 10 m2).
Så det utrymme som finns kvar är begränsat...
Dessutom är detaljplanen (från 1964) specifik med att bibyggnader inte får bebos (varför kan man undra)!

Enda vägen som jag ser det är Attefallhus.
Det krävs dessutom ingen KA-person, vilket bygglov kräver.
 
  • Gilla
D-bug
  • Laddar…
Nu har jag placerat ut 18 plintar enligt denna skiss (vyn är snett underifrån så man ser plintarna och hur de stöder bärlinorna).
Är det för många eller för få?
Hur vet man om det är tillräckligt?

Plintar.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Men om du vill kan du väl göra ungefär som ditt första förslag, men dra in ramen för bjälklaget 90mm i bjälklagets riktning, dvs 45 mm på var sida. Sen avslutar du med att spika eller skruva fast en utanpåliggande regel på denna i liv med ovansidan, då kommer bärlinan 45mm in och syllen för väggarna står på både bärlinan och den yttre regeln.
Och plintar och sånt kan komma 45mm längre in under huset.

Det ökar däremot köldbryggan något i golv/vägg-vinkeln. Men som sommarhus med 95mm isolering i väggarna så spelar det kanske ingen roll.
 
Kan gå!
Får kolla i min modell vad det får för konsekvenser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.