Jag vill gärna ha infällda magnetkontakter till ytterdörrar och altandörrar i min larminstallation.

Frågan är hur/var jag ska montera dem?
Modellen skulle kunna vara något i stil med http://lasshop.se/presta/sv/magnetkontakt-mc-255-50107530.html

Alla dörrar öppnas utåt.
Ovanför alla dörrar finns en kattvind som jag kan borra mig upp till genom dörrkarmen för kabeldragning.

Först hade jag bara tänkt sätta magneten på ovansidan av dörrbladet och kontaktdelen med kabel i dörrkarmen. Men så insåg jag att det är en liten glipa på någon mm eller 2 mellan dörrblad och dörrkarm (eftersom dörren öppnas utåt). Man skulle alltså i teorin kunna pilla in något magnetiskt mellan magnet och kontakt för att lura magnetkontakten.

Är detta något som är ett teoretiskt problem? Eller är det sannolikt att någon upptäcker denna "bristfälliga" installation?

Bör jag släppa idén med inbyggda mkt och sätta utanpåliggande på insidan av dörren istället?
 
Hur stort värde skall du skydda?
Villainbrott görs sällan av så smarta tjuvar. Jag skulle tro att det räcker långt att montera så som du tänkt från början.
 
Det är inga stora värden som ska skyddas. En vanlig villa. Så jag monterar nog som jag tänkt. Skulle nån ändå ta sig in så sitter det ju rörelsedektektorer inomhus. Möjligt att jag väljer högsäkerhetsmagneterna då de inte var speciellt dyra.
 
Kör du på ditt första förslag, måla dem så syns de knappt.
 
  • Gilla
foogy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.