Jag har idag varit i kontakt med lite olika mäklare eftersom vi hittat lite tomter på Hemnet som såg intressanta ut, och denna kontakt med fyra olika mäklare får mig verkligen att undra om jag har haft otur eller om det inte blir bättre än så från mäklarnas sida.

För det första står ingenting angivet i "annonserna" mer än det vanliga, om det finns servitut, GA och liknande. Den första frågan som dyker upp: varför sätter de inte ut fastighetsbeteckningen direkt? Jag menar normalt vill man ju ändå kolla med kommunen hur detaljplanen ser ut, om det nu ens finns någon.
Då jag frågat vad de olika GAna står för, vad det är för anläggningar, vad det är för fastighetsbeteckning och så vidare, så har jag idag blivit dåligt bemött, under all kritik. Hos samtliga fyra mäklare har det verkat som om jag mer eller indre har ringt och stört dem och besvärat och varit jobbig. En mäklare hade inga fakta alls om tomten i fråga men skulle ringa upp, vilket inte skedde.

Jag har bara haft lite kotnakt med mäklare innan, men efter idag känner jag mig verkligen kritisk till dem. Är de inte till för att de skall sälja tomten till mig och därför bemöta mig trevligt och serviceinriktat? Varför är informationen så dålig på "annonserna"? Varför lägger de inte ut detaljplanen för tomten i fråga, eller åtminstone kan de ju ha den själva så att de kan berätta mer för den intresserade.

Jag har idag lärt ig, att i fortsättningen bara ringa och besvära om fastighetsbeteckningen, resten tar jag med kommunen, där jag blivit mycket väl och trevligt bemött.

Någon som gjort liknande erfarenhet som jag? >:(
 
Kan dela din uppfattning. Jag tror dock inte att det beror i första hand på ovilja att sälja, ingen kan vara så dum att de sågar av grenen de sitter på. Det beror säkert på att mäklarna är så okunniga om vad som gäller och dessutom rädda att få följdfrågor.

Hoppas du ändå finner det du söker, lycka till !!! :)
 
Det ligger säkert någonting i det du säger, samtidigt som jag inte kan förstå varför inte de själva ser till att få fatt i detaljplanen och upplyser den som är intresserad av att köpa. Målet måste ju ändå vara att få lyckliga köpare och säljare...
Som det är idag så blir det ju mer besvär för alla, kommunen kanske drabbas av mängder med förfrågningar för samma tomt exempelvis...

Som det känns nu känns det inte roligt att gå vidare med kontakt med mäklare, bara det yttersta nödvändiga får gå den vägen.
 
Jag har heller ingen bra erfarenhet av dem. Blev irriterad så sent som idag. Har också hittat några tomter på Hemnet. Absolut ingen som helst intressant information förutom priset fanns tillgänglig. Inte ens vad för typ av tomt det var, dvs natur/bergstomt eller trädgårdstomt.

När jag ringer om frågar om en av dem säger mäklaren att han NÄSTAN sålde tomten för 5 minuter sedan, att säljaren accepterat priset som var 20.000 över utgångspriset. Sedan lade han nästan på luren i örat på mig. Jag började fråga lite om tomten och får till svar att man behövde lägga ut cirka 150.000 kr för utfyllnad, så jag var väl ändå inte intresserad?!

Hur kan han veta det, han vet väl inte vad jag är beredd att ge för en tomt!
 
Verkar som det är ett utbrett fenomen, jag tycke att mäklarna borde kunna tilhandahålla betydligt mer info än vad de jag har varit i kontakt med i alla fall... Tomtförsäljning kanske inte är någon stor affär för mäklarna, de vill ju såklart få så mycket betalt som möjligt utan att behöva lägga ner arbete i onödan (precis som vi alla andra)
 
Vad jag tror spelar lite roll i deras mycket tråkiga sätt är nog att det pga hur läget har varit och är, med räntor och liknande att folk köper, för att det är "billigt" och inte tänker sig för. Helt enkelt så kommer de inte med besvärliga frågor, som mäklaren uppfattar det, så att säga. De får sålt tomten, även om det kanske inte ens går att få bygga så mycket på den, för att det alltid finns människor som inte tänker sig för utan gör överilade saker.

Bara en sån sak som detaljplan (om sådan finns) tycker jag borde finnas med, om inte på internet, så i alla fall att man kan begära den fårn mäklaren, eller att de kan läsa ur den om man ringer och har frågor.

En mäklare jag hade kontakt med angående en tomt lovade att man kunde få bygga 200 kvadrat på tomten i fråga. Okej tänkte jag, mitt förtroende för mäklare är noll, så jag ringde kommunen och hörde efter, då sade de att enligt gällande detaljplan får man bygga 60(!) kvadrat på tomten och OM man ordnar en av miljö- och hälsoskydd godkänd avloppsanläggning, så kan man få bygga betydligt större, bortemot 150 kvadrat eller mer. Fine, så jag ringde tillbaka till mäklaren, berättade att jag kontaktat kommunen och vad de hade berättat för mig. Jag frågar om miljö- och hälsoskydd godkänt någon form av avlopp och då får jag som svar att det har de. VARFÖR I HELA VÄRLDEN kan de då inte skriva sånt i annonsen med en gång, eller åtminstone säga det när jag ringer första gången?
Jag får intrycket av att de sitter inne med information ibland, som de inte vill dela med sig av... eller så vet de inte någonting, som den personen som skulle ringa mig men aldrig gjorde det... *suckar*
 
Vet inte om det är någon tröst, men mäklare behöver inte vara ett dugg bättre ens när det gäller husförsäljningar runt miljonen..

Vi fick lov att tjata på mäklaren om att se huset vi till slut köpte och bestämma träff med säljarna som sedan visade huset... Objektsbeskrivning och sådana saker var också minst sagt dåligt utformade. När vi kom ut till huset upptäckte vi t.ex en "halvtimrad" gäststuga som inte fanns i beskrivnigen osv.

Ingen som har bättre erfarenheter av mäklare
 
Nä, det e nog glest med dom....
Vår mäklare vägrade skriva in i kontraktet att köpet inte går igenom om inte lån beviljas, med hänvisning till att köparen inte ville det... :surprised:
 
DragonLady skrev:
Vår mäklare vägrade skriva in i kontraktet att köpet inte går igenom om inte lån beviljas, med hänvisning till att köparen inte ville det...  :surprised:
Tycker jag i.o.f.s. inte är så konstigt. Mäklaren jobbar ju på säljarens uppdrag, och det är säljaren som bestämmer om denne godtar sådana tillägg i kontraktet. Mäklaren har ingen rätt (enligt lag) att lägga till sådana saker i kontraktet på eget bevåg.

Vi verkar f.ö. ha fått ett riktigt guldkorn till tomtmäklare. Tomten är inte avstyckad än, så någon detaljplan fanns inte vid visningstillfället. Så på mäklarens initiativ bokar vi tillsammans en tid hos kommunen för att gå igenom hur förutsättningarna ser ut. I övrigt påläst, så det var inga problem att få svar på frågor om markförhållanden m.m. Så de finns där ute i.a.f. De mäklare som fortfarande tar sitt jobb på allvar. :)

 
Vår mäklare vägrade skriva in i kontraktet att köpet inte går igenom om inte lån beviljas, med hänvisning till att köparen inte ville det...
Nej, varför ska säljaren skriva kontrakt med någon som inte ordnat finansieringen? Men det var vanligt förr i tiden. Jag själv köpte mitt nuvarande hus av en säljare som fått börja om med husförsäljningen efter att en köpare inte fått fram pengar. Det satte mig, som köpare, i en god sits & jag kunde deala ner priset rejält.
 
Opartisk, ja. Men han jobbar fortfarande på säljarens uppdrag (det är ju inte mäklaren som säljer tomten -- han bara förmedlar försäljningen).
 
Jag har inget emot att mäklaren jobbar på säljarens uppdrag och kan vara opartisk, dock tycker jag inte om att de är arroganta och inte tillhandahåller den information man förväntar sig att de ska göra, sen kan man ju säga att de försummar sitt upddrag för säljaren om de inte tillhandahåller rätt info och korrekt info
 
Jag trodde att detta var standard, något som måste vara inskrivet för t.ex. händelser som man inte kan styra över, olycksfall, dödsfall, arbetslöshet, mm.
På alla kontrakt jag sett är detta med så han måste ju ha tagit bort detta då eller?
Det är ju samma sak med att få bygglovstillstånd, detta hade han också tagit bort men där var han tvungen att ändra sig med det att vi fick skriftligt på att vi skulle få tillstånd för det huset som vi ville bygga.
Jag tycker det är konstigt att göra saker jobbigare för sig än det behöver vara.
Vi fick själva luska reda på om det fanns servitut o krångla med honom om detta med bygglov o dyl. = större tidsåtgång både för honom o för säljaren o för oss ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.